Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

JPE

Medlem
Två gånger med några veckors mellanrum har samma agent (jag känner igen rösten) sagt att tyvärr kan hon inte hjälpa mig pga att Star Alliance-bokningssystemet ligger nere hos SAS och att jag ska ringa imorgon igen. HUACA båda gångerna och nästa agent har inga problem alls.
 

JPE

Medlem
Bokade bonusresa IAD-FLL igår online och jag fick biljetter. Var sen inne och valde platser på United. Idag på eftermiddagen försvann bokningen plötsligt under mina bokningar. Jag sökte upp den manuellt med bokningsreferens och då står det att den är inställd. Kollade på Uniteds sida och det går fortf. att köpa biljetter till den. Ringer in och agenten jag pratar med ska kolla med sin kollega. Väntar i typ en kvart och när han kommer tillbaka säger han bara att de har fixat det. Självklart vill jag ha mer information och undrar vad som har hänt. Han säger att det är United som har cancellerat biljetten och att han inte har någon aning om varför. Jag undrar om det här blir ett ärende internt där man utreder hur deras partner helt plötsligt går in och cancellerar SAS kunders bokningar. Han säger att det blir det nog inte. De bara löser problemet.

Borde inte detta klassas som en incident och utredas vidare? Om inte, borde det innebära att SAS anser att det är normalt att detta händer. Isåfall är det skrämmande.

Någon som har tidigare erfarenheter av att en bokning helt plötsligt får status inställd utan att flighten är inställd? Jag har hört talas om SK IT:s script som gick bananas för några år sedan. Om det här också är orsakat av ett script kan det ju vara ett tips att gå in och kolla sina bokningar.
 

aruba1

Medlem
Bokade bonusresa IAD-FLL igår online och jag fick biljetter. Var sen inne och valde platser på United. Idag på eftermiddagen försvann bokningen plötsligt under mina bokningar. Jag sökte upp den manuellt med bokningsreferens och då står det att den är inställd. Kollade på Uniteds sida och det går fortf. att köpa biljetter till den. Ringer in och agenten jag pratar med ska kolla med sin kollega. Väntar i typ en kvart och när han kommer tillbaka säger han bara att de har fixat det. Självklart vill jag ha mer information och undrar vad som har hänt. Han säger att det är United som har cancellerat biljetten och att han inte har någon aning om varför. Jag undrar om det här blir ett ärende internt där man utreder hur deras partner helt plötsligt går in och cancellerar SAS kunders bokningar. Han säger att det blir det nog inte. De bara löser problemet.

Borde inte detta klassas som en incident och utredas vidare? Om inte, borde det innebära att SAS anser att det är normalt att detta händer. Isåfall är det skrämmande.

Någon som har tidigare erfarenheter av att en bokning helt plötsligt får status inställd utan att flighten är inställd? Jag har hört talas om SK IT:s script som gick bananas för några år sedan. Om det här också är orsakat av ett script kan det ju vara ett tips att gå in och kolla sina bokningar.

Vi hade liknade scenario där United byte flightnummer. Det som händer är att United cancellerar benet och bokar om till det nya flightnumret. I mitt fall exakt samma rutt och tider. Dag 1 cancellerades flighten och dag 2 fick vi ny flight. Efter det ställde SAS ut automatiskt nya biljetter. Fick dessa på mail. Misstänker att något liknande hände dig. Den operating carrier som ställer in din flight ska också boka om. United brukar sköta ombokningar på ett bra sätt till skillnad från t ex Turkish. Det är min erfarenhet. Därmed är det nog inte SAS som har krånglat i ditt fall.
 

fcx

Medlem
Vi hade liknade scenario där United byte flightnummer. Det som händer är att United cancellerar benet och bokar om till det nya flightnumret. I mitt fall exakt samma rutt och tider. Dag 1 cancellerades flighten och dag 2 fick vi ny flight. Efter det ställde SAS ut automatiskt nya biljetter. Fick dessa på mail. Misstänker att något liknande hände dig. Den operating carrier som ställer in din flight ska också boka om. United brukar sköta ombokningar på ett bra sätt till skillnad från t ex Turkish. Det är min erfarenhet. Därmed är det nog inte SAS som har krånglat i ditt fall.
Eller att United bokar om, men kräver att biljetten ställs ut igen, vilket SAS inte gör, och då avbokas den.
 

JPE

Medlem
Vi hade liknade scenario där United byte flightnummer. Det som händer är att United cancellerar benet och bokar om till det nya flightnumret. I mitt fall exakt samma rutt och tider. Dag 1 cancellerades flighten och dag 2 fick vi ny flight. Efter det ställde SAS ut automatiskt nya biljetter. Fick dessa på mail. Misstänker att något liknande hände dig. Den operating carrier som ställer in din flight ska också boka om. United brukar sköta ombokningar på ett bra sätt till skillnad från t ex Turkish. Det är min erfarenhet. Därmed är det nog inte SAS som har krånglat i ditt fall.
Då gick vi in och saboterade deras flöde i och med att agenten bokade in mig på samma flight (UA1379) igen. Så om de ska byta flightnummer så får de boka av en gång till. :) Spännande.

EDIT: Om de ska byta flightnummer, borde de inte då spärra nya bokningar på det gamla flightnumret?
 
Toppen