Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

miles

Medlem
Idag flog jag hem till MAN med Blue1 som operating carrier for forsta gangen. Tycker mig ha last har att Blue1 ar ratt omtyckta pa forumet? Dagens flygning var katastrof. Nu ar ju SAS Plus som det ar men jag tycker anda att SAS-vardinnorna har jobbat pa bra ner till MAN pa sistone. Har varit sa imponerad av viss crew att jag skickat in ros till SAS (samt givetvis beromt dem ombord).

Deras finska motsvarigheter tillbringade den mesta tiden i galley. Vid matserveringen slangdes salladsladan fram "ska vi ta en san har?" sagt utan ett leende. Vi var sex pax i plus och fick sedan vanta otroligt lange pa drickavagnen. Helst ville de servera te/kaffe pa direkten och jag fragade vanligt om det gick bra att vanta lite med det. (Dricker inte garna kaffe TILL maten, och KALLT kaffe ar ingen hojdare heller.) Det gick hon hogst motvilligt med pa. Jag flyger med Blue1 upp till ARN imorgon igen och hoppas att den besattningen ar lite mer pa humor. Jag har inte kollat upp om Blue1 har tagit over samtliga MAN-flighter nu, men kanske nagon har vet?
 

NotRyan

Medlem
Idag flog jag hem till MAN med Blue1 som operating carrier for forsta gangen. Tycker mig ha last har att Blue1 ar ratt omtyckta pa forumet? Dagens flygning var katastrof. Nu ar ju SAS Plus som det ar men jag tycker anda att SAS-vardinnorna har jobbat pa bra ner till MAN pa sistone. Har varit sa imponerad av viss crew att jag skickat in ros till SAS (samt givetvis beromt dem ombord).

Deras finska motsvarigheter tillbringade den mesta tiden i galley. Vid matserveringen slangdes salladsladan fram "ska vi ta en san har?" sagt utan ett leende. Vi var sex pax i plus och fick sedan vanta otroligt lange pa drickavagnen. Helst ville de servera te/kaffe pa direkten och jag fragade vanligt om det gick bra att vanta lite med det. (Dricker inte garna kaffe TILL maten, och KALLT kaffe ar ingen hojdare heller.) Det gick hon hogst motvilligt med pa. Jag flyger med Blue1 upp till ARN imorgon igen och hoppas att den besattningen ar lite mer pa humor. Jag har inte kollat upp om Blue1 har tagit over samtliga MAN-flighter nu, men kanske nagon har vet?

Blue 1 kan hoppa in på enstaka avgångar på i princip samtliga SAS-linjer, undantaget är väl linjerna från Helsinki som är "deras" linjer även om jag har sett SAS 738 planerade på enstaka avgångar ARN-HEL.

Vad gäller Blue 1-personalen så är dom människor också, dom är riktigt bra men en och annan gång kan någon ha vaknat på fel sida...

Mvh
/NotRyan
 

Smuffe

Medlem
Jag sitter i telefonkö hos SAS... Jag har haft plats 15 i 25 minuter innan jag nu ramlade ner till plats 14. Jag klockar tiden till 17 minuter nu... *SUCK*
Någon som vet varför det tar en så lång tid? Är det bara 1-2 stycken som sitter hos kundtjänst?
Den beräknade väntetiden när jag började samtalet var 63 minuter. :mad:
 

jumbooze

Medlem
Jag sitter i telefonkö hos SAS... Jag har haft plats 15 i 25 minuter innan jag nu ramlade ner till plats 14. Jag klockar tiden till 17 minuter nu... *SUCK*
Någon som vet varför det tar en så lång tid? Är det bara 1-2 stycken som sitter hos kundtjänst?
Den beräknade väntetiden när jag började samtalet var 63 minuter. :mad:

Sätt dig parallelt och köa på chatten, och om den svenska chatten inte jobbar, prova flysas.com
 
Min hustru och dotter kom ned till Milano fredags förra veckan vid 23.00, efter att ha väntat en stund vid bagagebandet så kom väskan, och de hade lyckats riva sönder ett blixtlås till en ytterficka. Vid disken vägrade damen att öppna ett ärende, hon sa att SAS inte ersätter sådana skador, dvs hon kunde tydligen inte hitta "zipper" som kategori. Efter att ha argumenterat i en kvart gav min bättre hälft upp och åkte till hotellet.

