Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

ante_77

Medlem
Jag ringde 0770 727 727.

Första gången fick jag ett telefonsamtal vid 22:00
Vid andra förseningen så såg jag att jag fått ett SMS klockan 01:09 och då är det nog dumt att boka om folk till 06:35 flyget.
Hade jag fått besked på kvällen innan läggdags så hade det inte varit några problem för mig att hoppa på det tidigare flyget.

Frågan blir egentligen: -När visste dom att det var problem med 07:25 flighten.
 

Jakob K

Medlem
Jag flyger aldrig inrikes. Undantag i går. Detta var den totalt sämsta upplevelsen på flera år för mig:

För första gången på väldigt länge befinner jag mig på Arlanda T4. Ingen fast track i säkerhetskontrollen. Enorma köer. Efter lite om och men hittar jag upp till loungen. Här blev jag helt paff över hur illa det var. Det finns ingen personal som tar emot en utan det ser mer ut som nån slags tunnelbana där man ska passera en spärrlinje med vändkors. Väl på plats är konceptet det snålaste jag sett i en lounge i hela mitt liv:

"Maten" består av gurkstavar, morotsstavar och blomkål(!!) samt dipp. Papptallrikar som är för små så man inte ska kunna få plats med nån mat.

"Drycken" består av 3.5 bärs på fat samt mellis på flaska. Det finns inte ens riktig öl.....

Återstår att svälta sig och hoppas på mat ombord. I Plus har man en ombordmeny med bl.a. wrapen och salladen. Men tji fick man - på inrikes är det sandwich som gäller. Eller rättare sagt - en halv(!) sandwich. Alla rätter på menyn förutom 1 har små villkor att de inte serveras hit och inte serveras dit.

Hur är det tänkt att en affärsresenär som är EBG och reser i SAS Plus ska kunna vara effektiv och äta middag "på väg" inrikes egentligen? Det verkar ju inte ens gå att köpa sig bättre än ovanstående för pengar......?

Vad har jag missat?
Hur står ni som reser inrikes ut?

mvh
 

Ghoose

Medlem
Du har inte missat något men som försvar till SAS så är ju även en undermålig lounge bättre än ingen lounge alls ;)

Tanken med loungen på T4 är ju att vi som flyger mycket inrikes skall kunna sitta ner och få en kaffe, dricka, tilltugg, läsa tidning etc. Inte att vi skall festa loss. För mig funkar den fint förutom att det i bland är sjukt trångt. Vill du äta middag finns ju O'learys utanför loungen, där tar de pengar som betalningsmedel. :)

Sedan är ju avsaknaden av Fast Track bedrövligt. Är det något som ligger högt på min önskelista från Rikard & CO i jul så det just Fast Track på T4.
 

twiggs

Medlem
För första gången på väldigt länge befinner jag mig på Arlanda T4. Ingen fast track i säkerhetskontrollen. Enorma köer. Efter lite om och men hittar jag upp till loungen. Här blev jag helt paff över hur illa det var. Det finns ingen personal som tar emot en utan det ser mer ut som nån slags tunnelbana där man ska passera en spärrlinje med vändkors. Väl på plats är konceptet det snålaste jag sett i en lounge i hela mitt liv:

"Maten" består av gurkstavar, morotsstavar och blomkål(!!) samt dipp. Papptallrikar som är för små så man inte ska kunna få plats med nån mat.

"Drycken" består av 3.5 bärs på fat samt mellis på flaska. Det finns inte ens riktig öl.....

Återstår att svälta sig och hoppas på mat ombord. I Plus har man en ombordmeny med bl.a. wrapen och salladen. Men tji fick man - på inrikes är det sandwich som gäller. Eller rättare sagt - en halv(!) sandwich. Alla rätter på menyn förutom 1 har små villkor att de inte serveras hit och inte serveras dit.

Hur är det tänkt att en affärsresenär som är EBG och reser i SAS Plus ska kunna vara effektiv och äta middag "på väg" inrikes egentligen? Det verkar ju inte ens gå att köpa sig bättre än ovanstående för pengar......?

Betänk att för några år sedan var loungen på T4 bortrationaliserad och trots fullflex fick man om man ville ha något ombord öppna plånboken (respektive inget kaffe/vatten på Economy). Så jag vill påstå att det är oerhört oerhört oerhört bra ställt på inrikes nuförtiden!
 

Storsteffe

Medlem
Betänk att för några år sedan var loungen på T4 bortrationaliserad och trots fullflex fick man om man ville ha något ombord öppna plånboken (respektive inget kaffe/vatten på Economy). Så jag vill påstå att det är oerhört oerhört oerhört bra ställt på inrikes nuförtiden!

