Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Har precis pratat med Ulf Larsson på kundtänst som faktiskt fick mig att få spel (tar ganska mycket för att det ska ske). Case: La in en förfrågan om uppgradering från Econ till Econ Extra på Optiontown för en flight som gick 10 juli. 7 juli gick uppgraderingen igenom på Optiontown. Jag hade även lagt in en mileage request för uppgradering från Econ till Business för att gardera mig. 9 juli går uppgraderingen igenom på SAS till Business för uppgradering och de drar då 40.000 poäng. Om jag redan är uppgraderad till Econ Extra så kan de inte dra 40.000 poäng utan 25.000 i det fallet. ironin i fallet var att personen jag uppgraderade var en no-show. Nu vägrar SAS att sätta tillbaka de 15.000 poängen som de drog eftersom de anser att om båda uppgraderingar går igenom så får man betala för båda. Någon som har erfarenhet med detta? Kan de verkligen göra så?

Jag är faktiskt benägen att hålla med SAS i detta fall. Du "köper" en uppgradering via OT från Eco till EcoX samtidigt som du "köper" en uppgradering från Eco till Biz med poäng. Hur menar du att SAS skall veta om att båda köpen gäller samma person fast det är olika serviceklasser? Du har de facto gjort två olika köp för samma sak (uppgradering) och då är det bara att gilla läget.

Det hade nog varit bättre att gå "all-in" via OT och hade det inte fungerat, uppgradera med poäng vid gate

Detta känns som dagens I-landsproblem och man kanske inte har SAS att beskylla, men... Incheckningen för Business/EBG/Star Gold på Göteborg Landvetter för SAS fungerar inget vidare. Det är ofta personer utan C-biljett/status som står i kön och som segar till hela processen. Det står en person utanför kö-fållorna, men hen bryr sig inte det minsta om att kolla ifall man har tillgång till C-inchekning.

I morse när jag hade skjussat ut min mor(A3*G) till flyget, var det en stor grupp omedvetna resenärer som stoppade upp C-incheckningen. Varken damen som satt i incheckningen, eller hon som stod utanför, brydde sig inte det minsta att kolla ev. guldkort/C-biljetter. Vidare var incheckningsdamen snorkig när jag påpekade att hon hade glömt att priotagga baggaget. "Suck... Okej då, jag sätter väl på en priotagg då..."

Det hela är egentligen ett litet problem, men första intrycket av SAS blir inget vidare.

Detta känns som dagens I-landsproblem och man kanske inte har SAS att beskylla, men... Incheckningen för Business/EBG/Star Gold på Göteborg Landvetter för SAS fungerar inget vidare. Det är ofta personer utan C-biljett/status som står i kön och som segar till hela processen. Det står en person utanför kö-fållorna, men hen bryr sig inte det minsta om att kolla ifall man har tillgång till C-inchekning.

I morse när jag hade skjussat ut min mor(A3*G) till flyget, var det en stor grupp omedvetna resenärer som stoppade upp C-incheckningen. Varken damen som satt i incheckningen, eller hon som stod utanför, brydde sig inte det minsta att kolla ev. guldkort/C-biljetter. Vidare var incheckningsdamen snorkig när jag påpekade att hon hade glömt att priotagga baggaget. "Suck... Okej då, jag sätter väl på en priotagg då..."

Det hela är egentligen ett litet problem, men första intrycket av SAS blir inget vidare.

Sådär är det alltid där borta. Men de där skyltarna är lite vilseledande. Minns jag rätt är det en skylt till vänster om den jobbiga fållan (där ecopaxen ska gå/bagdrop) sedan finns det två raka fållor med en skylt vardera för C/*A/EBS. Tycker alltid de har varit snorkiga där, har även fört vidare den kritiken till SAS. Har dock varit med att de kastade ut alla utan status från den felaktiga kön en gång :p .
Dålig utformade köfållor med vilseledande skyltar och taskig attityd hos personalen. Attityden kan jag ta ibland, alla har dåliga dagar. Men inte varje gång för guds skull.

En liten notis, jag flyger inte därifrån så jättemycket. Blev sjukt dåligt bemött när jag kom med en cykel som jag inte hade förhandsbokat. Jag hade många dagar frågat incheckningspersonalen på BGO om jag behövde förhandsboka plats åt cykeln "nej nej, inga problem bara kom med den". DET SKA MAN INTE GÖRA fick jag höra på GOT.

En liten notis, jag flyger inte därifrån så jättemycket. Blev sjukt dåligt bemött när jag kom med en cykel som jag inte hade förhandsbokat. Jag hade många dagar frågat incheckningspersonalen på BGO om jag behövde förhandsboka plats åt cykeln "nej nej, inga problem bara kom med den". DET SKA MAN INTE GÖRA fick jag höra på GOT.
Det där är nog en kulturskillnad. I Norge har jag ofta sett norrmän cykla ut till Gardemoen för att ta med cykeln på flyget, och då är ändå Gardemoen ännu längre bort från Oslo än vad Arlanda är från Stockholm. Skulle inte förvåna mig om de på vintern åker skidor till flygplatsen. I Danmark är det liknande cykelvänlighet, en självklarhet att ta med cykeln på tåget. Men i Sverige, bilens förlovade land, så är inte cykel eller skidor lika välkomna på allmänna kommunikationer, tyvärr. Något som förhoppningsvis håller på att ändras.

Incheckningen för Business/EBG/Star Gold på Göteborg Landvetter för SAS fungerar inget vidare...

I Jante Sverige så klarar vi inte riktigt det där med "status", samma sak vid boarding på både ARN och GOT. De säger att EBG/*G/Plus får boarda när som helst. Helt sjukt att de nämner det överhuvud taget, alla får ju det ;)

Snälla, sluta servera mellanmjölk och gör riktigt eller slut helt med status förmåner som ni inte kan leverera.

Det där är nog en kulturskillnad. I Norge har jag ofta sett norrmän cykla ut till Gardemoen för att ta med cykeln på flyget, och då är ändå Gardemoen ännu längre bort från Oslo än vad Arlanda är från Stockholm. Skulle inte förvåna mig om de på vintern åker skidor till flygplatsen. I Danmark är det liknande cykelvänlighet, en självklarhet att ta med cykeln på tåget. Men i Sverige, bilens förlovade land, så är inte cykel eller skidor lika välkomna på allmänna kommunikationer, tyvärr. Något som förhoppningsvis håller på att ändras.

Så i Sverige borde man alltså kunna ta bilen på planet, vänta det kan man ju :)
Instagram photo by @flysas (SAS Scandinavian Airlines) | Statigram

Nu har jag ytterligare ett klagomål.

Jag började köa i chatten som nr 6-8. Kan inte minnas när jag började köa men det har varit ett långt tag. Antar det bara var en som jobbade. Kom ner till plats 2 efter ett långt tag och nu fick jag plötsligen "Beklagar. det är inte någon medarbetare online just nu. Stängt/Stängt
Öppettider:
Dygnet runt.

wtf? Om de stänger den tillfälligt kan de väl kasta ut mig från början :(

Att det ska vara så svårt att fixa hemsidan så att man kan administrera sina bokningar utan att bli utloggad stup i kvarten.
DETTA BÖRJAR BLI OERHÖRT TRÖTTSAMT!

Toppen