Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag bevittnade hanteringen av överbokning på två EU-flyg från ARN i helgen. Det ena överbokat med 5 och andra med 2. I båda fallen var SAS duktig med att göra flera utrop för att få volontärer (även om man ibland glömde att berätta att hotell ingick). Vad jag inte begriper är varför man inte höjer kompensationen för frivilliga. Enligt EU-regler måste de betala €250 till resenärer som ofrivilligt inte får följa med flyget. De utrop jag hörde gick aldrig över €150.

Vore det inte bättre för SAS att erbjuda €250 och få en frivillig och nöjd kund, än att inte erbjuda €250 och betala samma summa i kompensation men få en onöjd kund på köpet? Jag förstår att man vill försöka betala ut mindre, men det är ju enkelt löst med att man börjar med att erbjuda €150 och sedan höjer till €250 om man inte hittar frivilliga.?
Hörde liknande utrop från gaten precis utanför SAS Lounge vid F-gaterna på ARN i söndags. Flyget skulle gå till Vaasa och sades vara överbokat med en. Först €150 och ombokning till måndag. Sen tystnad. Antar att någon nappade eller att någon incheckad inte dök upp vid boarding. Håller med om att det är alldeles för lågt för 24h försening.
 
Jag bevittnade hanteringen av överbokning på två EU-flyg från ARN i helgen. Det ena överbokat med 5 och andra med 2. I båda fallen var SAS duktig med att göra flera utrop för att få volontärer (även om man ibland glömde att berätta att hotell ingick). Vad jag inte begriper är varför man inte höjer kompensationen för frivilliga. Enligt EU-regler måste de betala €250 till resenärer som ofrivilligt inte får följa med flyget. De utrop jag hörde gick aldrig över €150.

Vore det inte bättre för SAS att erbjuda €250 och få en frivillig och nöjd kund, än att inte erbjuda €250 och betala samma summa i kompensation men få en onöjd kund på köpet? Jag förstår att man vill försöka betala ut mindre, men det är ju enkelt löst med att man börjar med att erbjuda €150 och sedan höjer till €250 om man inte hittar frivilliga.?
Håller med helt om att SAS borde göra så. Misstänker att de räknar med att många inte begär ersättning, vilket gör att det i snitt kostar betydligt mindre än 250 EUR. Eftersom de som blir valda är passagerare utan status har de säkert också sämre koll på sina rättigheter.
 
På samtliga av mina bokningar senaste månaderna så har SAS börjat flytta omkring mig/oss trots att jag valt plats.

Bara för att man som Diamond får välja gratis ska det väl inte betyda att de kan dra tillbaka det hur som helst och utan att meddela.
De flesta gånger har det handlat om mindre justeringar, till exempel att från 2A 2C & 3A till 1A, 1C & 1D på CRJ.
Men nu inför flighten imorgon ATR så hade jag bokat 17A, 17C & 17D men de har ändrat till 19A, 18A & 19C.
Till saken hör att de nu har flyttat min 7åriga dotter från platsen bredvid sin mamma till en annan rad. Visst nu kan jag ju såklart byta plats med henne men rimligen har inte SAS system koll på det då jag är på en egen bokning. Sen är ju rad 19 inte så kul heller..
 
Det låter ju som att de minskat Business/Premium-kabinen helt enkelt. Det händer ju tyvärr ibland, även om det är lite segt.
Det förstår jag men man kan ju inte kasta runt folk hursomhelst bör ju få sitta med sitt resesällskap. Kan även säga att det har hänt på longhaul och där är det ju inte flexibla kabiner.
 
Det förstår jag men man kan ju inte kasta runt folk hursomhelst bör ju få sitta med sitt resesällskap. Kan även säga att det har hänt på longhaul och där är det ju inte flexibla kabiner.
Ja, när det gäller barn håller jag med dig. Särskilt om det fanns möjligheter till det när systemet behövde börja flytta runt.

Antagligen har det flyttats runt i en sådan ordning att det inte fanns några andra lediga möjligheter när det väl kom till den bokningen är min gissning. Men håller med om att det är lite segt.
 
91bfe688f723e5a1bbd8277828776daf.jpg


Eftersom det inte gick att boka i appen (nåt felmeddelande om att min session för inloggning inte fanns kvar, trots att annat i inloggat läge funkade) bokade jag på webben. Nu misstänkte jag (och kunde sedan bekräfta) att rad 1–3 var blockade pga att detta var en ekonomibiljett, men intrycket man får är ju snarare att det är webbsidans layout som blockade rader framför rad 4. Att ändra storlek på fönstret hjälpte inte. På en annan bokning (nedan) såg det ut som vanligt.

7ddd968b5ab84595e28b796170506f5b.jpg
 
Det förstår jag men man kan ju inte kasta runt folk hursomhelst bör ju få sitta med sitt resesällskap. Kan även säga att det har hänt på longhaul och där är det ju inte flexibla kabiner.
Sitter man på sista raden i premium (eller första på atr), eller första raden i ekonomi (sista på att) så finns alltid risk att flyttas om kabinen görs större eller mindre.

Man hamnar då på platser som är lediga. Ni fick högst troligt de som fanns kvar. Att flytta bort andra som hade platserna håller ju inte heller, för då får inte dessa personer sitta med sina medresenärer och samma problem uppstår för dom. Bättre att bara ett sällskap måste flytta än att två eller flera flyttas.

Tyvärr är detta en lessons learned, boka aldrig sittplatser precis där kabinen delas mellan ekonomi och "premium", då finns alltid risken att bli flyttad.

Att det händer på longhaul är extremt ovanligt, men kan hända om de byter mellan 330/350.
 
Sitter man på sista raden i premium (eller första på atr), eller första raden i ekonomi (sista på att) så finns alltid risk att flyttas om kabinen görs större eller mindre.

Man hamnar då på platser som är lediga. Ni fick högst troligt de som fanns kvar. Att flytta bort andra som hade platserna håller ju inte heller, för då får inte dessa personer sitta med sina medresenärer och samma problem uppstår för dom. Bättre att bara ett sällskap måste flytta än att två eller flera flyttas.

Tyvärr är detta en lessons learned, boka aldrig sittplatser precis där kabinen delas mellan ekonomi och "premium", då finns alltid risken att bli flyttad.

Att det händer på longhaul är extremt ovanligt, men kan hända om de byter mellan 330/350.
Jag har full förståelse för att man behöver justera kabinen ibland men det normala borde då vara att meddela detta (det gör till och med air india), och sen borde man ju se till att man även fortsättningsvis sitter tillsammans med sitt resesällskap. I detta fallet så hade man kunnat hålla ihop de som var på samma PNR utan att flytta någon ytterligare.

I de fall jag bokar "vid gränsen" så är jag medveten om risken att bli flyttad såklart men det jag upplever är något annat, det känns helt random.

Jag vet inte varför man skulle behöva flytta runt passagerare för att man byter flygplanstyp, utöver möjligen de som sitter på platser som inte finns på den andra modellen. Men i mitt fall hade jag bokat bulkhead på första raden, blev flera gånger flyttad men platsen var ledig så att jag kunde flytta tillbaka. Samma sak har hänt på shorthaul. Visst då kanske dom har ändrat fram och tillbaka men oavsett, det jag inte tycker om är att de inte meddelar på något sätt, det får mig att tro att jag blivit senil eller något. Dessutom med de bolag som meddelar så får man ju en chans att göra ett nytt val.

Såhär gör syskonet AF/KLM:
1761303538216.png
 
Toppen