Nu är vi rejält OT men mitt inspel är att SAS totalt misslyckat med att anpassa sig till vad som så fint heter New-market disruption vilket i princip inträffade när flygmarknaden avreglerades och accelererades med LCC bolagens intåg.
Att stoppa huvudet i sanden eller som jag brukar säga och exemplifiera: ställa sig utanför HQ, hålla upp en spegel framför sig och muntert konstatera att omvärlden ser precis ut som hos oss vilket innebär att allt vi gör är rätt, är helt livsfarligt. Lika livsfarligt som att företag rent företagskultur-mässigt är fast i det nostalgiska förgångna.
Ett väldigt förenklat exempel:
Ett bilföretag på Hisingen låg på en årsvolym runt 3-400 000 bilar år in och år ut, självsäkra på att de minsann gör premiumbilar i världsklass för vi tycker det själva… men förstod inte varför årsvolymen stod still.
Man började tänka, utmana självklarheterna som satt i vägarna, man vågade titta utanför Hisingen, man vågade inse att det här går att göra bättre, man kom fram till att tyskarna är best in class och tillsatte helt sonika tyskar på nyckelpositioner som VD, R&D chef, designchef och inköpschef.
En ny tydlig strategi för varumärket och en ny produktplattform tas fram och vipps så har företaget inom några år dubblat sin årsvolym och fortsätter att växa.
Kontentan, man vågade släppa taget och inte stanna kvar cementerade i en naiv nostalgi kring det egna varumärket och dess produkter utan istället förädlade varumärket, strategin och produkterna med en förankring, ej i nostalgi, i historien bakom varumärket.
Företaget har även kontinuerligt genomfört stora kompetensväxlingar bland personalen, framför allt på tjänstemannasidan, för att kontinuerligt kunna möta New-market disruption något som även fackförbunden insett och inte aktivt motarbetar.
Med detta sagt så kan man aldrig kopiera ett annat företags omställningsresa
men att ta inspiration och få idéer som man kan vidareutveckla mot den egna verksamheten är inte dumt alls istället för att uppfinna hjulet på nytt.
EDIT: Med detta sagt önskar jag att SAS lyckas med sitt förändringsarbete och kommer ut ur detta som ett framgångsrikt flygbolag om än med en mer realistisk syn på sig själva och omvärlden.