Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Är det en nedgradering så är det 75% av biljettens pris, det är solklart. Här är det kanske inte helt solklart att det är en nedgradering även om jag själv tycker så. Om jag köper en biljett i C och man byter till ett plan med bara eco, är jag inte nedgraderad då bara för att man behåller bokningsklassen på min biljett?

Är det en nedgradering så är det 75% av biljettens pris, det är solklart. Här är det kanske inte helt solklart att det är en nedgradering även om jag själv tycker så. Om jag köper en biljett i C och man byter till ett plan med bara eco, är jag inte nedgraderad då bara för att man behåller bokningsklassen på min biljett?
Jo då är du nedgraderad. Nu finns det ju dock en plus-kabin på LAN-planet även om den är betydligt sämre än på alla andra plan. Och jag utgår ifrån att den service som erbjöds i övrigt är densamma som erbjuds på andra plan om man reser i Plus. Med andra ord inte nedgraderad i mina ögon.

Är ungefär samma sak i Asien och Cathay som exempel. Bokar en avgång specifikt för att det är longhaul konfig på planet i Business, sen blir det ship change och man får en regional business som är ljusår sämre när det kommer till hårdvaran jämfört med longhaul business. Man får ändå service enligt business och alla andra förmåner, bara hårdvaran som var sämre. Det är samma scenario som med SAS där det blev byte till ett plan som tyvärr har en sämre plus-kabin än alla andra plan. Om man får regional business med dom ska man då likställa det med att man inte fått business över huvud taget?

Vilket nog för många är enda anledningen att betala extra för Plus. ;)

Låt oss enas om att vi inte är ense i denna fråga. :)
Ja alla bokar vi utifrån olika preferenser. Personligen så ser jag bättre poängintjäning och lite bättre mat/dryck som en större faktor än stolen, i alla fall på en dagflygning.
Det är bara att acceptera att vi tycker olika i denna fråga, ingen har väl mer rätt än den andre.

Med tanke på att SAS PLUS kostar 3-4ggr så mycket som GO så är 20 000 poäng en ganska usel affär.
Nej. Ibland är det samma pris mer eller mindre, ibland är det större skillnad. Nästan aldrig 4 g mer. Men i vilket fall, jag visste inte om reglen med 75% så är väl case closed här.

Med tanke på att SAS PLUS kostar 3-4ggr så mycket som GO så är 20 000 poäng en ganska usel affär.
Som @palmen redan har förklarat, det är inte nedgradering per definition, i alla fall biljett och kabinklassmässigt.

Sedan kan man begära hur mycket komoensation som helst. Det finns folk som lever på att kräva skadestånd om diverse saker i USA.

Jag skulle inte heller ha varit nöjd om jag hamnade i samma situation men att börja att kräva 80.000 poäng eller mer är för magstarkt för mig.

20k poäng, dvs lite mer än kostnaden för en uppgradering från Go->Plus, tycker jag personligen låter som fullt godtagbar kompensation i det här fallet. Stolen må vara sämre men resten är ju motsv Plus.

Att Plus på LN-RKP sedan inte riktigt håller måttet jämfört med Plus i övriga flottan har ju SAS indirekt erkänt när man inte säljer plus på SK901/902 (?) som RKP är tänkt att trafikera till vardags.

Det där stämmer ju inte, ibland är plus billigare än go även om det oftast ungefär ligger på dubbla priset.
Skärmklipp.JPG
I detta exempel kostar GO 10872.
PLUS kostar 12270

Faktum kvarstår dock att han har fortfarande fått en resa i SAS PLUS och inte i SAS GO. Att pluskabinen inte håller samma standard som andra pluskabiner gör det inte till att man flugit i GO.
20.000 poäng är en av de största summor jag sett som det rapporterats om vad det gäller ersättning i form av poäng.

Problemet är att det inte ÄR en nedgradering - det är bara obefintlig hårdvara på LAN-kärran. Jag håller helt med om att det suger, men jag är tveksam till att man vinner ett EU261/2004-case på det. Servicen är väl fortfarande samma som på en riktigt kärra?

Toppen