Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag är ganska säker på att man kan ha väskan "incheckad" hela vägen till sin slutdestination utan att själv vara incheckad.
Ja, det går utmärkt att checka in väskan utan att vara själv incheckad. Det har jag gjort ganska många gånger när jag har haft några inom 24 timmars byte inom Asien.

Last edited:
Oj, då har jag lärt mig något nytt idag! Att inte kunna skriva ut boardingkort och göra en seating är ju en sak. Men att inte ens kunna checka in förrän man är på transferflygplatsen?! Det beyder ju att man i så fall alltid riskerar att hamna standby i en överbokningssituation bara pga att man som SAS-resenär blir bland de absolut sista att checka in. Lite väl mycket sista minuten känsla över det.

Som jag har förstått det på Air Malta och deras "partners" så blir jag alltid incheckad hela vägen men får boardingkortet först vid gate på transferflygplatsen. Vilket också har stämt de gånger jag efter incheckning på flygplatsen sedan har försökt checka in Air Malta leg online. Jag har då alltid fått informationen att sträckan redan är incheckad men frågan om jag vill göra seating och skriva ut boardingkortet själv.

Oj, då har jag lärt mig något nytt idag! Att inte kunna skriva ut boardingkort och göra en seating är ju en sak. Men att inte ens kunna checka in förrän man är på transferflygplatsen?! Det beyder ju att man i så fall alltid riskerar att hamna standby i en överbokningssituation bara pga att man som SAS-resenär blir bland de absolut sista att checka in. Lite väl mycket sista minuten känsla över det.

Som jag har förstått det på Air Malta och deras "partners" så blir jag alltid incheckad hela vägen men får boardingkortet först vid gate på transferflygplatsen. Vilket också har stämt de gånger jag efter incheckning på flygplatsen sedan har försökt checka in Air Malta leg online. Jag har då alltid fått informationen att sträckan redan är incheckad men frågan om jag vill göra seating och skriva ut boardingkortet själv.

Mina flygningar till Asien var ofta så här:
  1. Flyger ut från stad AAA med flight 1 på dag 1 (nattflyg)
  2. Ankommer till stad BBB dag 2

3. Flyger ut från stad BBB med flight 2 på dag 3
  4. Ankommer till stad CCC dag 3

5. Flyger ut från stad CCC med flight 3 på dag 4
  6. Ankommer till stad DDD dag 4

7. Flyger ut från stad DDD med flight 4 på dag 5
  8. Ankommer till stad EEE dag 5

Då finns det absolut ingen möjlighet att checka in ända till flight nr. 4 på staden AAA. Däremot går det ofta bra att checka in väskan hela vägen till stad EEE när jag har bokat som en biljett.
Än så länge har jag inte råkat ut för överbokning i Asien så att min plats försvann, utan jag har alltid haft "Confirmed" på biljetten.

Last edited:
Tack för alla bra svar. Dock undrar jag om ni tycker att jag borde höra av mig till SAS och säga att de borde hjälpa till att informera framtida kunder, som har transfer med Alaskan Airlines?

Man skulle önska att personalen, i de fall man inte får ut ett boardingpass, kunde informera huruvida man är incheckad eller inte - detta gäller oavsett bolag. Ibland tror jag dessa begrepp används lite slarvigt. Är man incheckad utan boardingpass har man betydligt högre grad av skydd än annars vid korta byten.

Att detta sedan är lite extra viktigt i USA tror jag inte beror så mycket på deras överbokningar som att de ganska ofta drabbas av misconnections som skall ha plats samt, inte minst, hela standby-systemet som bygger på att man frigör platser som man inte tror skall nyttjas baserat på statistik. Ibland går det fel. Men visst överbokar många amerikanska bolag även om jag tycker mig uppleva att detta minskat de senaste åren.

SK2035 UME-ARN. När det är dags för boarding piper det till i telefonen, planet försenat en timme. I högtalaren meddelas att ankommande flyg inte ens lyft från ARN ännu. SAS har rimligtvis vetat om förseningen minst en timme, utan att meddela...

Skickade in en claim för 5 veckor sedan och fick autosvaret att det skulle ta 4-5 veckor att få ett svar vilket nu har passerat, frågade chatten (vet att man inte ska ta vad dom säger allt för seriöst många gånger) och fick svaret att de har en backlog på 8-10 veckor.

Att ha en backlog på 2-3 månader känns inte ok på något sätt. Ok att man skär ner på en massa saker men att ha nöjda kunder känns som en relativt viktig aspekt och kunna ge ett svar inom någorlunda rimlig tid åtminstone.

Att ha en backlog på 2-3 månader känns inte ok på något sätt. Ok att man skär ner på en massa saker men att ha nöjda kunder känns som en relativt viktig aspekt och kunna ge ett svar inom någorlunda rimlig tid åtminstone.

Jag gissar att SAS har fler ärenden in än ut, och de verkar ha haft den situationen länge nu...

Jag gissar att SAS har fler ärenden in än ut, och de verkar ha haft den situationen länge nu...

Nja, det pendlar nog upp och ner, troligen med säsongerna. Fick själv svar efter 8 dagar i början på April på 2 separata claims med någon dag emellan. Då var den officiella svarstiden om man frågade 2-3 veckor. Däremot en vända i höstas var det lång tid också, har för mig det var 4-6 veckor då.

Toppen