Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Där detta hamnar i det bisarra läget är när jag förslår en routing via ZRH med Swiss på hemresan. Jodå, några kronor extra kostar detta men då tänkte jag klämma ur en arbetsdag i ZRH på hemresan. Vet ni vad jag fick som svar? "Jag får inte sälja detta till dig!" Va?!?! Du får inte sälja en 50-50% affärsklassresa till 24 000kr? Jag hänvisas till en resbyrå. Lufthansa, Swiss eller United hade gladligen tagit denna resa från SAS med 50%. Som affärsman tycker jag detta är konstigt... Vem vill inte tjäna pengar? Sitta på förskottsbetalda 24 000kr i kassaflöde tills detta går genom IATA clearing? Mycket märkligt tycker jag....

Det hjälper inte i långa vägar även om Rickard skär ner kostnader när SAS inte utbildar kundtjänst så att de inte missar sådana affärsmöjligheter.

Ni som känner mig vet att jag är SAS trogen men jag håller på att bli riktigt trött.
SAS "nya" kundtjänst är en ren katastrof, outbildad och okunnig, man sitter i kö (även på Pandionlinjen) och då det blir min tur är det bara tyst och ingen på andra sidan - alltså bara att börja om igen, dom ser bara status på den som ringer men inte vem man är och måste fråga igen osv..
Jag bad i dag om adressen till dom som bör mottaga mina klagomål på SAS. Svaret blev "det finns det ingen". Efter en stund kom den en adress för snail mail.. Sedan frågade jag varför inte Pandionnumret fungerar.. Får till svar att man håller på att flytta saker och därför fungerar inte det. Kändes som en påhittad anledning men om den är riktig kan man ju undra varför ingen info gått ut och varför man skall ange bonusnummer etc som vanligt där?? Suck!

man sitter i kö (även på Pandionlinjen) och då det blir min tur är det bara tyst och ingen på andra sidan - alltså bara att börja om igen,

Detta har hänt mig flera gånger på guldlinjen, ett tips, gå in på chatten, lämna ditt EBP# och be dem kontakta kundtjänst och be dem ringa dig så funkar det snabbt. Jag blev uppringd på 5 minuter och fick hjälp av kompetent kille.

Trevligt att vakna idag och lägga märke till att ens flyg TMP-ARN med SK (Braathens Regional) är nu 4 timmar innan avgång inställt... Även det inkommande flyget är inställt. Trevligt nog är det enda flyget idag från TMP (Tammerfors) med fortförbindelser. Kvällsflyget vid niotiden blir inte ett alternativ. Blir härligt att ringa till SAS och fråga vad som gäller för oss i C. :( En ny routing via HEL med AY (FlyBe) blir det enda alternativet, i fall SK kan fixa det redan i telefon.

Och så hotar det att inte bli någon MD-81 idag på CPH-CDG... Såg redan framemot för min del den sista affärsklassresan med dryck o.s.v i en MD. Sjutton också.

Last edited:
Trevligt att vakna idag och lägga märke till att ens flyg TMP-ARN med SK (Braathens Regional) är nu 4 timmar innan avgång inställt... Även det inkommande flyget är inställt. Trevligt nog är det enda flyget idag från TMP (Tammerfors) med fortförbindelser. Kvällsflyget vid niotiden blir inte ett alternativ. Blir härligt att ringa till SAS och fråga vad som gäller för oss i C. :( En ny routing via HEL med AY (FlyBe) blir det enda alternativet, i fall SK kan fixa det redan i telefon.

Och så hotar det att inte bli någon MD-81 idag på CPH-CDG... Såg redan framemot för min del den sista affärsklassresan med dryck o.s.v i en MD. Sjutton också.

Trist :(
Löste det sig?

Det hjälper inte i långa vägar även om Rickard skär ner kostnader när SAS inte utbildar kundtjänst så att de inte missar sådana affärsmöjligheter.

De har deals med resebyråerna men jag tycker nog att det är dags att förhandla om dessa. Detta inkluderar också ombokningar av resebyråbokade biljetter där många affärsresebyråer tjänar pengar på att boka om flexbiljetter.

Löste det sig?

