Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

oslopandion

Ny medlem
Kjære SAS, jeg er dessverre nødt til å slå opp med dere, og nær sagt hele fly- og reiseindustrien... I hvert fall i noen år.

Jeg har i mange år flydd (ekstremt) mye, og som takk oppnådd Pandion-status i SAS EuroBonus. Det var fint - en stund.

Pandemien var et hendelig uhell, og dette har selvsagt ødelagt mye for dere. Det er forståelig for oss alle.

Men nå, en god stund etter pandemien, er dessverre flyreising fortsatt en opplevelse som er mindre fornøyelse og mer forferdelse.

Jeg orker simpelthen ikke mer av et helt elendig produkt.

For eksempel:
- Jeg vet ikke lenger OM flyet går, eller om dere i det hele tatt har crew klart
- Jeg vet ikke lenger NÅR flyet evt går, eller når det kommer frem (ca. 50% forsinkelser på mine reiser siste måneder)
- Jeg får ingen beskjeder før i siste liten - selv om det viser seg at dere har visst om forstyrrelser i timesvis
- Jeg vet ikke om baggasjen er med meg, eller ikke, eller når jeg evt får den tilbake
- Selv om jeg booker med SAS kan det godt hende jeg havner hos et eller annet obskurt selskap (neste reise blir med Smartlynx Airlines fra Latvia, noen som har hørt om dem?)
- Nettsiden og app-en deres er samtidig like elendige som de alltid har vært - noen av verdens aller dårligste eCommerce-løsninger, uten tvil

Andre ting som dere selvfølgelig ikke kan noe for, men som likevel påvirker denne beslutningen:
- Mange hoteller og restauranter sliter åpenbart på samme måte, med stab som ofte er ny, dårlig trent og gjør ekstremt mange feil. Får jeg en OK seng og et OK måltid, er jeg nå positivt overrasket.
- Det er i tillegg mye streiker på flyplasser, handling, osv. Jeg forstår godt at ansatte vil ha bedre vilkår, men det gjør reising mer til et lotteri enn noe hyggelig
- Andre reisende har nok også mistet litt rutine i reisingen, for jeg har aldri sett så mye rar oppførsel fra medpassasjerer noen gang (og jeg har sett MYE rart)

Derfor har jeg nå gått fra "frequent flyer" til "fearful flyer". En uke hvor jeg kan SLIPPE jobbreise er fantastisk. En helg hjemme er utrolig bedre enn en helg på storbyreise.

Jeg vet dere prøver. Det er bare så alt for dårlig. Et selskap og en industri helt ødelagt. Dette er trist, men likevel sant.

Lykke til videre. Jeg skal gi dere en ny sjanse igjen. Men nå blir jeg helst hjemme i noen år.
 
Så är det nog. Jag tar tillbaka kritiken mot ombordpersonalen, men kritiken mot SAS kvarstår. De har motstridiga uppgifter på menyn och på hemsidan, och man läser ju inte menyn innan man gör en bokning. Hemsidan borde inte innehålla såna fel.

När jag kollar hemsidan så står det bara följande:
Screenshot 2023-08-14 at 14.22.43.png

"Måltid/snack" är ju inte riktigt samma sak som att allt på vagnen är gratis.
 

Hachans

Medlem
Nä SAS, det här duger faktiskt inte.

Flög igår i SAS Business från Tokyo till Köpenhamn. Och medan hårdvaran är bra, utöver att det är få toaletter tillgängliga så duger verkligen inte serviceupplägget, framförallt inte jämfört med andra bolag. Det är synd att den mjuka produkten är så dålig. Jag inser också att det är mycket småsaker, men när det är så många småsaker så förstör det helhetsintrycket.

- Det började redan innan avgång vid boarding. Personalen fullständigt struntade i oss vid boarding men blockerade galley så det inte gick att gå till rätt gång, och var väldigt besvärade över att det kom 300 resenärer.

- Jag fick aldrig några varma nötter. De hade inte packat tillräckligt. Eftersom jag satt på 10F blev jag ständigt serverad sist och fick därför en tillslängd påse med cashews utan förklaring. Mitt resesällskap fick dock varma nötter. Jag fattar att någon kanske tappat en skål med nötter eller nåt, men man kan ju öppna munnen och berätta i så fall. Glaset med fördrinken kom de sen och bara tog trots att jag hade dricka kvar. Långt innan avgångsdags.

