Nystrom
Medlem
Har precis pratat med Ulf Larsson på kundtänst som faktiskt fick mig att få spel (tar ganska mycket för att det ska ske). Case: La in en förfrågan om uppgradering från Econ till Econ Extra på Optiontown för en flight som gick 10 juli. 7 juli gick uppgraderingen igenom på Optiontown. Jag hade även lagt in en mileage request för uppgradering från Econ till Business för att gardera mig. 9 juli går uppgraderingen igenom på SAS till Business för uppgradering och de drar då 40.000 poäng. Om jag redan är uppgraderad till Econ Extra så kan de inte dra 40.000 poäng utan 25.000 i det fallet. ironin i fallet var att personen jag uppgraderade var en no-show. Nu vägrar SAS att sätta tillbaka de 15.000 poängen som de drog eftersom de anser att om båda uppgraderingar går igenom så får man betala för båda. Någon som har erfarenhet med detta? Kan de verkligen göra så?
Jag är faktiskt benägen att hålla med SAS i detta fall. Du "köper" en uppgradering via OT från Eco till EcoX samtidigt som du "köper" en uppgradering från Eco till Biz med poäng. Hur menar du att SAS skall veta om att båda köpen gäller samma person fast det är olika serviceklasser? Du har de facto gjort två olika köp för samma sak (uppgradering) och då är det bara att gilla läget.
Det hade nog varit bättre att gå "all-in" via OT och hade det inte fungerat, uppgradera med poäng vid gate