Av någon anledning så fungerade inte det finska servicenumret, utan alla samtal avbröts. Borde kanske direkt ha börjat bombadera SK på det svenska numret. Hoppade i stället direkt i bilen för att vara först till kvar och eventuellt få en ny biljett så länge det ännu fanns platser på andra flyg (T:fors på en helg är inte något att skryta med, utan utbudet är i klass med AGH eller SFT). Där blev det första egna mistaget, eftersom baggaget var inte helt redo, utan jag räknade med att hinna även tillbaka och sedan ett par timmar senare med AY till HEL och någon ny routing.

Väl framme så föreslog jag först någon routing via HEL, i fall det finns platser. Annors jo, men bytet skulle ha blivit 15-20 min till AY direkt till CDG. Stor risk för baggageproblem eller dylikt. Och behöver absolut allt incheckade baggage direkt och inte på efterhand. Så mitt nästa förslag till SK blev att sätta oss på det andra flyget till ARN i kväll (kl 21:25), fixa oss logi på flygfälthotell och någon ARN-CPH/OSL-CDG routing i morgon. Annors ok, men inget löfte om ett hotellrum.

Fick sen en telefon för att snacka själv direkt med kundservicen i TLL. Genast blev det smidigare och det skulle annors ha blivit riktigt bra med AY TMP-HEL-CDG i morgon, men sittplatserna skulle ha varit usla, även om klassen var samma business. T.o.m. HEL-CPH-CDG med AY och AF skulle ha löst sig i kväll (AF och riktig champagne skulle ha varit en höjdare), men vi var utan vårt baggage och vi slöste redan ett par timmar värdeful tid på att ordna om allting och försöka hitta en fungerande ny förbindelse, så det skulle inte ha fungerat.

Så summa summarum, efter att slösat dyra slantar på att även ringa till svenska kundservicen, så är det TMP-ARN-CPH-CDG i morgon med SK, men med usla platser och ingen MD-81... :( Får hoppas att Braathens flyger och det inte igen blir en inställd runda till TMP p.g.a. personalbrist.

Till råga på allting blir det en hel del kostnader p.g.a. omdirigeringen. Ringde även upp hotellet i Paris, men force majeure och skriftligt intyg på inställt flyg tycks ej beröra dessa snorkiga fransmän. Det blir att sloss med reseförsäkringsbolaget om notan.

Det enda komiska idag måste ha varit att jag föreslog till min sambo - i äkta BC.se stil, att vi frågar om en *A routing TMP-ARN-IST-CDG ordnar sig så blir det även lite milerage run på våra A3 kort. ;) TK ger ju på Matrix en routing från ARN via IST till CDG, så i teorin skulle det lyckas. Ordentlig businessklass och på samma gång skulle man i arla morgonstunden hinna pröva TK:s lounge på IST. :D Dock skulle det ha inneburit en 12 timmar sömnlös natt, så hon avstod förslaget. Kom på tanken efter ett jag frågat om en LH routing på morgonen från HEL, men tydligen var det fullt framför skynket till MUC.

Det blir nu att luska ut någon ny resa för att få en sista färd med MD-81 på SK.

Riktigt surt...Hoppas det löser sig hyggligt.
Sk4248 ARN-TMP står som inställd(swedavia) nu ikväll 2/6. Hoppas inte det berör er om ni flyger måndag morgon?!

Ojdå, det ser ju ut som att vi hinner på loungemingel i morgon, eftersom invigningen av de förnyade loungerna i ARN, CPH och OSL är i morgon kl 15-18. Har lagom ett par timmar kl 16:10-18:10 på ARN. :) Om man nu kan ta det som en positiv sak mitt bland strulet. Åtmistone är det rena slumpen!

Gör en förhandsbeställning på en GT och någon annan stänka efter allt trassel, i fall även Scandinavian går att visitera under festen utan *G. :p

Angående flyget som MarcusC gjorde rätt observation om, ser det ut att de har problem och det har ersatt SK4248 med att flyga SK4208 ARN-TMP-OUL och inte direkt till Uleåborg (ARN-OUL). Dessöver har det landat i TMP ett myskoflyg med beteckningen BRX8200 kl 23:29 finsk tid från ARN. Det ser ut att de har placerat om planen och åboborna har fått vänta på sin SK2728 i 1,5 timmar. Har eventuellt flugit en Saab 2000 tom hit för morgonflyget, eftersom det inställda planet är den som övernattar.

Borde inte påverka vårt schema, eftersom vi flyger först på eftermiddagen och det planet kommer från ARN som SK4242.

Toppen