Nu kan man diskutera om min kommentar här passar i SAS - Det här gjorde Ni inte så bra! eller kanske borde det läggas någon annan stans. För mig handlar det om suspekt affärsmannaskap.
I alla fall, ringde Sveg i går för att försöka boka denna excellente deal till SFO i affärsklass. Första tjejen som var vänlig, hade uppenbara problem med routingen ARN-SFO-JFK/EWR-ARN. Nu har mitt avvaktande skapat en del bekymmer och det är mycket slutsålda platser på mina dagar. Hon lovade återkommer, det var tyst i luren hela dagen efter mitt samtal på förmiddagen.
Sedan ringde jag 8t senare, och träffade på en mycket trevlig kille som var väldigt förvånad över hur mycket jag hade koll på. Jag tipsade om businessclass.se självklart. Jag sitter med ITA Matrix och ExpertFlyer öppna, och det krävs en liten förklaring här. Jag vill åka så här:
ARN-SFO (preferens via CPH och SK935) men denna är slutsålt på mitt datum. Så det skulle i så fall vara SK945 och vidare med UA eller AA.
SFO-JFK med UA (red-eye)
EWR-ARN (gärna SK904) men denna är slutsålt på mitt datum, och SK908 och SK910 har inga platser i "Z" samt WL är också stängd. Jag hade också kollat resan via WAS och då fick man åka via ORD till ARN med SK946. Men reglerna tillåter inte NYC-ORD-ARN på returen efter stop over i NYC, men det hade funkat med stop-over i WAS och vidare WAS-ORD-ARN trots att det finns IAD-CPH-ARN. Oh well, det får jag leva med tänker jag.
Där detta hamnar i det bisarra läget är när jag förslår en routing via ZRH med Swiss på hemresan. Jodå, några kronor extra kostar detta men då tänkte jag klämma ur en arbetsdag i ZRH på hemresan. Vet ni vad jag fick som svar? "Jag får inte sälja detta till dig!" Va?!?! Du får inte sälja en 50-50% affärsklassresa till 24 000kr? Jag hänvisas till en resbyrå. Lufthansa, Swiss eller United hade gladligen tagit denna resa från SAS med 50%. Som affärsman tycker jag detta är konstigt... Vem vill inte tjäna pengar? Sitta på förskottsbetalda 24 000kr i kassaflöde tills detta går genom IATA clearing? Mycket märkligt tycker jag....