Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Skrivet av en SUR PANDION

Mina föräldrar flög från Köpenhamn häromdagen och blev utsatta för strejken, ankomst till Stockholm med SAS blev därför mitt i natten men utan väskor. Dom fick naturligtvis anmäla detta på ARN men nu två dagar senare har ännu inga väskor med kläder och mediciner kommit till dom. Jag hjälper naturligtvis till men har nu suttiti i telefonkö hos SAS avdelning för förlorat bagage i 50 minuter. Från start var jag nummer 28 i kön och efter,
50 minuter var jag nummer 13,
58 minuter nummer 12.
68 minuter nummer 10
77 minuter nummer 8
92 minuter nummer 4
104 minuter nummer 3
116 minuter nummer 2

Efter exakt 2 timmar får jag svar av Mar**a på SAS som inte kan ge något som helst besked annat än att 5000 väskor är sena och att man gör vad man kan. Men inte sjutton gör man vad man kan om man inte lägger alla väskor som skall till Arlanda (t.ex) i en lastbil och kör upp dom istället för att försöka lasta flygmaskinerna med det som får plats. URDÅLIGT SAS. Ett riktigt STORT MINUS för SAS i min bok nu.

I den här avdelningen har SAS helt glömt bort att ge prioritet till sina bästa och mest frekventa kunder. Ingen prioritet alls. Med andra ord är SAS filosofi att bjuda in till dans innan man flyger men är det problem efteråt så har de mest frekventa kunderna ingen prioritet. Varför skall passagerare lägga flera timmar i en telefonkö? Vem skall betala min tid då? Här krävs det väl att SAS är proaktiva! Denna behandling av kunderna är fullkomligt usel!

Här söker du efter ditt förlorade baggage oavsett vilket bolag du flugit med: WorldTracer Services - Scandinavian Airlines Passenger File Request Page

Jag jobbar bl.a. med ankomstservice på Landvetter och kan konstatera att det har varit extremt mycket för SAS de senaste dagarna. Att hantera en försvunnen väska, dvs att upprätta en rapport, spåra den, matcha, och så vidare, tar kanske 20 minuter. Du kan tänka dig hur det är om de har 5000, men säkerligen inte är särskilt många fler i personalen.

Det går inte att skicka väskor hux flux hur som helst, utan det måste göras med alla papper i ordning. Att från 5000 sortera ut alla väskor som ska till ARN och genomföra allt pappersarbete på dessa, vid sidan av det ordinarie arbetet och alla övriga väskor (från de 5000) tar tid. Bra mycket längre tid än två dagar, om jag får ge en vild gissning.

Deras Customer Service säger jag sedan inget om - hur de hanterar kommunikationen får de stå för själva. Om du är nyfiken på hur försenade väskor hanteras berättar jag gärna mer i ett PM. :)

"Mina föräldrar flög från Köpenhamn häromdagen och blev utsatta för strejken....."
"I den här avdelningen har SAS helt glömt bort att ge prioritet till sina bästa och mest frekventa kunder"

Tror han att pandion gäller hela släkten? Överlag måste man väl ändå ha förståelse om det är 5000 väskor på vift, borde väl heller inte spela någon roll om du är basic eller pandion alla ska ha sina väskor så fort som möjligt, vilket jag tror SAS jobbar på. Att skrika och vifta tror jag inte hjälper så mycket.

Jag tror framförallt Traveller är sur för att han fick sitta 2h i telefonkö. Det förväntar man sig inte som Pandion. Innan SAS lyft på luren, så har de ju faktiskt ingen aning om ifall det är Travellers väska, hans mammas eller hans grannes farbrors systers...

OT: Har du någonsin försökt komma i kontakt med en vårdcentral? 2h från att du lyfter luren till att du får prata med någon är ett rekord i kort väntetid.
Det stämmer lyckligtvis inte med mina erfarenheter, men det skiljer säkert mellan olika regioner/vårdcentraler.

Det stämmer lyckligtvis inte med mina erfarenheter, men det skiljer säkert mellan olika regioner/vårdcentraler.
Då har du en unik vårdcentral. Ev kan man komma ned i de tiderna om man ringer precis när de öppnar kl08, får lämna telnr & persnr i talsvar, de ringer upp cirka 1-2h senare. Ringer du efter kl 1330 ringer de upp dygnet efter, vid en tidpunkt som du själv inte kan svara på. Ibland har det tagit mig veckor att få tag på vårdcentral bara för att systemet ÄR hugget i sten och lika flexibelt.

Mina erfarenheter av landstinget stämmer väl överens med vad @Nemo beskriver. Dessutom brukar de vara mer intresserade av hur länge jag vill vara sjukskriven än att få mig frisk så jag kan jobba.

Därför försöker jag numera undvika dem i största möjliga mån och går vid behov till privata vårdgivare. Det kanske är aningen dyrare, men tittar man på TCO (eller vad man nu kallar det för en tjänst) så är kostnaden normalt sett lägre eftersom jag har kortare väntetid och får hjälp att bli frisk fortare.

Toppen