Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jeg har en rejse til Stockholm tirsdag-onsdag den kommende uge hvor jeg var booket med SK0104 fra Malmö Sturup til Arlanda tirsdag 23/10 klokken 8.45-09.50. Jeg fik her til eftermiddag besked fra SAS om at jeg var booket om til SK0106 på samme rute bare 9.40-10.50. Det viser sig at SK0104 er aflyst. Jeg kan ikke bruge den senere afgang da jeg skal være i Stockholm på et bestemt tidspunkt.

Jeg ser på SAS.DK at der er plads på flyet 7.15-8.25 - dog kun i SAS Plus (6 sæder) og min udrejse er booket i SAS Go. Jeg ringer til SAS kundeservice og fortæller at min rejse er ændret og jeg har brug for at blive booket om. Han slår min booking op og siger at der er desværre ingen tidligere afgang. Jeg spørger specifikt til 7.15 afgangen og siger at jeg kan se pladser på SAS.DK. Han siger så, at det kan jeg ikke bookes om til da det er i en anden klasse end SAS Go. Det er jeg ikke tilfreds med og siger, at det faktisk ikke er mig men SAS som har aflyst det oprindeligt bookede fly. Det er han ligeglad med. Jeg spørger så om jeg kan bookes om til 7.15 mod merbetaling til Plus. Det kan jeg godt, og prisen vil være 1850 DKK (til sammenligning sælges den på SAS.DK til 1934 DKK). Jeg siger så at det forstår jeg ikke for min SAS GO billet var dyrere end 75 kr. Han siger så at det er på grund af ombooking gebyr til højere klasse og det kan han ikke gøre noget ved (!).

Jeg foreslår også at booke mig om til BRA som har en afgang 7.45 men "dem har SAS ikke noget samarbejde med så det kan jeg ikke". Han tilbyder at annullere min udrejse så jeg kan booke andet, men det er jo væsentligt dyrere nu.

Jeg var mildt sagt lidt rystet over den manglende hjælpsomhed og spørger så om hvad der er fra København. Der var plads i Go på SK1416 som flyver 8.00-9.10. Det er bare ikke set i bakspejlet særlig praktisk da jeg så rejser fra Kastrup og skal hjem til Bromma - hvilket betyder at jeg har udgift til taxi - da jeg af gode grunde ikke kan køre i min egen bil.

Under telefonsamtalen spørger jeg om jeg kan tale med en overordnet som kan tage imod mine synspunkter, men det er ikke muligt. Jeg skal skrive en klage via SAS.DK/FEEDBACK men det kan jeg først når rejsen er slut.

Jeg er ærlig talt skuffet over den manglende imødekommenhed hos SAS og det var kun fordi jeg har mulighed for at flyve fra København at de kan få mig frem som planlagt. Men så med ekstra tidsforbrug i Kastrup (ingen fast track, større lufthavn) og øget omkostning til transport.

Nu overvejer jeg så om EU-forordning 261/2004 ikke siger at SAS skal gøre "alt" for at få mig afsted som er muligt. Det vil sige inklusive booke mig om på et alternativt flyselskab (BRA) fra min oprindelig planlagte afrejselufthavn eller måske bare booke mig til 7.15 flyet i SAS Plus (som om der er nogen som helst forskel fra Bromma til Stockholm på go vs plus). Er der nogen som ved det og kan henvise til præcist ordlyd? For så ringer jeg til SAS kundeservice igen og beder dem fikse det med henvisning til det. Det passer mig ærlig talt utrolig dårligt at skulle via Kastrup.

Jeg plejer ellers at flyve BRA indenrigs i Sverige men syntes det var smart at prøve SAS. Det er det så åbenbart ikke :/

Var för någon timme sedan på ett möte i centrala Riga när jag av en slump kollade ner i telefonen och såg att jag fått en notis i SAS appen: det har blivit en ändring i din Resa. Avgångstiden hade blivit framflyttad 1.5 tidigare och att vi nu skulle landa på Terminal 2 istället för terminal 5. Såg sedan att flight numret blivit ändrat till BT Air Baltic (Nu skulle detta kunna platsa i bra gjort sas, då jag blev ombokad och kommer hem ikväll). Men då jag var mitt uppe i ett kundmöte och inställd på att i lugn och ro lämna 50 min senare, så fick jag avbryta mötet och kasta mig in i en taxi för att hasta mig ut till flygplatsen. Då jag bokat Go light (dyra go light) och i sista stund kommit på att jag behövde 2 extra bagage vilket jag bittert fick erfara att jag var tvungen att köpa på Arlanda a 600sek styck och att det som på Lufthansa inte räckte med att köpa 1 bagage och få extra bagage med Diamond/star alliance gold status så hade jag förköpt bagaget på hemresan på nätet (lite billigare än ut). Men då jag nu flyger Air Baltic så är det ju självklart att jag måste betala 50eur för ett extra bagage då de endast tillåter 1 bagage på min biljett. Då airbaltic inte har något samarbete med sas eller star alliance så kan jag inte använda SAS diamondförmåner och således inte använda business checkin, fastrack eller prioboarding och inte heller dricka Mikkeller på flighten som jag sett så mkt fram emot :(

Väl ute på flygplatsen fick jag ett från SAS att flighten blivit ändrad, att ombokning skett, i runda slängar 1 timma innan den nya avgången.

