Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

palmen

Moderator
Jag är väldigt irriterad på att man serverar maten innan man drycken på SAS Plus i Europa. Vet ni anledningen till varför SAS gör det?
Maten är ju kall och det går fort att dela ut den. Om man vill ha dryck till är det ju bara vänta med att öppna lådan tills drycken kommer.
Det finns säkert några som vill äta på en gång och inte ha dryck, då är det ju bra om maten snabbt kommer ut istället för att den ska komma efter 1h när man fipplat klart med dryckesvagnen.
 

mha321

Medlem
Maten är ju kall och det går fort att dela ut den. Om man vill ha dryck till är det ju bara vänta med att öppna lådan tills drycken kommer.
Det finns säkert några som vill äta på en gång och inte ha dryck, då är det ju bra om maten snabbt kommer ut istället för att den ska komma efter 1h när man fipplat klart med dryckesvagnen.

På samma sätt finns det ju de som vill dricka på en gäng och inte ha mat, och då vore det ju bra om drucken kom ut snabbt... Så hur man än vänder sig är det någon som blir missnöjd. Och tar man mat och dryck samtidigt så blir istället de längre bak i kabinen missnöjda för då får de vänts på allt...

Beror mycket på hur många som sitter i plus. Ett vanligt problem när man väljer att vänta på drycken innan man börjar äta är att man då bara fått i sig ett par tuggor innan det serveras kaffe och soporna samlas in. Så får man samla ihop sina sopor själv och gå fram med dem senare (vilket inte heller alltid är så populärt hos besättningen).

Så vilket håll man än vänder sig åt så får man ilandsproblem!
 

palmen

Moderator
På samma sätt finns det ju de som vill dricka på en gäng och inte ha mat, och då vore det ju bra om drucken kom ut snabbt... Så hur man än vänder sig är det någon som blir missnöjd. Och tar man mat och dryck samtidigt så blir istället de längre bak i kabinen missnöjda för då får de vänts på allt...

Beror mycket på hur många som sitter i plus. Ett vanligt problem när man väljer att vänta på drycken innan man börjar äta är att man då bara fått i sig ett par tuggor innan det serveras kaffe och soporna samlas in. Så får man samla ihop sina sopor själv och gå fram med dem senare (vilket inte heller alltid är så populärt hos besättningen).

Så vilket håll man än vänder sig åt så får man ilandsproblem!
Absolut, men att slänga ut 30 lådor går betydligt fortare än att göra 30 dricka beställningar.
Tycker personligen det är minst dåliga lösningen att maten kommer ut först och resten efteråt. Nu flyger jag ju dock nästan aldrig plus så är ett icke problem för mig. Värre då att sitta vid exit row och bli serverad öl sist jämnt o_O
 

palmen

Moderator
Åkte SAS Plus från London till Köpenhamn. Hade för mig att all mat och snacks ska ingå, så jag beställde en Antipasti Box. Personalen förklarade att just den inte ingår i Plus utan att jag måste betala. Fanns inget WiFi på planet och jag var inte helt säker så hade ingen comeback på det.
Sen efter flygningen läser jag detta väldigt tydliga kostaterandet på SAS hemsida:
"Våra måltider och snacks är alltid kostnadsfria för SAS Plus- och SAS Business-resenärer."

Personalen borde känna till denna väldigt enkla regel kan man tycka.
Läser man menyn ombord så står det att vissa produkter kan ha restriktioner i plus. Så personalen känner nog väl till detta och att vissa saker inte ingår. 20230810_140239.jpg
 
Har du betalat poängpriset för en ren SAS award eller för en Star Alliance award? Har du betalat 450 i bokningsavgift?
Bokades initialt som en SAS award så betalade ingen Star Alliance bokningsavgift. Du menar att det är det som avgör om resan ska betraktas som en Star Alliance award? Min uppfattning var att så länge ett annat Star Alliance bolag är operating carrier på åtminstone ett ben av resan så är det en Star Alliance award?
 

