Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag anser att SAS(och alla andra bolag) skulle ha löst detta oavsett din status. Helt värdelöst i min värld, visar bara att de inblandade saknar empati.

Last edited:
Jag kan förvisso hålla med om att detta visar en viss avsaknad av empati. Men var går gränsen? Min sjuka mormor? Småbarn? Nervösa fru?

Som vår undercover agent på Arlanda sa i den andra tråden: Handlingsbolagens handlingsutrymme är helt klart begränsat och än mer så om det inte finns representanter från flygbolagen på plats. Men ställ om frågan i andra tråden så får vi se vad svaret blir.

Jag tror att megaman har fattat detta eftersom han klart utrycker det i sin (1.) första slutsats... Fjantig kommentar!

Detta är vad som många gånger framgår i denna tråden: SAS har en sjö av olika service nivåer, där de dåliga/låga
främst beror på inkompetens och oförmågan att leverera service hos dem som sitter på SK/EB service desk.

Megaman med många andra (där ibland mig själv) hade/har otur, nästa gång funkar det säkert.

Man förväntas få hjälp (service) att lösa sina misstag/klantigheter när man köper en produkt, i alla
fall med SK. Oberoende Basic, Silver, Guld eller Diamant status.

En trevlig Valborg önskas.

Jag kan förvisso hålla med om att detta visar en viss avsaknad av empati. Men var går gränsen? Min sjuka mormor? Småbarn? Nervösa fru?

Som vår undercover agent på Arlanda sa i den andra tråden: Handlingsbolagens handlingsutrymme är helt klart begränsat och än mer så om det inte finns representanter från flygbolagen på plats. Men ställ om frågan i andra tråden så får vi se vad svaret blir.

I det här fallet anser jag att det är solklart fall när det inte ens handlar om ett säte, hade det varit fallet hade man kunnat fundera men inte som läget var nu med en infant.

Är EBG och just hemkommen innanför dörren. Varit i Palma. Tog mig dit med familjen med 1 barn och 1 infant + frun. Åkte dit med enkelbiljetter av olika anledningar.

På hemvägen ställer jag mig i Plus/EBG-kön för checkin 2h före avgång. Upptäcker att fan! I all hast har jag glömt köpa biljett till den nyfödda. Tänker att det är inga problem, en sån biljett är ju ändå i princip gratis, hon ska ju ändå bara sitta i famnen så det är lugnt. Check-in-disken (Iberia) säger att dom inte kan göra något, de kan inte ställa ut biljetter. Jag ringer SAS i Sthlm och knappar in EBG-numret och kommer direkt fram. Hon som svarar säger till min förvåning "Nej, inom 24h kan vi inte lägga till en infant i bokningen. Du får lösa det på plats." Jaha... men det finns ingen biljettdisk på plats. Iberia-kvinnorna som är för övrigt väldigt trevliga försöker få tag på SAS i Madrid och det knappas fram och tillbaka. Tiden börjar gå. Funderar om jag kan köpa en vanlig vuxenbiljett, men det börjar bli för knapp tid (borde hon i SAS för övrigt informerat om) och Internet-roamingen går skitsegt.

Det slutar - trots 2h framförhållning - med att min fru får stanna kvar på Palma med spädbarnet och jag får gå ombord. Hon får sedan lösa en Ryan Air-biljett och sedan ta sig därifrån till Arlanda osv.. 5000kr fattigare.

1. Ja, jag vet att jag gjorde fel.
2. Jag tycker verkligen att SAS borde kunna ha löst detta. De borde inse vilket helvete jag sitter i och ringa samtal, hitta lösningar - det handlar om en unge i famnen. Systemen borde fixa detta och gör dom inte det borde man hitta en manuell lösning.
3. Är det inte i sådana här lägen man borde ha nytta av att vara EBG?? Det är här killerinstinkten ska fram hos SAS servicepersonal? Riktigt besviken faktiskt.

