Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Tjena.

Är det bara jag som tycker att det är märkligt att man inte kan resa med en tidigare flight i mån av plats? Sitter i loungen på CPH nu och precis blivit nekad att resa med en tidigare flight till GOT. Nu har jag visserligen biljett i M klass, men jag har provat tidigare i C klass och även då blivit nekad med motiveringen att betala mellanskillnaden. Detta brukar ligga på ett par tusen och jag tvivlar starkt på att någon betalar detta för att komma hem 1 timme tidigare. Har jag fel? Jag har kollat runt på lite olika bolag och t om easyJet erbjuder att åka med en tidigare flight om man är på flygplatsen tidigare. Detta om man har biljett samma dag. Detta stör mig något fruktansvärt.

Tjena.

Är det bara jag som tycker att det är märkligt att man inte kan resa med en tidigare flight i mån av plats? Sitter i loungen på CPH nu och precis blivit nekad att resa med en tidigare flight till GOT. Nu har jag visserligen biljett i M klass, men jag har provat tidigare i C klass och även då blivit nekad med motiveringen att betala mellanskillnaden. Detta brukar ligga på ett par tusen och jag tvivlar starkt på att någon betalar detta för att komma hem 1 timme tidigare. Har jag fel? Jag har kollat runt på lite olika bolag och t om easyJet erbjuder att åka med en tidigare flight om man är på flygplatsen tidigare. Detta om man har biljett samma dag. Detta stör mig något fruktansvärt.

Jag håller med dig, men jag har lyckats några gånger när jag har bett snällt. Senast i måndags. Det fanns lediga platser och jag hade en GO (T) biljett. Verkar som om det beror på vem som är bakom disken och vilken sida de har vaknat på... Således inget man kan räkna med.

Tjena.

Vill man kunna byta så får man ju köpa en annan typ av biljett, som troligen i de flesta fall är dyrare.
Men de borde kunna tjäna på att låta dig åka tidigare om det finns plats ledigt 5 minuter innan boarding, din senare biljett kan de ju ev sälja en gång till.
De få ggr jag har bett om tidigare flyg så har det gått bra, då har jag även varit statuslös. Beror nog på dagsformen och din/min trevlighet när man ställer frågan. Men vill man vara säker så är det annan dyrare biljett som gäller.

Tjena.

SAS är notoriskt dåliga på detta. Flyger mycket med TAM och där är det sällan något problem (frågan kommer ofta spontant från dem), vilket känns som både rätt approach och riktigt bra kundservice. En"dyrare" biljett med SAS ger inte per automatik någon automatisk fördel att bara kunna kliva på en annan avgång. Utan det handlar väl snarare om att slöfockarna på SAS inte orkar erbjuda den servicen (finns snart inget hos SAS som kan anses vara service). Man kan ju tycka att det skulle kunna vara en konkurrensfördel att kunna erbjuda kunden detta i mån av plats.

Jo jag förstår vad du menar, men en full flex från cdg till got kostar för mycket. Även om man har en vanlig plusbiljett så har SAS en dynamisk prissättning som gör det hutlöst dyrt om man vill byta flyg i sista minuten. Dock slipper man ombokningsavgiften i c klass. Om lågprisbolagen insett att ingen kommer att betala(jag vet att det finns undantag) flera tusen för att komma hem tidigare så kanske SAS kan vända detta till en förmån istället. Att man kan åka med i mån av plats iallafall. Det sparar de pengar på i mitt fall iallafall. Säkert slukat ett par hundra i loungen precis... Kanske till Diamond iallafall, det är ju inget direkt extra i Diamond som det är nu

Om man regelbundet låter folk åka tidigare oavsett biljettklass på sträckor såsom huvudstadstriangeln, GOT-ARN, MMX-ARN (Pendlarsträckor med täta avgångar) så kommer det ju att sluta med att alla bokar billiga biljetter på sena avgångstider istället för de dyrare och mer attraktiva avgångarna (säg 16-18)

Och när man väl låtit x antal åka tidigare så avgången blir full (den attraktiva runt 17.00) så kommer förmodligen årskortare/personer med dyr plus-biljett inte vara så nöjd när de inte kan boka om 18.00->17.00 pga att SAS låtit 22.00 resenärer åkt redan kl 17....

/my 2 cents

Det är nog av den enkla anledningen att SAS säljer väldigt mycket Business Class till dessa destinationer, men helt klart trist.

I det avseendet blir det dubbelt plask i protokollet för sas. Som trogen statuskund skiter jag fullständigt i att linjen säljer så bra att inte en enda awardplats kan unnas. Att påstå 100% beläggning 365 dgr om året även i eco känns overkill

Jo jag förstår vad du menar, men en full flex från cdg till got kostar för mycket. Även om man har en vanlig plusbiljett så har SAS en dynamisk prissättning som gör det hutlöst dyrt om man vill byta flyg i sista minuten. Dock slipper man ombokningsavgiften i c klass. Om lågprisbolagen insett att ingen kommer att betala(jag vet att det finns undantag) flera tusen för att komma hem tidigare så kanske SAS kan vända detta till en förmån istället. Att man kan åka med i mån av plats iallafall. Det sparar de pengar på i mitt fall iallafall. Säkert slukat ett par hundra i loungen precis... Kanske till Diamond iallafall, det är ju inget direkt extra i Diamond som det är nu
Så bara för att det är dyrt att köpa en flex-biljett så skall SAS låta dig flyga tidigare på en icke flex-biljett?

Förstår egentligen inte det konstiga i detta. Om man någon gång lyckas komma med ett tidigare flyg är det bara att tacka och ta emot. Säger de nej kan man ju inte klaga om man inte har köpt en flex-biljett. Henke12 har en bra förklaring varför.

Toppen