Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Konstigt... Är det nyligt att de börjat neka? För som sagt, har alltid funkat för mig genom alla år. Nu är det dock säkert ett år sen sist.
Framförallt i CPH är det vanligare att bli nekad nuförtiden tycker jag. Nu har jag inget större urval av tester, men har blivit nekad iaf 2 ggr där. Från tex Göteborg har det funkat någon gång med kommentaren "egentligen ska vi inte, men ok".. Så det ligger nog mycket i att det har med dagsformen att göra.

Om man inte kommer med så kan jag ju naturligtvis inte klaga. Men att låta stolarna stå tomma när man har transfer pax som landar tidigt och vill hem med nästa flyg är bara konstigt. Om man kan motivera detta med att man faktiskt tjänar pengar på detta genom att många betalar extra för att komma hem tidigare fine. Jag tvivlar att så är fallet, däremot tror jag hellre att det är bättre möjligheter att sälja en helt ny stol på den flygning som blir ledig senare på dagen. Henke12s problem kan ju enkelt lösas med att ge förtur till dessa premium kunder.

Ska de göra skillnad på transfer passagerare och de som inte kommer via transfer?
Så som jag ser det är att har man en flexibel biljett så kan man boka om inte annars, om man ändå får igenom en ombokning till tidigare flight ska man vara glad för det. Själv reser jag "aldrig" på flexibla biljetter så det är bara att gilla läget.
Om den flight du ska åka med är fullbokad är nog chansen större att du får åka med en tidigare flight som inte är fullbokad. Om det finns 10 lediga platser på din flight och du får åka tidigare kommer det vara 11 lediga platser, har väldigt svårt att SAS skulle sälja 11 biljetter i sista minuten till samma flight som du skulle åkt med ursprungligen.
Henke12 tycker jag har en bra förklaring, om man alltid fick boka om (enbart för status eller för alla) så skulle folk sätta i system att boka den billigaste avgången och sen boka om till en avgång som var dyrare, det kommer SAS förlora pengar på och inte tjäna något plus att det blir mer administrativt arbete för personalen. Personerna som jobbar i gaten får gärna fokusera på att sköta en snygg prioboarding istället för att boka om 25 pers som vill åka med ett tidigare plan.
SAS kanske inte tjänar pengar på att inte låta dig boka om, däremot kan de mycket väl förlora pengar på att låta personer som bokat en billig biljett på en sen avgång gratis omboka till en tidigare flight som hade varit mycket dyrare att köpa.

Det har hänt vid flera tillfällen att status-passagerare har kunnat åka med en tidigare avgång, det är dock ingen förmån man har rätt till. Om det fungerar att fråga vid gate är det bara att tacka och ta emot, men inget man kan räkna med.

I USA tillåter de mig veterligen fler att boka om flighter till tidigare/senare plan utan kostnad. Å andra sidan tror jag dock att de överbokar sina plan betydligt mer ofta än vad SAS gör.

I USA vid högtrafik händer det ibland att de kör igång med platsbingo vid gatenoch stuvar om på måfå känns det som. Hyggliga erbjudanden duggar tätt om man vill ta ett annat flyg. Klart vanligt med överbokning men det är sällan det blir heltokigt.

På SJ har man med Svart priokort möjlighet att åka med en tidigare avgång. Fantastiskt och jag har använt det flera gånger när möten/workshops slutat tidigare.
Däremot vet jag från flera ombordare (främst serviceledare) att en del tycker att förmånen överutnyttjas. Framförallt sker det på eftermiddagstågen Stockholm-Göteborg. Där skillnaden i pris kan vara fyrsiffrig mellan kl 17 och kl 20. Så om SAS inte bokar om till populära flighter mellan de stora skandinaviska städerna förstår jag det.

Framförallt i CPH är det vanligare att bli nekad nuförtiden tycker jag. Nu har jag inget större urval av tester, men har blivit nekad iaf 2 ggr där. Från tex Göteborg har det funkat någon gång med kommentaren "egentligen ska vi inte, men ok".. Så det ligger nog mycket i att det har med dagsformen att göra.
Har funkar bra de fem (av fem) senaste gångerna jag frågat vid gate på Kastrup, senast för förra torsdagen. Men det är klart, EBD hjälper säkert till i kombination med Plusbiljett.

Konstigt... Är det nyligt att de börjat neka? För som sagt, har alltid funkat för mig genom alla år. Nu är det dock säkert ett år sen sist.

Blev nekad senast igår på Landvetter (finns i en annan tråd). Företagsekonomiskt troligtvis en dålig affär för SAS eftersom mitt loungebesök troligebn kostade mer än vad returdelen av biljetten kostade.

Dock är jag kluven till om man med automatik skall låta folk boka om till en tidigare flight - delvis för att det minskar incitamentet att köpa dyra biljetter. Drar man det till sin spets kommer det se ut som i USA med väntelistor som ibland innehåller mer namn än det finns platser på flyget och det är en himla cirkus framför gaten. Och en massa upprörda personer som inte blir ombokade.

Toppen