- Kvinnan som jobbade på min sida vägrade först under halva flighten att tilltala mig på svenska. Pratade om mig med sin kollega på svenska precis som att jag inte satt där när jag var jobbig och beställde något som bara fanns kvar på andra sidan. Halvvägs genom flighten bytte hon till svenska och tilltalade mig på snorkigt och föråldrat sätt med "Ni". För att sedan byta tillbaka till engelska resten av flygningen. Lustigt nog så kom hon ihåg alla andras språk.

- Det är ju en risk när man sitter långt bak att maten är slut. Många andra bolag avhjälper detta genom att ta upp matbeställningar från statuspax först. Detta gjorde både Thai och ANA på vägen till Japan men detta verkar omöjligt för SAS. Detta innebar att när maten till slut kom till oss så fanns det bara den skabbiga fisken ingen ville äta kvar, och en pasta i tomatsås helt utan protein. Att den skulle serveras med ost och liknande brydde sig inte damen på min sida om. Mitt resesällskap blev dock serverad ost på sin sida gången. Dricka fick jag, men blev aldrig påfyllt eftersom jag drack Ringi. Vinet kom de med flera gånger, jag påpekade att jag gärna ville ha mer Ringi och de sa "kommer sen". Det kom aldrig. Det tog närmare tre timmar dessutom för dem att bli färdiga med servisen.

- Toaletterna då. Utropet i början av flighten var väldigt noga med att poängtera att toaletterna för businesspax är i mitten av flygplanet. Jag antar att detta grundar sig i toalettkonflikten. I början av flighten gick jag in på en av toaletterna och märkte att ena rullen var slut. Sedan tog den andra slut till nästa gång jag var där. Det tog lång tid innan de ersattes vilket jag antar beror på att ingen kollat till toaletterna. Det var också mycket spring från bakom skynket. Både till toaletterna och till buffen - folk plockade glatt på sig läsk och chips och gick bak. Någon i eco hade kompisar fram i C som de hängde med så de sprang fram och tillbaka och hängde med dem. Det vara bara en i personalen som brydde sig och skickade tillbaka dem han kom på.

- Andra målet mat då. Buffén med smårätter de rullar på en vagn. Ja, de mesta var ju slut när de kom till oss. Onigirin de hade hade de bränt rejält i ugnen och fläsket var det bara slabb kvar av. Han som serverade oss bad om ursäkt för det. Sen kom drickavagnen som kördes av damen från tidigare. Bad om Ginger ale. Blev ifrågasatt om jag verkligen ville ha det för hon då var tvungen att gå ut i galley och hämta. Sa att jag gärna ville ha det, hon gav ifrån sig världens djupaste suck men jag fick ett glas iaf. Men glöm att jag fick frågan om påfyllning.

- Buffén med snacks och liknande var aldrig påfylld. En av killarna som jobbade där fyllde på den ibland, men så fort han gick och vilade så blev den urplockad snabbt. Vinflaskorna tomma, ingen läsk, hyllorna med chips och godis tomma. Ingen som brydde sig.

- Allmänhet om kabinen. Väldigt varmt som. Och sen när har man slutat släcka ner i kabinen under servicen? Och de där nya amenity kiten med nätpåsar. Är de ett skämt? Vem tycker att en gympapåse är en premiumprodukt man vill ge bort till sina premiumresenärer? Hade den varit i Plus hade den varit nice.

Avslutningsvis - som så många alltid konstaterar. Det finns potential, men ingen verkar bry sig om att vilja ge bra service. På de andra bolag vi upplevde på vår utresa såsom Thai så är servicen kanon men vägs ner av en sliten hårdvara. På ANA är servicen stram, men korrekt. På SAS är det bara dåligt. Ingen bryr sig. Allt verkar vara någon annans jobb och som resenär känner man sig mest ivägen.

Nej, detta duger faktiskt inte för den premiumprodukt som SAS hävdar deras business är.
 

palmen

Moderator
Nä SAS, det här duger faktiskt inte.

