Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Mr Basic

Medlem
Fantastisk leverans av Sas (connect) på Sk1834 idag. Extra bra var crew Jack som verkligen visade att han gillade sitt jobb och sina passagerare. Han tog tid på sig för varje passagerare, gav rekommendationer på menyn, var alltid tillgänglig, väldigt trevlig och serviceminded. Om Sas hade haft Golden Ticket som BA har så hade han fått den! Naturligtvis sa jag och många med mig till honom när vi gick av! Bra jobbat med den rekryteringen Sas!

(Och för de som undrar. Helsvensk personal som jag uppfattade det)
För ovanlighetens skull gjorde jag faktiskt det. Efter att ha sovit på saken känns det mest tragiskt och ett mikrobevis för hur trasigt kulturen har blivit.

Blev rätt perplex när FA som jag pratade med under flighten menade att det var lika bra att SAS går i konkurs i ett resonemang om hur fruktansvärt det var att jobba ombord.

När jag påpekade att det blir nog många missnöjda kunder om de inte får någon service var hennes svar ”du får väl klaga hos SAS då”. Säger en del om hur delar av personalen ser på sig själv i relation till sin arbetsgivare.
Man undrar hur CC kan ha så diametralt olika syn på sin arbetsgivare och jobbet i sig (ålder, tjänstgöringsår, Connect….)? Tyvärr är ju (det usla) förhållandet mellan anställda och ledning inget nytt hos SAS, och inget som kommer försvinna heller. :(
 
  • Gilla
Reactions: hco

mha321

Medlem
Man undrar hur CC kan ha så diametralt olika syn på sin arbetsgivare och jobbet i sig (ålder, tjänstgöringsår, Connect….)? Tyvärr är ju (det usla) förhållandet mellan anställda och ledning inget nytt hos SAS, och inget som kommer försvinna heller. :(
Jag är fascinerad att man väljer att jobba kvar när det är så. Visst spelar senioritet en roll, men vad jag förstått är den inte alls lika låst som den är för piloter. Men jag kanske har fattat fel?

Kontentan är dock densamma - kör de på så då blir det lika bra att de går i kk.
 
Vad ska det vara för service i Plus på ARN-OSL/CPH-OSL/ARN-CPH nu egentligen? När jag flög OSL-CPH en kväll i juli var det bara dryck, inget mer. Kändes fel att det inte var något snacks och crew "gömde sig" också då i galley 90% av flygningen
 

Tomas E

Medlem
Tyvärr är ju (det usla) förhållandet mellan anställda och ledning inget nytt hos SAS, och inget som kommer försvinna heller. :(
Jo, när det inte längre finns någon flygande personal kvar i SAS ”mainline”! Den där besättningen måste vara det bästa argument för SAS Connect & Link och kabinpersonal via bemanningsbolag som någonsin framförts! (Även om jag själv aldrig haft en dålig SAS-upplevelse på long haul.) Inte ens de mest inbitna Janne Carlzon-nostalgiker som är missnöjda över besättningens språk kan väl föredra en besättning som de ändå inte får prata med eftersom de inte sköter sitt jobb och springer och gömmer sig?
 

intuition

Medlem
För ovanlighetens skull gjorde jag faktiskt det. Efter att ha sovit på saken känns det mest tragiskt och ett mikrobevis för hur trasigt kulturen har blivit.

Blev rätt perplex när FA som jag pratade med under flighten menade att det var lika bra att SAS går i konkurs i ett resonemang om hur fruktansvärt det var att jobba ombord.

När jag påpekade att det blir nog många missnöjda kunder om de inte får någon service var hennes svar ”du får väl klaga hos SAS då”. Säger en del om hur delar av personalen ser på sig själv i relation till sin arbetsgivare.
Om jag läser lite mellan raderna känner nog vederbörande att han/hon ställt upp och gjort mycket extra för kunderna under lång tid och att ledningen drar nytta av den lojaliteten. (Ungefär som triangeldramat landsting - vårdpersonal - sjuka). Och så kommer det till en punkt där personalen struntar i kunderna.
Oacceptabelt såklart, men visar lite på hur pressade en del av personalen känner sig.


Jag är fascinerad att man väljer att jobba kvar när det är så. Visst spelar senioritet en roll, men vad jag förstått är den inte alls lika låst som den är för piloter. Men jag kanske har fattat fel?

Kontentan är dock densamma - kör de på så då blir det lika bra att de går i kk.
Det skulle jag tro är den "klassiska" inlåsningen som finns i och med LAS och lönemodellen (säger inte att något av det är dåligt i sig, bara att det finns denna sido-effekten):
När man jobbat länge hos en arbetsgivare har man dels jobbat upp ett rejält LAS-skydd (först in sist ut) som kan skapa en benägenhet att inte anstränga sig lika mycket. Speciellt när det inte finns karriärvägar eller specialiseringar eller utbildningsvägar där man kan utveckla sig och sina uppgifter och förmåner.
Typ: Jag kan inte få det bättre hur jag än gör, däremot får jag det sämre om jag gör något annat än stannar.
 

OlaBola

Medlem
Åkte SAS Plus från London till Köpenhamn. Hade för mig att all mat och snacks ska ingå, så jag beställde en Antipasti Box. Personalen förklarade att just den inte ingår i Plus utan att jag måste betala. Fanns inget WiFi på planet och jag var inte helt säker så hade ingen comeback på det.
Sen efter flygningen läser jag detta väldigt tydliga kostaterandet på SAS hemsida:
"Våra måltider och snacks är alltid kostnadsfria för SAS Plus- och SAS Business-resenärer."

Personalen borde känna till denna väldigt enkla regel kan man tycka.
 

palmen

Moderator
Åkte SAS Plus från London till Köpenhamn. Hade för mig att all mat och snacks ska ingå, så jag beställde en Antipasti Box. Personalen förklarade att just den inte ingår i Plus utan att jag måste betala. Fanns inget WiFi på planet och jag var inte helt säker så hade ingen comeback på det.
Sen efter flygningen läser jag detta väldigt tydliga kostaterandet på SAS hemsida:
"Våra måltider och snacks är alltid kostnadsfria för SAS Plus- och SAS Business-resenärer."

Personalen borde känna till denna väldigt enkla regel kan man tycka.
Det är mig veterligen order uppifrån att vissa saker inte ingår, tex antipasti lådan. Så du ska nog inte skylla på den flygande personalen utan snarare beslutsfattare högre upp.

Ungefär som med pizzan, den säljs i go och man får inte ens köpa den i plus även om man betalar.

Det är ju lite klassiskt sas att ha massa undantag mm. Men hade den ingått hade typ varje person i plus tagit den och den skulle så försvinna troligtvis.
 

intuition

Medlem
Håller med om att det är lite störigt, men "Våra måltider och snacks är alltid kostnadsfria för SAS Plus- och SAS Business-resenärer." ska väl läsas som att det som erbjuds i Plus resp Business är kostnadsfritt.
Utöver de måltiderna/snacksen har de nämligen bestämt sig för att "affärsutveckla" lite i ekonomi med ett köp-sortiment som då alltså inte finns i högre klasser. Och då blir det så att det finns matigare alternativ i ekonomi som inte kan erbjudas i plus - för då hade de ju varit tvugna att bjuda på det.

Som en parantes kan nämnas att jag faktiskt fick en pizza en gång i plus på just London-rutten. Fast det var en flygvärdinna som såg att dottern kämpade med den sallad/kallskuret som erbjöds som måltid och undrade om hon inte skulle fixa något bättre till "the little'un'.
 
Toppen