Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Trodde de helt hade fasat ut gamla business-kabinen nu.

Sommaren 2016 ska sen vara helt borta.
I det avseendet blir det dubbelt plask i protokollet för sas. Som trogen statuskund skiter jag fullständigt i att linjen säljer så bra att inte en enda awardplats kan unnas. Att påstå 100% beläggning 365 dgr om året även i eco känns overkill

Västkusten i USA är generellt sett en väldigt lönsam marknad för flygbolagen. Inte bara SAS som snålar med bonusplatser dit utan även Lufthansa, SWISS, BA, Turkish och många fler. Lite trist, men samtidigt är ju hela poängen med bonussystem att flygbolagen ger bort tomma platser för poäng. Man kanske inte fyller kabinerna på varje flygning, sett till opportunity costs är det förmodligen lönsammare att lämna en stol tom ifall någon bokar en fullprisbiljett i sista minut än att sälja den som award. Alternativet hade ju varit att de gör som BA och garanterar X antal awardstolar på varje flygning, mot att priset går upp med 50-100%.

Om man inte kommer med så kan jag ju naturligtvis inte klaga. Men att låta stolarna stå tomma när man har transfer pax som landar tidigt och vill hem med nästa flyg är bara konstigt. Om man kan motivera detta med att man faktiskt tjänar pengar på detta genom att många betalar extra för att komma hem tidigare fine. Jag tvivlar att så är fallet, däremot tror jag hellre att det är bättre möjligheter att sälja en helt ny stol på den flygning som blir ledig senare på dagen. Henke12s problem kan ju enkelt lösas med att ge förtur till dessa premium kunder.

ImageUploadedByTapatalk1443190028.210663.jpg

Spökar tapatalk? 100% säker på att jag inte skrivit det som visas på bilden... Gick in på webben och såg att det var @Voyageur och inte jag.

@Helpdesk kanske något att kolla på?

Men kom igen gubbar. Är det verkligen så svårt att förstå att jag tycker att en förändring skulle gynna både SAS och oss resenärer? Agehall, bra att du har råd och står på dig för dina rättigheter som full flex.
Om nu SAS tjänar på detta som sagt, fine. Det tror jag inte bara. Change is good

Alternativet hade ju varit att de gör som BA och garanterar X antal awardstolar på varje flygning, mot att priset går upp med 50-100%.

SAS motsvarighet till det är väl "best availability award" som faktiskt gör *alla* osålda stolar på planet tillgängliga för poäng, men gör fler poäng.

Visst kan man inte använda Amex-voucher på de biljetterna, men det är ju faktiskt Amex och inte sas. Plus att man tjänar poäng och segment på dem.

Så på många sätt tycker jag faktiskt den varianten är bättre än den ba har (finns plus och minus med båda, förstås).

• Gilla
Reactions: olo
Men kom igen gubbar. Är det verkligen så svårt att förstå att jag tycker att en förändring skulle gynna både SAS och oss resenärer? Agehall, bra att du har råd och står på dig för dina rättigheter som full flex.
Om nu SAS tjänar på detta som sagt, fine. Det tror jag inte bara. Change is good
Vart frågade du? När jag har rest med handbaggade bara, så har jag aldrig blivit nekad att flyga hem på en tidigare flight (och jag köper ofta snikigaste billiga inom europa :) ). Dock har jag heller aldrig fått ett OK när jag frågat i incheckning, utan det är bara i gaten som de kan göra det utan att ta betalt. Senast flög jag hem från London. Jag frågade i incheckning, de bad mig prata med biljettkontoret. De skulle ha 2-4.000kr (minns inte exakt), varav jag sa nej så klart. Sen frågade jag dem i gaten på den tidigare flighten och de skulle försöka, men de trodde inte det fanns lediga platser kvar alls, men kanske en i Go. Jag sa det var ok att sitta i Go, så de ändrade åt mig när sista personen gått på, sen kunde jag avnjuta 2,5hr i ett mittsäte i Go hem från London. :)

Men som sagt, det har bara funkat för mig i gaten och aldrig i incheckning. Jag vet att det finns många här som lyckats vid incheckning också, men det är nog svårare. Gate Agent har dock mer befogenheter än vad personalen i inchecking har, som jag förstått det.

Last edited:
Toppen