Flög igår i SAS Business från Tokyo till Köpenhamn. Och medan hårdvaran är bra, utöver att det är få toaletter tillgängliga så duger verkligen inte serviceupplägget, framförallt inte jämfört med andra bolag. Det är synd att den mjuka produkten är så dålig. Jag inser också att det är mycket småsaker, men när det är så många småsaker så förstör det helhetsintrycket.

- Det började redan innan avgång vid boarding. Personalen fullständigt struntade i oss vid boarding men blockerade galley så det inte gick att gå till rätt gång, och var väldigt besvärade över att det kom 300 resenärer.

- Jag fick aldrig några varma nötter. De hade inte packat tillräckligt. Eftersom jag satt på 10F blev jag ständigt serverad sist och fick därför en tillslängd påse med cashews utan förklaring. Mitt resesällskap fick dock varma nötter. Jag fattar att någon kanske tappat en skål med nötter eller nåt, men man kan ju öppna munnen och berätta i så fall. Glaset med fördrinken kom de sen och bara tog trots att jag hade dricka kvar. Långt innan avgångsdags.

- Kvinnan som jobbade på min sida vägrade först under halva flighten att tilltala mig på svenska. Pratade om mig med sin kollega på svenska precis som att jag inte satt där när jag var jobbig och beställde något som bara fanns kvar på andra sidan. Halvvägs genom flighten bytte hon till svenska och tilltalade mig på snorkigt och föråldrat sätt med "Ni". För att sedan byta tillbaka till engelska resten av flygningen. Lustigt nog så kom hon ihåg alla andras språk.

- Det är ju en risk när man sitter långt bak att maten är slut. Många andra bolag avhjälper detta genom att ta upp matbeställningar från statuspax först. Detta gjorde både Thai och ANA på vägen till Japan men detta verkar omöjligt för SAS. Detta innebar att när maten till slut kom till oss så fanns det bara den skabbiga fisken ingen ville äta kvar, och en pasta i tomatsås helt utan protein. Att den skulle serveras med ost och liknande brydde sig inte damen på min sida om. Mitt resesällskap blev dock serverad ost på sin sida gången. Dricka fick jag, men blev aldrig påfyllt eftersom jag drack Ringi. Vinet kom de med flera gånger, jag påpekade att jag gärna ville ha mer Ringi och de sa "kommer sen". Det kom aldrig. Det tog närmare tre timmar dessutom för dem att bli färdiga med servisen.

- Toaletterna då. Utropet i början av flighten var väldigt noga med att poängtera att toaletterna för businesspax är i mitten av flygplanet. Jag antar att detta grundar sig i toalettkonflikten. I början av flighten gick jag in på en av toaletterna och märkte att ena rullen var slut. Sedan tog den andra slut till nästa gång jag var där. Det tog lång tid innan de ersattes vilket jag antar beror på att ingen kollat till toaletterna. Det var också mycket spring från bakom skynket. Både till toaletterna och till buffen - folk plockade glatt på sig läsk och chips och gick bak. Någon i eco hade kompisar fram i C som de hängde med så de sprang fram och tillbaka och hängde med dem. Det vara bara en i personalen som brydde sig och skickade tillbaka dem han kom på.

- Andra målet mat då. Buffén med smårätter de rullar på en vagn. Ja, de mesta var ju slut när de kom till oss. Onigirin de hade hade de bränt rejält i ugnen och fläsket var det bara slabb kvar av. Han som serverade oss bad om ursäkt för det. Sen kom drickavagnen som kördes av damen från tidigare. Bad om Ginger ale. Blev ifrågasatt om jag verkligen ville ha det för hon då var tvungen att gå ut i galley och hämta. Sa att jag gärna ville ha det, hon gav ifrån sig världens djupaste suck men jag fick ett glas iaf. Men glöm att jag fick frågan om påfyllning.

- Buffén med snacks och liknande var aldrig påfylld. En av killarna som jobbade där fyllde på den ibland, men så fort han gick och vilade så blev den urplockad snabbt. Vinflaskorna tomma, ingen läsk, hyllorna med chips och godis tomma. Ingen som brydde sig.

