Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu pratar vi väl om hur vi skulle vilja att reglerna ändrades till?

Fast den här tråden är ju lite till för att klaga när SAS har gjort fel. Men visst, man kan väl få önska sig nya regler också.

Men kom igen gubbar. Är det verkligen så svårt att förstå att jag tycker att en förändring skulle gynna både SAS och oss resenärer? Agehall, bra att du har råd och står på dig för dina rättigheter som full flex.
Om nu SAS tjänar på detta som sagt, fine. Det tror jag inte bara. Change is good

Jag reser sällan på flexibla biljetter. Jag köper dock läget och väntar på min flight. Visst vore det jättetrevligt om alla biljetter gick att boka om, men så är det inte och vi resenärer har ett tydligt val när vi bokar om vi önskar ha den friheten eller inte. Personligen tar jag hellre billigare och mindre flexibla biljetter än att alla biljetter blir dyrare och flexiblare.

Om den flight du ska åka med är fullbokad är nog chansen större att du får åka med en tidigare flight som inte är fullbokad. Om det finns 10 lediga platser på din flight och du får åka tidigare kommer det vara 11 lediga platser, har väldigt svårt att SAS skulle sälja 11 biljetter i sista minuten till samma flight som du skulle åkt med ursprungligen.

Det stämmer med min erfarenhet.

I USA tillåter de mig veterligen fler att boka om flighter till tidigare/senare plan utan kostnad. Å andra sidan tror jag dock att de överbokar sina plan betydligt mer ofta än vad SAS gör.

O ja. Tycker det är rätt sällan standby-listan är helt tom (dvs alla kommer med) om man inte flyger riktigt udda rutter eller tider.

Sommaren 2016 ska sen vara helt borta.

Västkusten i USA är generellt sett en väldigt lönsam marknad för flygbolagen. Inte bara SAS som snålar med bonusplatser dit utan även Lufthansa, SWISS, BA, Turkish och många fler. Lite trist, men samtidigt är ju hela poängen med bonussystem att flygbolagen ger bort tomma platser för poäng. Man kanske inte fyller kabinerna på varje flygning, sett till opportunity costs är det förmodligen lönsammare att lämna en stol tom ifall någon bokar en fullprisbiljett i sista minut än att sälja den som award. Alternativet hade ju varit att de gör som BA och garanterar X antal awardstolar på varje flygning, mot att priset går upp med 50-100%.

Håller med om det du säger men andra bolag klarar ändå att leverera ett x antal awardplatser till förfogande under året till västkusten,även i F,så varför skulle inte SAS likaså? Dessutom kunde sas i värsta fall dela ut awardplatser inom det egna programmet i första hand som en gest till sina egna, någotsom andra carriers redan gör. Att helt slopa platserna är som med smoothiegate, dumsnålt!

Håller med om det du säger men andra bolag klarar ändå att leverera ett x antal awardplatser till förfogande under året till västkusten,även i F,så varför skulle inte SAS likaså? Dessutom kunde sas i värsta fall dela ut awardplatser inom det egna programmet i första hand som en gest till sina egna, någotsom andra carriers redan gör. Att helt slopa platserna är som med smoothiegate, dumsnålt!

Det finns ju awardplatser, bara inte till bästa pris.

• Gilla
Reactions: olo
För att komplettera mitt svar ovan avseende om SAS bör eller inte bör erbjuda fri ombokning till tidigare plan. Jag står fast vid att i princip tycker jag inte SAS bör göra det slentrianmässigt. De erbjuder ju faktiskt ombokning mot en avgift och uppköp till närmast lediga bokningsklass - vilket nog är bättre än många andra bolag. Vad som däremot retar mig är att sättet som de jobbar med sitt inventory motarbetar detta erbjudande i verkligheten.

Exempelvis nollar SAS ut i stort sett varenda bokningsklass utom E (fullpris GO) på sträckorna i huvudstadstriangeln och högkapacitetsinrikesrutter (där ju ombokning är mest av värde eftersom du faktiskt kan komma med ett tidgare plan). När det går två plan i veckan är ju möjligheten till ombokning hyggligt begränsad ;)

Det är inte helt ovanligt att det går en hel del tomma platser på exempelvis ARN-CPH trots enbart E- och G-klass tillgängliga för bokning. Söker man däremot på samma flight VIA Köpenhamn kan man komma ner i V-klass eller lägre ganska tätt inpå avgång.

Så när SAS personal följer regelboken måste de inte bara kräva in ombokningsavgiften (ok enligt mig) utan också en hutlös summa perngar för att få upp biljetten till E-klass. Detta tycker jag är uruselt hanterat av SAS. Jag kan absolut tänka mig att betala en ändringsavgift och några 100-lappar för att komma med ett tidigare plan men inte 2000-3000 kr utöver ändringsavgiften :(

Det kostar uppenbarligen 500:- att byta namn på en biljett i SAS plus, vilket måste ses som ocker på en flexibel inrikesbiljett.

eller andra alternativ är som andra legacy flygbolag gör, inte tillåta namnändring alls. Inte ens mot avgift.
Att byta namn för 500:- på en GO-biljett tycker jag är sjysst. Däremot så försvinner lite av syftet med Plus-biljetterna när de inte är så flexibla som man först kan tro.
Sen kanske en avgift hade varit okej, men det är viss skillnad på 500:- på en inrikessträcka kontra för längre och betydligt dyrare biljetter. I det här fallet skulle namnändringsavgiften motsvara halva biljettvärdet, vilket gjorde att biljetten bokades av och min kollega åker på annat sätt istället.

Toppen