Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Spax

Medlem
Jag har en liknande erfarenhet. Jag hade en resa till Italien bokad i januari tisdag till torsdag. Den 22 december fick jag en ombokning måndag till fredag (med utresa från Arlanda 0600 :(). Alltså två dagar längre, och i mina ögon "en annan resa".

Jag försökte boka av via hemsidan men enligt den information som framkom då skulle jag bara få tillbaka 50%.

Jul och helger kom emellan och när jag kontaktade SAS fick jag höra att det gått 16 dagar sedan jag informerades och att jag därmed accepterat deras ombokning.

Jag frågade då om jag kostnadsfritt kunde boka om till motsvarande resa i februari till samma pris. Men det var "omöjligt". Jag försökte trycka på att jag är EBD, men utan framgång.

Det enda som återstod var att boka av och ta avgiften på 50%. Trist. Men en liten vinst på 1300 för SAS.
 

apknug

Medlem
Det finns rättsfall från hovrätter också. Ett rättsfall är inte heller bindande för andra än parterna i målet bör tilläggas. Vad gäller ARN så följer SAS faktiskt deras utslag även om de inte är juridiskt tvingade till det. SAS lekte med tanken att strunta i ARN:s beslut i samband med senaste SAS-strejken, vilket de gick ut offentligt med. SAS blev dock snabbt åthutade av en storägare (svenska regeringen) och sen var det inte längre en fråga hos SAS om att strunta i vad ARN säger.
Är inte skyldigheten att boka om till andra bolag prövad av EU domstolen? Måste funnits mängder av dessa fall.

Duty of carriage är fundamentalt!

Teknikaliteter som bird strike samt köra in i tankbil är prövat.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Har du några exempel/källor på när SAS inte följt ARN's rekommendation, eller är det lite killgissningar som tidigare?

Alltså, det är ju bara att läsa tråden. Och resten av forumet.

Om det finns ett Arn-utslag där ARN fastslår att SAS ska göra på ett visst sätt (boka om till andra flygbolag). Och det finns ett forum med en tråd som du just nu läser som beskriver hur SAS återigen, om och om igen, vägrar följa de rekommendationer som ARN satt upp angående ombokning. Så får man väl utgå från att inte varenda använda på nämnt forum sitter och hittar på en historia, utan att det faktiskt stämmer i åtminstone de flesta av fallen.

Då innebär det att SAS inte följer ARN. Det är väl inte ett alltför svårt resonemang att följa med i?

Vad det beror på att SAS inte följer ARN är helt ointressant. Okunnig personal, vaga direktiv osv.

Så här är exemplet du frågade efter, eller det är fortfarande för mycket killgissning för dig? Ja, det är anekdotiskt bevisföring såklart eftersom detta är ett forum. Men det framgår med all önskvärd tydlighet.

ARN är tydliga med att SAS behöver boka om. SAS resenärer berättar att det gör inte SAS. Det innebär att SAS inte följer ARN.
 

TP12

Medlem
Kontentan är väl således att SAS ger med sig först i det fall man driver sitt eget ärende till ARN (under förutsättning att man får rätt där).

Så man får väga om man tycker det är mödan värt att driva ett case eller acceptera en sämre (eller utebliven) ombokning.
 

SK989

Medlem
Det finns verkligen två sidor av myntet här. Hachans har helt rätt i att SAS struntar i ARN rent allmänt - det finns det många berättelser om här, inklusive från mig själv - men däremot så följer SAS alltid ARN:s rekommmendationer i specifika ärenden när ARN beslutat att SAS ska ersätta en passagerare i ett visst ärende. Så för att få rätt mot SAS måste man ofta dra dem i ett ärende hos ARN, men ibland kan ett antal HUACA också hjälpa.
 

Brandten

Medlem
Ingen big deal egentligen men SAS la ut ett Instagraminlägg för 8 veckor sedan där man skrev:

Vi minskar CO2-utsläpp genom att förnya flygflottan, mer hållbara flygbränslen, och bidra till utveckling av ny teknik.

Jag frågade i samma post:
Hur kommer det sig då att SE-RSD, SE-RSE, SE-RSF (dvs nya A350) står långtidsparkerade medan ni flyger runt med gamla A330/A340 istället?

Hela posten raderades någon timme senare utan att besvara min fråga. Rätt uselt att mörka hur det egentligen står till.
 

Philip G

Medlem
Då var det äntligen min tur att kasta lite smädesord.

Vår flight ARN-BKK (med connection BKK-SYD-WLG) flyttades fram ett dygn av Thai, till samma tid som vi teoretiskt borde suttit på ett flyg till Sydney. Försökt med alla medel och argument att få Thai och SAS att boka om oss till flighten innan, men det har sagt stopp.

Listan av argument från SAS varför de inte kan/vill göra det är lika lång som en Torahrulle. Nu föll det på den beryktade 24h-gränsen, tidigare för att awardplatserna är slut, men också för att de inte "kan" utfärda biljetter, trots att Thai själva bekräftat tillgänglighet och faktiskt bokat 2 stolar till oss - men SAS "kan inte göra det". Och likgiltigheten i deras röster gör saken värre.