Blev ett sista avbrutet möte efter en annars bra dag, och en ny bekantskap med air baltic.

Jag antar att jag inte kan ansöka om ersättning eftersom jag kommer hem tidigare än beräknat trots avbrutet möte? Jag kommer försöka claima 50eur för bagaget. Kan jag kräva de uteblivna 250 eurobonuspoängen också? Hur hade ni gjort?

Avgångstiden hade blivit framflyttad 1.5 tidigare

Jag antar att jag inte kan ansöka om ersättning eftersom jag kommer hem tidigare än beräknat trots avbrutet möte? Jag kommer försöka claima 50eur för bagaget. Kan jag kräva de uteblivna 250 eurobonuspoängen också? Hur hade ni gjort?

Eftersom du var tvungen att åka mer än en timme tidigare än enligt bokningen så har du rätt till EU-kompensation. Eftersom du kom hem tidigare så har du dock bara rätt till 50% av beloppet (alltså 125 EUR). Sen ska du givetvis få ersättning för bagage-kostnader också, och det bör inte heller vara några konstigheter att begära Original Routing Credit och få dina 250 EB-poäng.

(eventuell fortsatt diskussion om detta tas förslagsvis i EU 261-tråden)

Jeg har en rejse til Stockholm tirsdag-onsdag den kommende uge hvor jeg var booket med SK0104 fra Malmö Sturup til Arlanda tirsdag 23/10 klokken 8.45-09.50. Jeg fik her til eftermiddag besked fra SAS om at jeg var booket om til SK0106 på samme rute bare 9.40-10.50. Det viser sig at SK0104 er aflyst. Jeg kan ikke bruge den senere afgang da jeg skal være i Stockholm på et bestemt tidspunkt.

...

Nu overvejer jeg så om EU-forordning 261/2004 ikke siger at SAS skal gøre "alt" for at få mig afsted som er muligt. Det vil sige inklusive booke mig om på et alternativt flyselskab (BRA) fra min oprindelig planlagte afrejselufthavn eller måske bare booke mig til 7.15 flyet i SAS Plus (som om der er nogen som helst forskel fra Bromma til Stockholm på go vs plus). Er der nogen som ved det og kan henvise til præcist ordlyd? For så ringer jeg til SAS kundeservice igen og beder dem fikse det med henvisning til det. Det passer mig ærlig talt utrolig dårligt at skulle via Kastrup.

Jag var i liknande sits, fast åt andra hållet (SK103 blev inställd), och ombokad till SK105 en timma senare. I och med att de erbjöd ett alternativ mindre än två timmar senare tror jag att de inte behöver ersätta för EU261. :-(

Jag var i liknande sits, fast åt andra hållet (SK103 blev inställd), och ombokad till SK105 en timma senare. I och med att de erbjöd ett alternativ mindre än två timmar senare tror jag att de inte behöver ersätta för EU261. :-(

Jo, om ditt flyg blev inställt av orsaker som inte kan anses "extraordinära" har du rätt till 50% ersättning (125Euro) enligt EU261.

Jo, om ditt flyg blev inställt av orsaker som inte kan anses "extraordinära" har du rätt till 50% ersättning (125Euro) enligt EU261.

Tak for input begge to. Jeg skrev i går en klage/claim til SAS som nu er under behandling. Dels over aflysningen, men også over den meget lidt imødekommende hjælp i deres telefon support. Så må vi se hvad de kommer tilbage med.

Tak for input begge to. Jeg skrev i går en klage/claim til SAS som nu er under behandling. Dels over aflysningen, men også over den meget lidt imødekommende hjælp i deres telefon support. Så må vi se hvad de kommer tilbage med.

Jeg har fået svar fra SAS nu - i kopi herunder. Jeg bad specifikt on Eurobonus points i stedet for cash i tilfælde af kompensation.

--
I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.On behalf of SAS, I would like to extend our sincerest apologies and understand that it must have caused you problems and inconveniences. Nothing is more important than your trust in SAS and all of us here at SAS are working hard to become better going forward.

To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is, unfortunately, the only option. I can confirm, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive 250EUR compensation.

A transfer of 25000 EuroBonus points (extra points) is being arranged and the points will reach your EuroBonus account within a few days.

It is my hope that you will choose SAS for your future travel as we are looking forward to seeing you onboard again soon.
---

Update: 25000 point er allerede på min konto. Alt i alt er jeg OK tilfreds med det som kompensation.

Last edited:
Toppen