Möjligtvis skulle jag vilja gå med på att det bara är oerhört oerhört dåligt inrikes nu för tiden om man tittar på fullpris biljetter. Man får ju skämmas när man har besökare som ansluter till/från Arlanda. Brukar rekommendera tåget i stället. Sen att det var ännu sämre förut gör inte nuläget bättre.
 

froggy

Ny medlem
Jakob,
Var glad att du kom till loungen en "bra" dag:) I vanliga fall finns ingen blomkål att festa lös på, standard utbudet är chips och en torr kaka. 3,5 Öl är en dessutom ganska ny förbättring, tidigare så gällde bara lättöl, om man nu kan kalla det öl...

/Froggy
 

NotRyan

Medlem
Betänk att för några år sedan var loungen på T4 bortrationaliserad och trots fullflex fick man om man ville ha något ombord öppna plånboken (respektive inget kaffe/vatten på Economy). Så jag vill påstå att det är oerhört oerhört oerhört bra ställt på inrikes nuförtiden!

Man får betänka att på den gamla goda tiden när Transwede/Braathens konkurrerade så serverades det varm mat. Numera så är det Norwegian man konkurrerar mot, och vad har dom?

Det är kunden som väljer, och tyvärr är väl inte vi så värst representativa för den stora massan som väljer mellan SAS och Norwegian. Dock så tycker jag att SAS borde kunna vara premiumalternativet mer än vad man försöker vara idag...

Mvh
/NotRyan
 

twiggs

Medlem
Möjligtvis skulle jag vilja gå med på att det bara är oerhört oerhört dåligt inrikes nu för tiden om man tittar på fullpris biljetter. Man får ju skämmas när man har besökare som ansluter till/från Arlanda. Brukar rekommendera tåget i stället. Sen att det var ännu sämre förut gör inte nuläget bättre.

Intressant tankegång där det med att skämmas. Satt senast häromdagen och funderade på hur det skulle se ut om någon flög LH F-klass XXX–FRA. LH-flight med C-klass blir försenad mot ARN/CPH och pax sätts på en SK-flight där man som bäst erbjuds sallad, wraps och macka och dryck ur plastglas utan blockerat mittsäte (eller ännu värre – i ett mittsäte!!!).

Man får betänka att på den gamla goda tiden när Transwede/Braathens konkurrerade så serverades det varm mat. Numera så är det Norwegian man konkurrerar mot, och vad har dom?

Det är kunden som väljer, och tyvärr är väl inte vi så värst representativa för den stora massan som väljer mellan SAS och Norwegian. Dock så tycker jag att SAS borde kunna vara premiumalternativet mer än vad man försöker vara idag...

Nja, man konkurrerar även i stor grad även med Mavia/Sverigeflyg från BMA ut mot landet, fast även där är det ju mycket som är bortrationaliserat. Fast du har rätt i att SAS lägger ribban rätt lågt, exempelvis med sin reklam om "inga kreditkortsavgifter, tidning ingår" osv... Vem är det egentligen som är kunden kan man då fråga sig? :)
 

Jaws

Medlem
Intressant tankegång där det med att skämmas. Satt senast häromdagen och funderade på hur det skulle se ut om någon flög LH F-klass XXX–FRA. LH-flight med C-klass blir försenad mot ARN/CPH och pax sätts på en SK-flight där man som bäst erbjuds sallad, wraps och macka och dryck ur plastglas utan blockerat mittsäte (eller ännu värre – i ett mittsäte!!!).

Eller ännu sämre;
Vi satt 2 par i "businessclass"(eller-va-nu-det-heter-nu) 5 oktober på 737-600(tro jag) ARN-LHR
Paret på 1A+C har toan framför sej och jag och fru Jaws sitter på 2D&F med en extra pax på 2E...snett mittemot toan.
Kvinnan på ettan klagar, på engelska, på att få betala mkt mer för att sitta bakom toan och ha toakön vid sin plats när hon bokat business och betalat 2-3 ggr mer...där till sätter sej väntande på hennes plats när hon är borta från platsen( här säger personalen dock till)

Vi, de 2 paren, konstaterar krasst att här finns stora marginaler till förbättringar...:rolleyes:

Fö undrar båda jag och fru Jaws varför det emellanåt finns så lite "riktigt" att äta på loungerna samt i så fall kunna erbjuda oss möjligheten att få nåt rejälare tom om vi betalar. Detta efter att besökt SAS lounge på LHR.
 
Toppen