En mycket tråkig upplevelse att få vara med om och varje gång jag läser denna typ av händelse så är det svårt att inte känna en ilska för bristen av ett förlåtande klimat när människor visar att de har insikt i de misstag som de har begått. Utöver detta så kan jag känna att man skulle ha hanterat detta ärende på ett bättre sätt för att bibehålla förtroendet från kunden. I mitt snäva hörn av verkligheten så ska man inte sparka på någon som redan ligger nere och det hade jag känt i den situationen. Dock finns det med all sannolikhet sanning i handlingsutrymmet från personalen som kanske valde att vara försiktig för att undvika ev repressalier eller som inte befann sig i beslutsfattande positioner. Den korta tidsramen hjälpte säkert inte situationen något avsevärt och summa summarum (som många andra har påpekat) så hade jag som anställd struntat helt i vilken status en person har och istället visat medmänsklig välvilja för att lösa knuten. Vi alla gör misstag och man lär sig förhoppningsvis av dem, men de bör aldrig bäras med oss in i framtiden.

Trevlig Valborg på er allihop!

Som vanligt är det intressant att notera hur mycket det kan skilja sig åt beroende på vilket flygbolag det talas om.

När SAS i megaman fall vägrar att visa lite flexibilitet och empati så att en infant kan få åka med sina föräldrar på planet. Ja då är det han som ska skylla sig själv och SAS gjorde helt rätt som visade noll empati för någon som har råkat begå ett uppenbart misstag. Ett misstag som inte hade kostat SAS många ören att hjälpa till att lösa.

När Norwegian nekar en kvinna att köpa mat/dryck pga att hon själv har missat att ta till sig informationen om att flygbolaget inte accepterade kontanter eller hennes kreditkort ombord. Ja då är kvinnan ett offer för ett omänskligt flygbolag som borde skämmas.

http://www.businessclass.se/forum/o...rare-mat-dryck-under-12-timmars-flygning.html

Även om jag i grunden tycker att båda två såklart bara har sig själva att skylla för sin situation så inser jag också att vi alla kan begå misstag. När det inte kostar företaget något nämnvärt att lösa situationen så är det bara dumt att vara så stelbent.

Sån stelbenthet och brist på empati gör bara att man ställer sig än mer frågandes till varför dessa företag förväntar sig förståelse för när de själva råkar begå misstag? What goes around comes around.

Även om jag i grunden tycker att båda två såklart bara har sig själva att skylla för sin situation så inser jag också att vi alla kan begå misstag. När det inte kostar företaget något nämnvärt att lösa situationen så är det bara dumt att vara så stelbent.

Jag håller fullständigt med dig i sak. Frågan är var man (läs: bolaget) ska dra gränsen?

Det är otroligt svårt att dra sådana gränser. Jag har ju jobbat mot kunder i 20år. Vi har regler vad som gäller, men för mig har det alltid varit viktigt att inte sätta kunden på pottan, även om han har gjort fel. Jag inser också att det är en otrolig skillnad, då jag inte har miljontals kunder, så som SAS, men det är iaf så jag har lärt mig att vårda kundrelationer. Reglerna, de tar man fram i konferensrum för att visa upp var ramarna är, sen tänjer man dem när det behövs.

Det som är lite sorgligt i dessa fall är att om den drabbade kontaktar SAS kommer officiella svaret med största sannolikhet bli att personalen på plats (outsorcad eller inte) har rätt att agera för att lösa problemet.

Men i verkligheten är den information som sipprar ner till de vanliga medarbetarna oftast väldigt tydlig: går du utanför dina ramar straffas vi som handlingbolag och det kommer vi ta ut på dig personligen. Varför det är lättare för personalen att agera exakt enligt (dumma) policies då man inte kan straffas för detta - annat än att kunderna lämnar och man till slut står utan jobb i alla fall... :(

Toppen