- Allmänhet om kabinen. Väldigt varmt som. Och sen när har man slutat släcka ner i kabinen under servicen? Och de där nya amenity kiten med nätpåsar. Är de ett skämt? Vem tycker att en gympapåse är en premiumprodukt man vill ge bort till sina premiumresenärer? Hade den varit i Plus hade den varit nice.

Avslutningsvis - som så många alltid konstaterar. Det finns potential, men ingen verkar bry sig om att vilja ge bra service. På de andra bolag vi upplevde på vår utresa såsom Thai så är servicen kanon men vägs ner av en sliten hårdvara. På ANA är servicen stram, men korrekt. På SAS är det bara dåligt. Ingen bryr sig. Allt verkar vara någon annans jobb och som resenär känner man sig mest ivägen.

Nej, detta duger faktiskt inte för den premiumprodukt som SAS hävdar deras business är.
Låter som du haft extrem otur med besättningen om det bara var några få som faktiskt var intresserade av att göra sitt jobb.
Detta är ju ett av SAS största problem att vissa crew fullständigt skiter i att göra det jobb de är där för och låter det gå ut över passagerarna.

Det mesta du nämner är ju saker som inte är svåra att fixa till, om nu bara de som jobbar ombord brydde sig om sitt jobb. Förhoppningsvis blir SAS av med dessa personer snarast, de ska inte jobba med service!
 

Hachans

Medlem
Låter som du haft extrem otur med besättningen om det bara var några få som faktiskt var intresserade av att göra sitt jobb.
Detta är ju ett av SAS största problem att vissa crew fullständigt skiter i att göra det jobb de är där för och låter det gå ut över passagerarna.

Det mesta du nämner är ju saker som inte är svåra att fixa till, om nu bara de som jobbar ombord brydde sig om sitt jobb. Förhoppningsvis blir SAS av med dessa personer snarast, de ska inte jobba med service!

Precis, det är småsaker. Kostar inte ett öre att genomföra men gör premiumkänslan så mycket bättre.
 

Mr Basic

Medlem
Nä SAS, det här duger faktiskt inte.

Flög igår i SAS Business från Tokyo till Köpenhamn. Och medan hårdvaran är bra, utöver att det är få toaletter tillgängliga så duger verkligen inte serviceupplägget, framförallt inte jämfört med andra bolag. Det är synd att den mjuka produkten är så dålig. Jag inser också att det är mycket småsaker, men när det är så många småsaker så förstör det helhetsintrycket.

- Det började redan innan avgång vid boarding. Personalen fullständigt struntade i oss vid boarding men blockerade galley så det inte gick att gå till rätt gång, och var väldigt besvärade över att det kom 300 resenärer.

- Jag fick aldrig några varma nötter. De hade inte packat tillräckligt. Eftersom jag satt på 10F blev jag ständigt serverad sist och fick därför en tillslängd påse med cashews utan förklaring. Mitt resesällskap fick dock varma nötter. Jag fattar att någon kanske tappat en skål med nötter eller nåt, men man kan ju öppna munnen och berätta i så fall. Glaset med fördrinken kom de sen och bara tog trots att jag hade dricka kvar. Långt innan avgångsdags.

- Kvinnan som jobbade på min sida vägrade först under halva flighten att tilltala mig på svenska. Pratade om mig med sin kollega på svenska precis som att jag inte satt där när jag var jobbig och beställde något som bara fanns kvar på andra sidan. Halvvägs genom flighten bytte hon till svenska och tilltalade mig på snorkigt och föråldrat sätt med "Ni". För att sedan byta tillbaka till engelska resten av flygningen. Lustigt nog så kom hon ihåg alla andras språk.

- Det är ju en risk när man sitter långt bak att maten är slut. Många andra bolag avhjälper detta genom att ta upp matbeställningar från statuspax först. Detta gjorde både Thai och ANA på vägen till Japan men detta verkar omöjligt för SAS. Detta innebar att när maten till slut kom till oss så fanns det bara den skabbiga fisken ingen ville äta kvar, och en pasta i tomatsås helt utan protein. Att den skulle serveras med ost och liknande brydde sig inte damen på min sida om. Mitt resesällskap blev dock serverad ost på sin sida gången. Dricka fick jag, men blev aldrig påfyllt eftersom jag drack Ringi. Vinet kom de med flera gånger, jag påpekade att jag gärna ville ha mer Ringi och de sa "kommer sen". Det kom aldrig. Det tog närmare tre timmar dessutom för dem att bli färdiga med servisen.

