Jämförde linjerna ARN–CPH/MMX (vilka kan ses som relativt likvärdiga). Där kostar den mest flexibla biljetten runt 2460 kronor (SAS behåller 1984 kr när skatter/avgifter är betalda) till Malmö och runt 3100 (SAS får behålla 2725 kr efter att skatter/avgifter är betalda) kronor till Köpenhamn. Så det är en viss skillnad i intäkt per biljett. Visserligen är ARN–CPH lite längre och det är säkert betydligt högre landningsavgifter och liknande men att det skulle motivera en skillnad på 741 kronor per fullflex-pax betvivlar jag. Det är säkert så att man tar "betalt" för vissa av servicefunktionerna som du vill ha genom biljettpriset, vilket är helt naturligt.
Frågan är om merparten av dem andra resenärerna på en typiska inrikes-pendlingssträkor hade velat se högre biljettpriser för att få en fin flådig lounge (som man ändå oftast bara hinner rusa genom, om ens det för att flyger ska löna sig tidsmässigt!) och en mer omfattande servicenivå inflight. Jag betvivlar detta; vilket också den ofta låga andelen rader Plus visar på – har varit med om 1/2 rad Plus på GOT–ARN med mig som enda resenär men också 10 rader med kanske en handfull resenärer… Något känns lite märkligt!