Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

SAS - detta gjorde ni uselt! Satt i loungen och tittade på F63 gaten där mitt plan till Manchester skulle gå ifrån, tomt inget plan bara snö 5 minuter innan boarding. Gick till service i SAS loungen och frågade vilken försening vi skulle få. Killen kollar och ringer runt lite och sedan bedyrar att planet är parkerat vid gaten och att jag sett fel. Blir uppmanad att skynda mig till gaten eftersom det är dags att åka. Väl vid F63, gissa 5 ggr..... planet håller precis på att bli bogserat in och nu minst 20 minuter försenat. Ser ut att bli bra mycket mer.

Varför kan dom 1) inte ha koll 2) inte ljuga

Bokade precis en flygning med SAS från Arlanda till Heathrow. En god vän bokade samtidigt men från sin dator. Ditresan kostade 638kr i SAS Go Light, vilket jag valde. Jag valde sittplats och betalningsalternativ. När jag sedan trycker på betalningsknappen får jag upp en varningstext om att priset inte längre gäller och nu är priset över 1000kr för just den biljett som jag precis skulle betala 638kr för. Min vän som hade valt samma alternativ var några sekunder före mig med betalningen och den gick igenom. Det verkar som om det finns en algoritm som känner av att efterfrågan ökat och därför höjer priset. Men jag undrar om det är förenligt med konsumentreglerna att ändra ett pris under pågående bokning? Hela proceduren tog max en minut så jag satt inte och velade utan bokningen var aktiv ända tills jag tryckte på betalaknappen.
Har någon annan varit med om något liknande?

Bokade precis en flygning med SAS från Arlanda till Heathrow. En god vän bokade samtidigt men från sin dator. Ditresan kostade 638kr i SAS Go Light, vilket jag valde. Jag valde sittplats och betalningsalternativ. När jag sedan trycker på betalningsknappen får jag upp en varningstext om att priset inte längre gäller och nu är priset över 1000kr för just den biljett som jag precis skulle betala 638kr för. Min vän som hade valt samma alternativ var några sekunder före mig med betalningen och den gick igenom. Det verkar som om det finns en algoritm som känner av att efterfrågan ökat och därför höjer priset. Men jag undrar om det är förenligt med konsumentreglerna att ändra ett pris under pågående bokning? Hela proceduren tog max en minut så jag satt inte och velade utan bokningen var aktiv ända tills jag tryckte på betalaknappen.
Det är ingen avancerad algorithm utan bara frågan om hur flyg prissätts.

Flygbiljetter säljs ur olika bokningsklasser, som har olika priser. Detta är lite halvdolt för användare, men det är så här det fungerar bakom kulisserna:

Säg att du prissätter en biljett till 100kr. Låt oss säga att den bokas i Q-klass. Under tiden du går igenom bokningsdialogen hinner någon annan boka den sista biljetten i Q-klass och när du väl ska betala finns inga kvar i den klassen. Den billigaste är nu kanske K-klass för 200kr. Då blir det den du erbjuds istället.

Standard i industrin som Agehall säger. Exakt samma hände mig på BA för en v sedan. Pris gick upp 700DKK.
Logiken är som den är och allt som oftast billigast boka tidigt då jag får skylla mig själv då resan gäller på måndag.
Det jag störde mig på var att hela skiten fick börja om, dvs fylla i avgång och destination, namn, kreditkort osv. Det störde mig nästan ännu mer.
Men nu gled jag OT. Då det gäller BA.
On topic dock att till SAS försvar är det inget de specifikt gjort som är fulare än någon annan.

Så här ser det dessutom ofta ut på SAS hemsida.

upload_2018-1-20_21-59-57.png

Standard i industrin som Agehall säger. Exakt samma hände mig på BA för en v sedan. Pris gick upp 700DKK.

Pah, 7000.. Jag satt ikväll och väntade lite för länge i dialogen på en blandad air Canada och Lufthansa biljett på Lufthansas site. När jag klickade fram till själva betalningen gick priset upp 78,000 sek.

Needless to say så fick jag boka en annan avgång. Och denna gång väntade jag inte på kollegan som skulle bekräfta sina priser (utgående från Tyskland)....

Bottom line är som andra har sagt - helt normalt att bolagen gör så. Tyvärr.

Tack för klargörande, jag misstänkte att det är precis så här det förhåller sig. Det som stör mig är dock att jag hinner välja en produkt till ett visst annonserat pris och sedan höjer man priset i kassan, och det är den detaljen som skulle vara intressant att reda ut, om det är enligt konsumentreglerna att göra så.

Produkten du har valt, bokningsklassen, har hunnit sälja slut. Du erbjuds därför en annan, likvärdig produkt och kan välja att köpa till det nya högre priset eller låta bli.

Tack för klargörande, jag misstänkte att det är precis så här det förhåller sig. Det som stör mig är dock att jag hinner välja en produkt till ett visst annonserat pris och sedan höjer man priset i kassan, och det är den detaljen som skulle vara intressant att reda ut, om det är enligt konsumentreglerna att göra så.

Så som jag förstår det så är det helt ok så länge de kan förklara hur det hände vid behov. Tex att en viss bokningsklass sålde slut under processen. Däremot får de inte sätta det i system med lockpriser.

Sedan får de förstås inte ändra priset efter att du knappat in kortnummer, så att du debiteras ett annat belopp än du godkänt, men det är ju inte det det handlar om här.

Jämför det med vilken annan webbhandel som helst. Det händer ju då och då att man hittar något i sök men när man ska betala är det plötsligt slut i lager. Det är ju inte heller otillåtet.

Det enda andra alternativet är ju annars att du skulle "låsa" biljetterna redan i sökningen. Då skulle det räcka med en person som klickar runt lite väl snabbt för att en hel flight skulle se slutsåld ut eller bara ha absolut dyraste biljetterna kvar när den var mindre än halvfull. Det tjänar ju varken passagerare eller bolag på.

Toppen