- Toaletterna då. Utropet i början av flighten var väldigt noga med att poängtera att toaletterna för businesspax är i mitten av flygplanet. Jag antar att detta grundar sig i toalettkonflikten. I början av flighten gick jag in på en av toaletterna och märkte att ena rullen var slut. Sedan tog den andra slut till nästa gång jag var där. Det tog lång tid innan de ersattes vilket jag antar beror på att ingen kollat till toaletterna. Det var också mycket spring från bakom skynket. Både till toaletterna och till buffen - folk plockade glatt på sig läsk och chips och gick bak. Någon i eco hade kompisar fram i C som de hängde med så de sprang fram och tillbaka och hängde med dem. Det vara bara en i personalen som brydde sig och skickade tillbaka dem han kom på.

- Andra målet mat då. Buffén med smårätter de rullar på en vagn. Ja, de mesta var ju slut när de kom till oss. Onigirin de hade hade de bränt rejält i ugnen och fläsket var det bara slabb kvar av. Han som serverade oss bad om ursäkt för det. Sen kom drickavagnen som kördes av damen från tidigare. Bad om Ginger ale. Blev ifrågasatt om jag verkligen ville ha det för hon då var tvungen att gå ut i galley och hämta. Sa att jag gärna ville ha det, hon gav ifrån sig världens djupaste suck men jag fick ett glas iaf. Men glöm att jag fick frågan om påfyllning.

- Buffén med snacks och liknande var aldrig påfylld. En av killarna som jobbade där fyllde på den ibland, men så fort han gick och vilade så blev den urplockad snabbt. Vinflaskorna tomma, ingen läsk, hyllorna med chips och godis tomma. Ingen som brydde sig.

- Allmänhet om kabinen. Väldigt varmt som. Och sen när har man slutat släcka ner i kabinen under servicen? Och de där nya amenity kiten med nätpåsar. Är de ett skämt? Vem tycker att en gympapåse är en premiumprodukt man vill ge bort till sina premiumresenärer? Hade den varit i Plus hade den varit nice.

Avslutningsvis - som så många alltid konstaterar. Det finns potential, men ingen verkar bry sig om att vilja ge bra service. På de andra bolag vi upplevde på vår utresa såsom Thai så är servicen kanon men vägs ner av en sliten hårdvara. På ANA är servicen stram, men korrekt. På SAS är det bara dåligt. Ingen bryr sig. Allt verkar vara någon annans jobb och som resenär känner man sig mest ivägen.

Nej, detta duger faktiskt inte för den premiumprodukt som SAS hävdar deras business är.
Låter som du haft extrem otur med besättningen om det bara var några få som faktiskt var intresserade av att göra sitt jobb.
Detta är ju ett av SAS största problem att vissa crew fullständigt skiter i att göra det jobb de är där för och låter det gå ut över passagerarna.

Det mesta du nämner är ju saker som inte är svåra att fixa till, om nu bara de som jobbar ombord brydde sig om sitt jobb. Förhoppningsvis blir SAS av med dessa personer snarast, de ska inte jobba med service!
Tyvärr är väl detta inget nytt när det gäller SAS, känns som att det varit likadant senaste 10+ åren. Högstanivån är hög men lägstanivån är alldeles för låg. Har nog både haft min bästa och sämsta flygupplevelse av service hos/med SAS.
 

GOTBound

Medlem
GOT-OSL-LHR där första flyget är trafikerat av Wideröe [SK flightnummer 3xxx, codeshare, genomgående biljett köpt av SAS] INCHECKNING ONLINE EJ MÖJLIGT

Min plan om kontor-GOT-flygplan får revideras till kontor-SAS manuell incheckning på GOT-flygplan, i-landsproblem men lägger ändock på overhead tid på flygplatsen.

EDIT: Det går heller inte att checka in med Wideröes app Your journey is not starting with Wideroe. Please check in with the airline that has the first flight.
Även om Wideröe är just det flygbolag jag startar med...
 
Last edited:
Toppen