Kjære SAS, jeg er dessverre nødt til å slå opp med dere, og nær sagt hele fly- og reiseindustrien... I hvert fall i noen år.
Jeg har i mange år flydd (ekstremt) mye, og som takk oppnådd Pandion-status i SAS EuroBonus. Det var fint - en stund.
Pandemien var et hendelig uhell, og dette har selvsagt ødelagt mye for dere. Det er forståelig for oss alle.
Men nå, en god stund etter pandemien, er dessverre flyreising fortsatt en opplevelse som er mindre fornøyelse og mer forferdelse.
Jeg orker simpelthen ikke mer av et helt elendig produkt.
For eksempel:
- Jeg vet ikke lenger OM flyet går, eller om dere i det hele tatt har crew klart
- Jeg vet ikke lenger NÅR flyet evt går, eller når det kommer frem (ca. 50% forsinkelser på mine reiser siste måneder)
- Jeg får ingen beskjeder før i siste liten - selv om det viser seg at dere har visst om forstyrrelser i timesvis
- Jeg vet ikke om baggasjen er med meg, eller ikke, eller når jeg evt får den tilbake
- Selv om jeg booker med SAS kan det godt hende jeg havner hos et eller annet obskurt selskap (neste reise blir med Smartlynx Airlines fra Latvia, noen som har hørt om dem?)
- Nettsiden og app-en deres er samtidig like elendige som de alltid har vært - noen av verdens aller dårligste eCommerce-løsninger, uten tvil
Andre ting som dere selvfølgelig ikke kan noe for, men som likevel påvirker denne beslutningen:
- Mange hoteller og restauranter sliter åpenbart på samme måte, med stab som ofte er ny, dårlig trent og gjør ekstremt mange feil. Får jeg en OK seng og et OK måltid, er jeg nå positivt overrasket.
- Det er i tillegg mye streiker på flyplasser, handling, osv. Jeg forstår godt at ansatte vil ha bedre vilkår, men det gjør reising mer til et lotteri enn noe hyggelig
- Andre reisende har nok også mistet litt rutine i reisingen, for jeg har aldri sett så mye rar oppførsel fra medpassasjerer noen gang (og jeg har sett MYE rart)
Derfor har jeg nå gått fra "frequent flyer" til "fearful flyer". En uke hvor jeg kan SLIPPE jobbreise er fantastisk. En helg hjemme er utrolig bedre enn en helg på storbyreise.
Jeg vet dere prøver. Det er bare så alt for dårlig. Et selskap og en industri helt ødelagt. Dette er trist, men likevel sant.
Lykke til videre. Jeg skal gi dere en ny sjanse igjen. Men nå blir jeg helst hjemme i noen år.