Att vägra att öppna ett ärende är nog det mest kundfrånvända beteendet jag någonsin hört talas om.

Jag har skickat in till SAS, så lite beroende på vad de svarar så skriver jag mera här, alternativt i den andra tråden...:)
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    316 KB · Visningar: 807

ante_77

Medlem
SK025 försenad 2,5 timmar av oklar anledning (pilot ligger på hotellrummet bredvid en omkullvält minibar?), ingen info utgår som vanligt. Servicedisken på UME kan inte genomföra ombokningar. SAS telefonsupport har fått instruktioner att inte boka om passagerare för vidare resor utan det måste göras genom att stå i kö vid ankomst till arlanda. Damen vid servicedisken är så långsam med sitt knappande och gnällande på "systemet" att nästa anslutningsflyg missas. Summering. Blir 12 timmar sen till dstinationen och har en härlig dag på flygplatsen att se fram emot. Tack SAS.

Det är inte första gången den är försenad. Hände för ca 3-4 veckor sedan också.

Men då fick jag ett telefonsamtal sent på kvällen och kom med på 06:35 flyget.
Denna gång hade jag fått ett sent sms vid 01-tiden. Så jag ringde kundtjänst så fick dom boka om mina övriga flighter så att jag kom till SVG så tidigt som möjligt.

Smidigt var det, men jag blev 2-3 timmar försenad. Eller nåt sånt.

Ibland undrar man vad som ligger bakom förseningarna och om dom är planlagda.
 

niksal

Medlem
Flyget SK 1709, HEL-CPH inställt idag. Jag förstår att flyg inställs, men nu är jag inte nöjd med hur situationen hanterades. Mitt EBG nummer fattades från bokningen, men jag hade lagt in det då jag checkade in kvällen innan. Dvs mobilnummer etc borde ha funnits tillgängliga. Nu fick jag ingen info om att flyget inställts, så jag kom till flygfältet normal tid. Hade jag fått info tidigare så hade jag t.o.m. kunnat hinna till ett tidigare flyg.

På HEL finns tydligen inget service center längre. Jag hittade ett där gamla Guld/Business/Plus/Cornflakes-paket incheckningen fanns, men den var stängd. Det satt nog två damer och spelade på sin dator, men de två herrar som före mig försökte få hjälp blev bortvisade av någon anledning. Jag gick till incheckningsmaskinen och såg att jag var ombokad till ett flyg 95 minuter senare.

Det som jag inte gillar är att det skulle ha funnits alternativ. Dels hade AY ett flyg jag skulle ha hunnit med hur bra som helst. Dels fanns det plats på SAS via ARN, men den märkte jag av en slump då jag redan satt mig i loungen. Skulle jag ha direkt blivit ombokad på den skulle jag ha hunnit med marginal till det flyget och endast vara 40 minuter sen.

Som jag sagt förr så har SAS service blivit urusel på HEL sen Blue1 inte längre sköter om saker. Det är just biljettkontor och service center som saknas, för det är väl allt outsourcat nuförtiden.
 

possum

Medlem
Det är inte första gången den är försenad. Hände för ca 3-4 veckor sedan också.

Men då fick jag ett telefonsamtal sent på kvällen och kom med på 06:35 flyget.
Denna gång hade jag fått ett sent sms vid 01-tiden. Så jag ringde kundtjänst så fick dom boka om mina övriga flighter så att jag kom till SVG så tidigt som möjligt.

Smidigt var det, men jag blev 2-3 timmar försenad. Eller nåt sånt.

Ibland undrar man vad som ligger bakom förseningarna och om dom är planlagda.

Anledningen var tydligen att ett autobroms-system löst ut. För att återställa systemet trycker man i princip på en knapp och skriver en kråka i en loggbok. Detta får bara en kvailficerad tekniker göra och eftersom ingen sådan finns stationerad i Umeå var han tvungen att flygas upp med första morgonplanet frå ARN. Man kan ju tycka att de kunnat boka om passagerare med tighta anslutningar till en tidigare flight...

Vilken kundtjänst ringde du förresten? Mig vägrade de hjälpa och hänvisade bara till biljettkontoret på Arlanda.
 
Toppen