Hur är det möjligt att man bara stoppar ned huvudet i sanden? Det är ju inte som att vi gjort något fel. Vi har följt varenda paragraf i regelryttarnas handbok.
 

palmen

Moderator
Då var det äntligen min tur att kasta lite smädesord.

Vår flight ARN-BKK (med connection BKK-SYD-WLG) flyttades fram ett dygn av Thai, till samma tid som vi teoretiskt borde suttit på ett flyg till Sydney. Försökt med alla medel och argument att få Thai och SAS att boka om oss till flighten innan, men det har sagt stopp.

Listan av argument från SAS varför de inte kan/vill göra det är lika lång som en Torahrulle. Nu föll det på den beryktade 24h-gränsen, tidigare för att awardplatserna är slut, men också för att de inte "kan" utfärda biljetter, trots att Thai själva bekräftat tillgänglighet och faktiskt bokat 2 stolar till oss - men SAS "kan inte göra det". Och likgiltigheten i deras röster gör saken värre.

Hur är det möjligt att man bara stoppar ned huvudet i sanden? Det är ju inte som att vi gjort något fel. Vi har följt varenda paragraf i regelryttarnas handbok.
Välkommen till
  • Pandemi
  • Inställda flighter
  • Bonusplatser som försvinner
  • Ingen möjlighet att boka nytt
  • Drömmar som går i kras
Så här har det tyvärr sett ut i snart 2 år, framförallt för de som försöker åka österut från Europa, eller med Turkish. Vilka rättigheter och skyldigheter som finns är det lite si och så med efterföljan på.

Det är omöjligt för oss att veta vad thai egentligen gjort och vad sas inte kan göra. Alla inklusive kunden skyller på alla. Ibland pratar du om mer än 24h transit, andra gånger om att flyget från Europa går när du borde vara på flyget från Bangkok. Lite svårt att hänga med i exakt vad du hänvisar till och vad som inte funkar och omsorg ursprungsflighten är inställd eller on något annat hände med den.

Ställdes ursprungsflighten in måste man tyvärr hitta nya bonusplatser för att kunna boka om och 24h regeln gäller.
 

Nander

Medlem
Då var det äntligen min tur att kasta lite smädesord.

Vår flight ARN-BKK (med connection BKK-SYD-WLG) flyttades fram ett dygn av Thai, till samma tid som vi teoretiskt borde suttit på ett flyg till Sydney. Försökt med alla medel och argument att få Thai och SAS att boka om oss till flighten innan, men det har sagt stopp.

Listan av argument från SAS varför de inte kan/vill göra det är lika lång som en Torahrulle. Nu föll det på den beryktade 24h-gränsen, tidigare för att awardplatserna är slut, men också för att de inte "kan" utfärda biljetter, trots att Thai själva bekräftat tillgänglighet och faktiskt bokat 2 stolar till oss - men SAS "kan inte göra det". Och likgiltigheten i deras röster gör saken värre.

Hur är det möjligt att man bara stoppar ned huvudet i sanden? Det är ju inte som att vi gjort något fel. Vi har följt varenda paragraf i regelryttarnas handbok.

Den här är svår, men du kommer nog få det svårt att argumentera för att SAS ska betala för en icke-bonusplats för dig på Thai och bryta sina interna regler, då det finns en plats som möter de kraven. Kanske du kan se om SAS kan gå med att boka om dig på samma dag som ditt ursprungliga flyg på ett annat flygbolag där det kanske finns bonusplatser (t.ex. Lufthansa via München eller Swiss via Zürich)?

Jag antar att BKK-SYD-WLG är på en separat biljett, och det är alltid lätt att vara efterklok - men det känns ju lite risky att boka en sådan resa i dessa tider när flygscheman är ungefär lika stabila som jello.

Ställdes ursprungsflighten in måste man tyvärr hitta nya bonusplatser för att kunna boka om och 24h regeln gäller.

Det är väl inte helt sant? Finns det verkligen inga bonusalternativ, är de väl skyldiga att boka om dig på en revenue-biljett?
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Den här är svår, men du kommer nog få det svårt att argumentera för att SAS ska betala för en icke bonusplats för dig på Thai och bryta sina interna regler, då det finns en plats som möter de kraven. Kanske du kan se om SAS kan gå med att boka om dig på samma dag som ditt ursprungliga flyg på ett annat flygbolag där det kanske finns bonusplatser (t.ex. Lufthansa via München eller Swiss via Zürich)?

Jag antar att BKK-SYD-WLG är på en separat biljett, och det är alltid lätt att vara efterklok - men det känns ju lite risky att boka en sådan resa i dessa tider när flygscheman är ungefär lika stabila som jello.



Det är väl inte helt sant? Finns det verkligen inga bonusalternativ, är de väl skyldiga att boka om dig på en revenue-biljett?

Vad de är skyldiga till och vad de faktiskt gör är två helt olika saker.
 
Toppen