Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Så är det, man är aldrig garanterad ett särskilt säte utan av olika anledningar, operationella såväl som säkerhet, viktbalans och egentligen vad som helst kan tvinga fram ett ofrivilligt platsbyte. Otur men det händer oss alla.
Bokade 3 pers i SAS Plus från Stockholm till Palma och valde platser bredvid varandra, ABC på samma rad. Sen krymper SAS Plus kabinen så ’vår’ rad hamnar i Go, och vid incheckning är sällskapet spridd ut på 3 olika rader i Plus-sektionen. Känns lite tråkigt när familjen sprids ut, min EBG status gjorde ingen nytta.
När jag bokar Plus inom Europa, för fler personer, (t.ex. jag o hustrun) väljer jag medvetet att ej ta säten i de sista två raderna i Plus. Bara för att ej riskera minskning av Pluskabinen, där vi som sällskap då kanske hamnar på olika rader...

Borde man tänka på samma sätt i Go, dvs inte boka plats på främsta raderna om man reser fler personer i samma sällskap? Eller är risken främst att Plus minskas?

Borde man tänka på samma sätt i Go, dvs inte boka plats på främsta raderna om man reser fler personer i samma sällskap? Eller är risken främst att Plus minskas?

I mitt tycke skall man absolut undvika de främsta raderna i Go om man vill minska risken att flyttas runt i kabinen. Ibland förekommer det ju dessutom att den virtuella gardinen flyttas och sedan flyttas tillbaka men under tiden kabinernas fördelning ändrats har du flyttats men du kommer inte flyttas tillbaka när den virtuella gardinen flyttas igen.

Ja, jag undviker att seata mig i främsta raden i Go, med undantag för om jag flyger ensam på kort distans och inte skulle bry mig nämnvärt in jag blir flyttad, eller om det är väldigt nära inpå avgång (mindre risk för ändringar)

med undantag för om jag flyger ensam på kort distans och inte skulle bry mig nämnvärt in jag blir flyttad
Fast risken att få ett mittsäte är tillräckligt för att jag inte ska vilja bli flyttad oavsett hur kort distans det än är. Glömmer aldrig ett mittsäte från Los Angeles till New York mellan två "normala" amerikaner. Är nog mittsätesallergiker sedan dess...

Var bokad på ORD - ARN ikväll i plus, men fick igår besked om att min plusgrade gått igenom dvs hade blivit uppgraderad till S business saver.
Har nu blivit ombokad på Swiss via Zurich i V (low economy).

Om Swiss är helt i tid så kommer jag landa på Arlanda 3h 40 min senare än ursprunglig.

Vad kan jag förvänta mig för kompensation?

Eurobonuspoängen tillbaka för plusgraden och sedan 75% av biljettpriset (är det hela biljettpriset ToR?) för nedgradering?
samt eventuellt 600 EUR om vi blir 4h sena?

Var bokad på ORD - ARN ikväll i plus, men fick igår besked om att min plusgrade gått igenom dvs hade blivit uppgraderad till S business saver.
Har nu blivit ombokad på Swiss via Zurich i V (low economy).

Om Swiss är helt i tid så kommer jag landa på Arlanda 3h 40 min senare än ursprunglig.

Vad kan jag förvänta mig för kompensation?

Eurobonuspoängen tillbaka för plusgraden och sedan 75% av biljettpriset (är det hela biljettpriset ToR?) för nedgradering?
samt eventuellt 600 EUR om vi blir 4h sena?

Samt Original Routing Credit så att du får de Eurobonuspoäng du skulle ha fått enligt din originalbokning.

Toppen