Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Intressant. Jag skickade alltså till en svensk adress igår lite feedback om servicen för finska kunder. Fick precis ett kort svar tillbaka: "För finska medlemmar kan vi erbjuda service via telefon på telefonnummer + 358(0)20 386100"

Jo, det vet jag.

Strunta i mina kommentarer då SAS så struntar jag i er. Jag vill ha Blue1 tillbaka!

SAS ni MÅSTE skärpa er innan jag blir fullständigt galen på er totalt värdelösa hemsida ... får tokspel på alla errors som dyker upp mest hela tiden. Hur svårt kan det va att fixa till era IT problem? Gör om - Gör rätt!

Hände inte mindre än på CPH:
1. Tappade bagaget med brudtärnas kläder och skor (allt kunde inte tas med i kabin) dagen före bröllopet. Passageraren har fått någon annans resväska.
2. Tappade en stor låda med barnvagn(förra gången vagnen var förstörd därför i låda denna gång) som var avsedd som present ett dygn före födelsedagen. Lådan skulle skickas vidare.

Bra jobbat! :)
Update: allt kom med nästa flyg men utkördes nästa morgon. Tyvärr vet inte jag nu hur ska lådan skickas till Stockholm eller Uppsala :( Bussgods blir minst 500SEK.

Last edited:
SAS inhyrda personal på EWR är ett j-la skämt. Otrevliga och genomgående patetiska i sitt agerande. Bort med skiten omgående.

SAS inhyrda personal på EWR är ett j-la skämt. Otrevliga och genomgående patetiska i sitt agerande. Bort med skiten omgående.

Instämmer, oavset lägstalönen i NJ så borde finnas krav på hur man vill att personalen skall uppföra sig. Det elemmentära i en kundrelation är ju att behandla kunden med respekt och det har ju snarare varit tvärtom på EWR dessvärre. Tvärtom på ORD där det jobbar en emigrerad svenska i loungen som är hur skön som helst.

Last edited:
Instämmer, oavset lägstalönen i NJ så borde finnas krav på hur man vill att personalen skall uppföra sig. Det elemmentära i en kundrelation är ju att behandla kunden med respekt och det har ju snarare varit tvärtom på EWR dessvärre. Tvärtom på ORD där det jobbar en emigrerad svenska i loungen som är hur skön som helst.

Håller helt med om att servicen på ORD är mycket bättre än på EWR. Det finns svensktalande SAS:are på EWR också men denna dam hade en imponerande svansföring som gjorde mig vansinnig. Speciellt hennes nochalanta sätt att vägra hjälp mig och mitt resesällskap att sitta tillsammans. Trots att vi var bokade på samma bokningsnummer, plats vald i god tid innan via tele, fick vi platser ifrån varandra på varsitt härligt mittsäte. Var på EWR ca 2h innan avgång. Hade jag åkt med barn hade jag nog protesterat ännu mer.

Här tycker jag faktiskt att EBG status borde spela in lite. Men icke ... Fick förklaringen att det är omöjligt att byta plats på pax efter att de checkat in utan deras medgivande. Vet inte vad ni säger men jag har varjefall råkat ut för platsbyte i gate utan att jag gett mitt medgivande.

Här tycker jag faktiskt att EBG status borde spela in lite. Men icke ... Fick förklaringen att det är omöjligt att byta plats på pax efter att de checkat in utan deras medgivande. Vet inte vad ni säger men jag har varjefall råkat ut för platsbyte i gate utan att jag gett mitt medgivande.

Kan väl säga att detta hände mig senast i torsdags när vi skulle till malta, Hade placerat oss vid nödutgångsraden först. Sen flyttade sas oss till rad 3 för där vill nog de som har EBG sitta tyckte de. Fick boardingpass med platser på rad 3 alltså. Sen flyttade de oss till rad 7 vid gaten. Orsaken var att de gjorde om rad 3 till Economy extra. De två passagerar som åkte i economy extra satt på rad 1 och 2 så våra platser vart ju lediga efter att de flyttat oss tom. Så ja SAS får flytta passagerare precis som de vill och gör ju det...

Nu kan man diskutera om min kommentar här passar i SAS - Det här gjorde Ni inte så bra! eller kanske borde det läggas någon annan stans. För mig handlar det om suspekt affärsmannaskap.

I alla fall, ringde Sveg i går för att försöka boka denna excellente deal till SFO i affärsklass. Första tjejen som var vänlig, hade uppenbara problem med routingen ARN-SFO-JFK/EWR-ARN. Nu har mitt avvaktande skapat en del bekymmer och det är mycket slutsålda platser på mina dagar. Hon lovade återkommer, det var tyst i luren hela dagen efter mitt samtal på förmiddagen.

Sedan ringde jag 8t senare, och träffade på en mycket trevlig kille som var väldigt förvånad över hur mycket jag hade koll på. Jag tipsade om businessclass.se självklart. Jag sitter med ITA Matrix och ExpertFlyer öppna, och det krävs en liten förklaring här. Jag vill åka så här:
ARN-SFO (preferens via CPH och SK935) men denna är slutsålt på mitt datum. Så det skulle i så fall vara SK945 och vidare med UA eller AA.
SFO-JFK med UA (red-eye)
EWR-ARN (gärna SK904) men denna är slutsålt på mitt datum, och SK908 och SK910 har inga platser i "Z" samt WL är också stängd. Jag hade också kollat resan via WAS och då fick man åka via ORD till ARN med SK946. Men reglerna tillåter inte NYC-ORD-ARN på returen efter stop over i NYC, men det hade funkat med stop-over i WAS och vidare WAS-ORD-ARN trots att det finns IAD-CPH-ARN. Oh well, det får jag leva med tänker jag.

Där detta hamnar i det bisarra läget är när jag förslår en routing via ZRH med Swiss på hemresan. Jodå, några kronor extra kostar detta men då tänkte jag klämma ur en arbetsdag i ZRH på hemresan. Vet ni vad jag fick som svar? "Jag får inte sälja detta till dig!" Va?!?! Du får inte sälja en 50-50% affärsklassresa till 24 000kr? Jag hänvisas till en resbyrå. Lufthansa, Swiss eller United hade gladligen tagit denna resa från SAS med 50%. Som affärsman tycker jag detta är konstigt... Vem vill inte tjäna pengar? Sitta på förskottsbetalda 24 000kr i kassaflöde tills detta går genom IATA clearing? Mycket märkligt tycker jag....

Toppen