Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Jag tror framförallt Traveller är sur för att han fick sitta 2h i telefonkö. Det förväntar man sig inte som Pandion. Innan SAS lyft på luren, så har de ju faktiskt ingen aning om ifall det är Travellers väska, hans mammas eller hans grannes farbrors systers...

2h håller jag med om att en pandion inte borde få vänta. Det borde förövrigt ingen få vänta när man ska ha tag på kundtjänst. Max 1 minut ananrs lägger jag på ;) Men samtidigt, varför skulle han ringa dit ens en gång? Det här jag tycker är så lustigt, jag tror inte SAS medvetet sitter och dricker kaffe.......

Då har du en unik vårdcentral. Ev kan man komma ned i de tiderna om man ringer precis när de öppnar kl08, får lämna telnr & persnr i talsvar, de ringer upp cirka 1-2h senare.

Precis så är det vid min vårdcentral också. Men visst är det skillnad på att bli uppringd två timmar senare och att sitta i en telefonkö i två timmar? Jag tar det förra alternativet alla dagar i veckan.

I det här fallet tycker jag att Traveller bör ha fått möjlighet att knappa in sitt Eurobonus-nummer i början av samtalet och därefter prioriterats. Ingen bör behöva vänta två timmar i telefonkö och allra minst en Pandionmedlem.

Last edited:
Precis så är det vid min vårdcentral också. Men visst är det en viss skillnad på att bli uppringd två timmar senare och att sitta i en telefonkö i två timmar? Jag tar det förra alternativet alla dagar i veckan.
Jag önskar (och har föreslagit detta direkt till vårdcentralerna, samt huggit i sten upprepade gånger) att vården borde ha samma system som många banker, det vill säga att man kan välja om man vill vänta kvar i telefon eller bli uppringd senare. Problemet med när man tilldelas en slot-tid är att de inte håller den. Det kan vara 20 minuter före utsatt tid (då är jag upptagen, eftersom jag trodde att de skulle ringa 20 minuter senare) eller 30 minuter efter slot-tiden (då har jag avsatt 30 minuter av min arbetstid till att bara vänta på att de ska ringa). Om man däremot stannar kvar i telefonen säger en automatröst antingen hur många man har framför sig i kön eller hur lång tid det är kvar. Och denna approximation uppdateras med jämna mellanrum. Då kan man själv räkna ut när det blir dags för min tur. Det betyder att man kan arbeta under tiden som man väntar i telefon, till skillnad från att när man inte väntar kvar i telefon då man paradoxalt nog inte kan arbeta. I det här fallet var de ungefär en kvart senare än vad man initialt kunde räkna ut.
Skärmavbild 2014-06-29 kl. 15.32.12.png
I det här fallet tycker jag att Traveller bör ha fått möjlighet att knappa in sitt Eurobonus-nummer i början av samtalet och därefter prioriterats. Ingen bör behöva vänta två timmar i telefonkö och allra minst en Pandionmedlem.
Flera gånger har jag knappat in mitt EBG-nummer utan att kundtjänst får in det. Kanske var det så även i detta fall. Men om det skulle vara så att EBP har knappats in och uppfattats av kundtjänst är det här barockt. Två timmars väntetid för SAS mest prioriterade kund?!

Adjö! För mig var det ju 40-45 minuter i Plus/Guldkön på AGP i maj. Bara för att folk stod där de inte skulle stå...

hmmm... Det er jo ekstra ærgerligt når det er ikke-berettigede passagerer der skaber køen. Hos mig havde de 3 familier der var foran faktisk ret til at stå der, men personalet evnede ikke at få det til at forløbe smidigt.

Hvem er handling-agent i Malaga? Hos mig var det Swissport og de var godt nok langsomme!

Som jag nämnde i positiva tråden, så hände något då jag flög KRN-ARN i torsdags. Plötsligt var jag och resesällskapet separerade och nedskuffade från 2DE - jag till 10D och han till 5E.
Jag fick dock tillbaka 2D efter att ha protesterat lite. Hon som checkade in mig förstod inte heller varför jag blivit flyttad. För det hade inget med Plus/Go att göra.
Tydligen något de gjort nere i Stockholm fick jag veta.
Bredvid mig satt ett fransktalande par som verkade vara turister.
Detta har hänt rätt så frekvent på senare tid och de skulle faktiskt skicka en rapport om detta.
Jag har Diamant/*G på SAS och mitt sällskap har *G via Ethiopian Sheba Miles.

Riktigt otrevlig kille vid ARN T5 loungen igår. Kom med familjen, hade precis landat från Malta och skulle vidare till Köpenhamn. "Hej, jag kommer med hela familjen" (fru + son) och gav honom boarding passen vi hade fått från Malta. Inte ett knyst sa han, scannade boarding passen och viftade med handen mot business loungen. Jag började av gammal vana gå mot guld-loungen, då skrek han "stopp, du har väl inget guldkort!". Så han kunde tala trots allt... Jag sa att det har jag visst, och att det står ju på boarding passet han just scannade SK EBG och numret. "Ja, men det kommer inte upp på min skärm". En riktig 'computer says no' stund alltså. Jag tog fram kortet som han knappt tittade på, utan hellre tittade bort, började gå bort, och sa "ja ja, gå in där då". Synd för SAS att ha sådana anställda då det tog ner på den fina stämningen crewn på flighten innan hade lyckats skapa. Insåg efteråt att det lär väl inte bli poäng utan får retroregga om nu kortet trots allt inte var rätt inlagt.

Riktigt sur crew till Köpenhamn också, men som tur sprang de igenom kabinen med kärran på några minuter och gick sedan för att äta och läsa damtidning till galleyt så vi inte behövde se på de minerna under resten av flighten. Önskar det vore lite mer konsistens bland personalen.

Adjö! För mig var det ju 40-45 minuter i Plus/Guldkön på AGP i maj. Bara för att folk stod där de inte skulle stå...

Fick stå i nästan 1 timme i Plus/Guldkön i MAD tidigare i år, för att det var några personer som checkade in en massa vapen som skulle ingå gratis på grund av guldkortet? I alla fall så stod det där och diskuterade med personalen i en timme, SÅ less jag blev! :mad:

När jag flög från SVG i måndags så var Plus/Guldkön tom och Ekonomi kön full med folk, så glad jag blev... Tills då jag kom fram och insåg att personal som jobbade för Plus/Guldkön hade tagit en grupp charterfolk(troligen ekonomi passagerare utan guldkort) med en MASSA bagage och skulle betala för bagageövervikt och extrabagage. Väntade i säkert 25 minuter. Ekonomi kön blev tom, men innan jag han gå in i den kön så kommer det ännu mera folk.
Tillslut så kommer en personal ifrån Avinor (som inte är SAS anställd utan hjälper till med Bagage Drop för alla flygbolag) som tog mig till hans bemmanade disk och där fick jag tillslut checka in.

Nästa gång ska jag medvetet ställa mig i kön för ekonomin då jag alltid har erfarenhet om att jag måste vänta längre i kön när jag står i plus/guld kön.

Toppen