Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive 250EUR compensation. A transfer of 25000 EuroBonus points (extra points) is being arranged and the points will reach your EuroBonus account within a few days.
Fattar jag rätt i att de uttryckligen skriver att du har rätt till 250 EUR och väljer att därför ge dig 25000 bonuspoäng? För mig hade det också varit en godtagbar lösning men jag kan tänka mig att den som flyger med SAS typ vart femte år inte hade varit fullt lika nöjd. Intressant att de så tydligt anger sin uppfattning om en växelkurs kan jag dock tycka. Intressant också att den växelkursen avviker rätt ordentligt från den om man köper poäng. Ja, ja...

Jeg har fået svar fra SAS nu - i kopi herunder. Jeg bad specifikt on Eurobonus points i stedet for cash i tilfælde af kompensation.

--
I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.On behalf of SAS, I would like to extend our sincerest apologies and understand that it must have caused you problems and inconveniences. Nothing is more important than your trust in SAS and all of us here at SAS are working hard to become better going forward.

To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is, unfortunately, the only option. I can confirm, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive 250EUR compensation.

A transfer of 25000 EuroBonus points (extra points) is being arranged and the points will reach your EuroBonus account within a few days.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel as we are looking forward to seeing you onboard again soon.
---

Update: 25000 point er allerede på min konto. Alt i alt er jeg OK tilfreds med det som kompensation.

Fattar jag rätt i att de uttryckligen skriver att du har rätt till 250 EUR och väljer att därför ge dig 25000 bonuspoäng? För mig hade det också varit en godtagbar lösning men jag kan tänka mig att den som flyger med SAS typ vart femte år inte hade varit fullt lika nöjd. Intressant att de så tydligt anger sin uppfattning om en växelkurs kan jag dock tycka. Intressant också att den växelkursen avviker rätt ordentligt från den om man köper poäng. Ja, ja...

Han begärde ju ersättning i form av poäng redan från början i sin kontakt med SAS

Han begärde ju ersättning i form av poäng redan från början i sin kontakt med SAS

Det er korrekt. Jeg havde også mulighed for 250 EUR, men jeg foretrækker points.

Hvad er kursen egentlig hvis man skal købe ekstrapoint løst? Her er det jo 1 EUR for 100 extrapoints hvilket for mig at se er en helt acceptabel kurs hvis man kan anvende pointene.

Edit - jeg fandt svaret. Jeg skal betale cirka 385 EUR (4000 sek) for 20.000 extra point hos SAS.

Last edited:
Det er korrekt. Jeg havde også mulighed for 250 EUR, men jeg foretrækker points.

Hvad er kursen egentlig hvis man skal købe ekstrapoint løst? Her er det jo 1 EUR for 100 extrapoints hvilket for mig at se er en helt acceptabel kurs hvis man kan anvende pointene.

Edit - jeg fandt svaret. Jeg skal betale cirka 385 EUR (4000 sek) for 20.000 extra point hos SAS.

Tycker helt klart att du ska svara SAS att du förväntar dig motsvarande kurs!

Bokade 3 pers i SAS Plus från Stockholm till Palma och valde platser bredvid varandra, ABC på samma rad. Sen krymper SAS Plus kabinen så ’vår’ rad hamnar i Go, och vid incheckning är sällskapet spridd ut på 3 olika rader i Plus-sektionen. Känns lite tråkigt när familjen sprids ut, min EBG status gjorde ingen nytta.

Så är det, man är aldrig garanterad ett särskilt säte utan av olika anledningar, operationella såväl som säkerhet, viktbalans och egentligen vad som helst kan tvinga fram ett ofrivilligt platsbyte. Otur men det händer oss alla.

Toppen