ekf

Medlem
Bokades initialt som en SAS award så betalade ingen Star Alliance bokningsavgift. Du menar att det är det som avgör om resan ska betraktas som en Star Alliance award? Min uppfattning var att så länge ett annat Star Alliance bolag är operating carrier på åtminstone ett ben av resan så är det en Star Alliance award?
Skulle väl gissa på att det du har betalat är det som styr vilka regler som gäller. Har du betalar för SAS Award så är det de reglerna som gäller, har du betalat för en *A award så är det de reglerna som gäller. Det går ju faktiskt (som det rapporterats om) att ha en *A award med enbart SAS flighter i…
 
Skulle väl gissa på att det du har betalat är det som styr vilka regler som gäller. Har du betalar för SAS Award så är det de reglerna som gäller, har du betalat för en *A award så är det de reglerna som gäller. Det går ju faktiskt (som det rapporterats om) att ha en *A award med enbart SAS flighter i…
Håller med om att det låter rimligt även om min uppfattning var att Star Alliance reglerna ska appliceras efter att bokningen ändrats till att inkludera ett annat Star Alliance bolag. Oavsett tror jag inte det är meningsfullt att försöka driva vidare då frågan berör SAS egna regler till skillnad från eu261 fall.
 

Xpressen

Medlem
Bokades initialt som en SAS award så betalade ingen Star Alliance bokningsavgift. Du menar att det är det som avgör om resan ska betraktas som en Star Alliance award? Min uppfattning var att så länge ett annat Star Alliance bolag är operating carrier på åtminstone ett ben av resan så är det en Star Alliance award?
Jag menar att bokningen inte kan hanteras som en SAS Award åt ena hållet och en Star Award Alliance award åt andra hållet.

Om du inte har betalat Star Alliance bokningsavgift och betalat poängpriset för en SAS award är det ju helt rimligt att du också får betala ändrings kostnaden som utgår vid en SAS Award. I det här fallet anser jag att du inte både kan ha kakan och äta den.

Om SAS erbjuder dig att betala poängpriset för en Star Alliance Award + 450:- i bokningsavgift och du då bara behöver betala 150:- ändringsavgift, tar du den dealen?
 

Tomas E

Medlem
Ren SAS award bokning som de ofrivilligt ändrar så det blir en Star Alliance bokning. Gör en ändring av hemresan men debiteras felaktigt SAS ombokningavgift istället för Star Alliance.
Bokades initialt som en SAS award så betalade ingen Star Alliance bokningsavgift. Du menar att det är det som avgör om resan ska betraktas som en Star Alliance award? Min uppfattning var att så länge ett annat Star Alliance bolag är operating carrier på åtminstone ett ben av resan så är det en Star Alliance award?
Håller med om att det låter rimligt även om min uppfattning var att Star Alliance reglerna ska appliceras efter att bokningen ändrats till att inkludera ett annat Star Alliance bolag.
Om du bokade det som en SAS award och sedan blev ofrivilligt ombokad till något annat, så ska villkoren för ombokning och avbokning självklart vara oförändrade, precis som att du inte behövde betala fler poäng när du blev ombokad. Det är helt enkelt normala avtalsprinciper. Du har väl fått exakt de omboknings- och avbokningsregler som var synliga när du ursprungligen bokade? Det är en annan sak om du själv bokar om och frivilligt omvandlar en SAS award till Star Alliance. Sedan kan man så klart tycka att det är udda att det numera kan vara mer oförmånligt med en SAS award än Star Alliance, men det beror ju på tidigare "missbruk" av möjligheten att avboka gratis. Så SAS har gjort helt rätt, vad jag kan se.
 

OlaBola

Medlem
Läser man menyn ombord så står det att vissa produkter kan ha restriktioner i plus. Så personalen känner nog väl till detta och att vissa saker inte ingår.
Så är det nog. Jag tar tillbaka kritiken mot ombordpersonalen, men kritiken mot SAS kvarstår. De har motstridiga uppgifter på menyn och på hemsidan, och man läser ju inte menyn innan man gör en bokning. Hemsidan borde inte innehålla såna fel.
 
Toppen