Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

O ändå vet jag så många som reser mycket i tjänsten och ändå inte lyckas... Vi som kan och vill kan ju alltid (och gör ofta) de optimeringar vi vill. Som peak hade jag ju själv EBD, BAEC Gold, TK E+, FB Gold, EK Gold, AB Gold och QR Silver samtidigt. Det krävde ju en del pusslande o planerande dock... :)
Skoja inte med pusslandet, sitter just nu och bygger ihop resor till EBD och BAEC Gold till maj (700TP och 45000 Eurobonus poäng saknas) och kan i princip bara vara borta en dag i taget för att lämna plats för jobb och semestrar!

Tycker SAS gjort bort sig total med baspoängintjäningen nuförtiden. 12 dagar in på min EB-period var guldet avklarat m h a en t or i Plus från ARN till LAX (15k poäng) som kostade 5.600 på Friends&Family. Visst kostar Amex Elite och MC Premium ett par tusen ovanpå detta men det är ju helt klart att det inte är frequent fliers som SAS vänder sig till med sitt bonusprogram.
Med tanke på att fler och fler bonusprogram blir revenuebaserat program, det är inte så konstigt att även SAS EuroBonus blir så i framtiden.
Då kommer många här tycka att "det var bättre förr".

Tycker SAS gjort bort sig total med baspoängintjäningen nuförtiden. 12 dagar in på min EB-period var guldet avklarat m h a en t or i Plus från ARN till LAX (15k poäng) som kostade 5.600 på Friends&Family. Visst kostar Amex Elite och MC Premium ett par tusen ovanpå detta men det är ju helt klart att det inte är frequent fliers som SAS vänder sig till med sitt bonusprogram.
Det du säger är väl i princip att det finns två fel:

1. Kreditkorten. Det kan jag definitivt hålla med om, men samtidigt drar de ju intäkter till sas. Frågan är hur mycket. Att man i praktiken kommer mer än halvvägs till guld med är lite fånigt. Men det är väl ungefär samma som att du kan köpa dig nästan valfri hotell status genom Amex platinum eller så enkelt som att under en timme äga aktier i en kedja..

2. Long haul ger för mycket poäng. Du kan ju få betala lika mycket (nästan) för en t/r inom Skandinavien och där får du betydligt färre poäng. Men på longhaul är väl både konkurrens och vinst annorlunda. Och vill vi verkligen se eurobonus revenue baserat?

Jag håller helt klart med om att set blivit löjligt enkelt att må sas gold om man flyger longhaul. Men det är nog i det stora hela både väldigt få som flyger longhaul I plus eller bättre, och väldigt få som skaffar Amex elite.

Tycker SAS gjort bort sig total med baspoängintjäningen nuförtiden.

Jag kan förstå argumentet med att det devalverar statusen för verkliga storresenärer att en "amatör" med kreditkort också kan nå guld. Jag är ett exempel på detta, med obefintligt resande i tjänsten hade jag aldrig kunnat uppnå guld utan kreditkorten.

Däremot tror jag inte att jag är ett exempel på en dålig affär för SAS. Utöver att de säkert får en del av de 5500 kr/år jag lägger i årsavgifter, så styr jag numera allt semesterresande till SAS istället för billigare bolag, inte sällan får semesterdestinationen styras av vart SAS flyger. Och kostnaden för SAS torde vara närmast obefintlig, jag fyller upp halvtomma flygplan (bonusbiljetter) och har en eller kanske två loungebesök per år som jag annars inte hade haft (mest under lågsäsong).

Jag kan förstå argumentet med att det devalverar statusen för verkliga storresenärer att en "amatör" med kreditkort också kan nå guld. Jag är ett exempel på detta, med obefintligt resande i tjänsten hade jag aldrig kunnat uppnå guld utan kreditkorten.

Däremot tror jag inte att jag är ett exempel på en dålig affär för SAS. Utöver att de säkert får en del av de 5500 kr/år jag lägger i årsavgifter, så styr jag numera allt semesterresande till SAS istället för billigare bolag, inte sällan får semesterdestinationen styras av vart SAS flyger. Och kostnaden för SAS torde vara närmast obefintlig, jag fyller upp halvtomma flygplan (bonusbiljetter) och har en eller kanske två loungebesök per år som jag annars inte hade haft (mest under lågsäsong).

Det är självklart att det är en vinst för SAS att göra på detta vis, annars hade det varit ändrat för längesen. Och sen får man tänka på att bara för att folk får guldkort så innebär det inte att de direkt börjar resa massor och ta upp plats i loungen och Fasttrack.

Toppen