Av någon anledning så fungerade inte det finska servicenumret, utan alla samtal avbröts. Borde kanske direkt ha börjat bombadera SK på det svenska numret. Hoppade i stället direkt i bilen för att vara först till kvar och eventuellt få en ny biljett så länge det ännu fanns platser på andra flyg (T:fors på en helg är inte något att skryta med, utan utbudet är i klass med AGH eller SFT). Där blev det första egna mistaget, eftersom baggaget var inte helt redo, utan jag räknade med att hinna även tillbaka och sedan ett par timmar senare med AY till HEL och någon ny routing.
Väl framme så föreslog jag först någon routing via HEL, i fall det finns platser. Annors jo, men bytet skulle ha blivit 15-20 min till AY direkt till CDG. Stor risk för baggageproblem eller dylikt. Och behöver absolut allt incheckade baggage direkt och inte på efterhand. Så mitt nästa förslag till SK blev att sätta oss på det andra flyget till ARN i kväll (kl 21:25), fixa oss logi på flygfälthotell och någon ARN-CPH/OSL-CDG routing i morgon. Annors ok, men inget löfte om ett hotellrum.
Fick sen en telefon för att snacka själv direkt med kundservicen i TLL. Genast blev det smidigare och det skulle annors ha blivit riktigt bra med AY TMP-HEL-CDG i morgon, men sittplatserna skulle ha varit usla, även om klassen var samma business. T.o.m. HEL-CPH-CDG med AY och AF skulle ha löst sig i kväll (AF och riktig champagne skulle ha varit en höjdare), men vi var utan vårt baggage och vi slöste redan ett par timmar värdeful tid på att ordna om allting och försöka hitta en fungerande ny förbindelse, så det skulle inte ha fungerat.
Så summa summarum, efter att slösat dyra slantar på att även ringa till svenska kundservicen, så är det TMP-ARN-CPH-CDG i morgon med SK, men med usla platser och ingen MD-81...

Får hoppas att Braathens flyger och det inte igen blir en inställd runda till TMP p.g.a. personalbrist.
Till råga på allting blir det en hel del kostnader p.g.a. omdirigeringen. Ringde även upp hotellet i Paris, men force majeure och skriftligt intyg på inställt flyg tycks ej beröra dessa snorkiga fransmän. Det blir att sloss med reseförsäkringsbolaget om notan.
Det enda komiska idag måste ha varit att jag föreslog till min sambo - i äkta BC.se stil, att vi frågar om en *A routing TMP-ARN-IST-CDG ordnar sig så blir det även lite milerage run på våra A3 kort.

TK ger ju på Matrix en routing från ARN via IST till CDG, så i teorin skulle det lyckas. Ordentlig businessklass och på samma gång skulle man i arla morgonstunden hinna pröva TK:s lounge på IST.

Dock skulle det ha inneburit en 12 timmar sömnlös natt, så hon avstod förslaget. Kom på tanken efter ett jag frågat om en LH routing på morgonen från HEL, men tydligen var det fullt framför skynket till MUC.
Det blir nu att luska ut någon ny resa för att få en sista färd med MD-81 på SK.