Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Precis avslutat samtal nr 2 med den s-k. guldkortsavdelningen i Sveg som gör mig så inåth-vete arg.

Jag har bokat in mig själv och min son(10år) till IAD i januari och när jag försöker seata oss så kan jag sitta på rad 20 (A+B eller G+H, bakom plus) men när jag vill sätta min son brevid så kan jag inte välja platsen då han inte har "rätt" att sitta där då han inte har EBG. Fanns inget killen kunde göra, frågade flera gånger om det fanns någon annanstans man kunde vända sig för jag tycker någonstans att detta skall kunna lösa sig. MEN NEJ, det finns inget vi kan göra var svaret trots att jag upprepade gånger ville prata med någon annan instans.

Hans råd var att lös det på flygplatsen... Ja just det, för då finns ju de platserna kvar.

Bedrövlig service, inte bara seatblocken utan även personen som bara gav standardsvar hela tiden, likt en maskin. :(
Osäker på om jag orkar att köra HUACA, för hamnar jag varje gång i Sveg kommer ju resultatet bli samma...
Märkligt, när jag valt plats åt mig (EBG) och mitt resesällskap (EBB) så har det bra att göra det långt i förväg. Har du prövat att välja via SAS' hemsida? Via LOTs hemsida? Ring igen annars, är resan på samma bokningsnummer har det iaf för mig gått bra att välja plats. På andra bolag brukar det gå att välja sittplats för alla när det gäller interkontinentalt (vad jag testat är då United och Lufthansa).

Märkligt, när jag valt plats åt mig (EBG) och mitt resesällskap (EBB) så har det bra att göra det långt i förväg. Har du prövat att välja via SAS' hemsida? Via LOTs hemsida? Ring igen annars, är resan på samma bokningsnummer har det iaf för mig gått bra att välja plats. På andra bolag brukar det gå att välja sittplats för alla när det gäller interkontinentalt (vad jag testat är då United och Lufthansa).

Samma för mig, så länge man ligger i samma PNR brukar det alltid går både online och via Sveg ...

Precis avslutat samtal nr 2 med den s-k. guldkortsavdelningen i Sveg som gör mig så inåth-vete arg.

Jag har bokat in mig själv och min son(10år) till IAD i januari och när jag försöker seata oss så kan jag sitta på rad 20 (A+B eller G+H, bakom plus) men när jag vill sätta min son brevid så kan jag inte välja platsen då han inte har "rätt" att sitta där då han inte har EBG. Fanns inget killen kunde göra, frågade flera gånger om det fanns någon annanstans man kunde vända sig för jag tycker någonstans att detta skall kunna lösa sig. MEN NEJ, det finns inget vi kan göra var svaret trots att jag upprepade gånger ville prata med någon annan instans.

Hans råd var att lös det på flygplatsen... Ja just det, för då finns ju de platserna kvar.

Bedrövlig service, inte bara seatblocken utan även personen som bara gav standardsvar hela tiden, likt en maskin. :(
Osäker på om jag orkar att köra HUACA, för hamnar jag varje gång i Sveg kommer ju resultatet bli samma...

Har du testat att seata honom först å sen sätta dig bredvid honom? Du kan förmodligen inte seata honom bredvid dig eftersom det ligger en seatblock. Men om du seatar honom först så är det väl upp till dig om du vill sitta bredvid någon annan eller ej? Har gjort så när jag flugit med EBB/EBS-sällskap å jag har velat sitta bredvid dem å det har funkat.

Om vi vänder på steken, hur frustrerande din situation än är, så kanske det handlar om att någon utan guldkort inte får sitta bredvid dig. Dvs att seat-block för en gång skull gör nytta?

OT:
Har förövrigt haft samma bekymmer på OU då mina barn inte fått sätta sig på raden precis bakom C-klass av samma anledning; status saknades. Fick någon spydig kommentar om att vi som "flytt hemlandet och gör oss rika på I-länders välfärd gott kan köpa C-klass till hela familjen".

Då hettade det till hos mig och jag ber henne om 8 stycken C-klass platser till, varpå hon muttrar att hon då måste göra någon konstig typ av försäljning (kanske long-sell?) för att gardinen ska flytta på sig då den var på miniläge på alla flygningar (gardinflyttning är inte lika smidigt på Balkan som här uppe i Norden där velcron rives så att hela kabinen får rysningar á la naglar på svarta tavlan) men hon knappade och hade sig. Jag väntade och väntade i över 1 timma. Betalade henne för alla våra 10 bokning i full flex C-klass.

I den sekund jag sett att pengarna (många tiotusentals kronor) dragits så ber jag samma dam avboka hela bokningen så att OU kan sälja biljetterna till andra välmående personer. För även om jag är välmående nog att bo i Sverige så är min plånbok inte så tät att den betalar 8' för en biljett VIE–SPU per skalle! Jag kan anta att blickar och tankar kunde ha dödat i det tillfälle, för när gardinen väl flyttats fram hos OU på DH4:an så är det jättejättejätte-svårt att flytta tillbaka den i systemet… Så de fick gott flyga runt med en fjärdedel av planet relativt glest besatt.

Servicen på alternativet OS var utmärkt, direktflygning och till råga på allt fick två av barnen uppgradering och resten dessert från C + äpplet från Y! :cool:

Nu sket det sig ännu värre. Jag försökte mig på att seata om oss lite för att se om det gick bättre på G/H men då ser ni, då försvann all seating och det var inte lägre möjligt att seat via hemsdidan. Stod bara att jag det inte gick. Så...

... jag körde HUACA och fick snackat med en trevlig tjej som försökte hjälpa till...

Det visade sig att detta platser säljs som "Last Offered" och är blockade (A+B samt G+H) men EBG har rätt att ta dem. Hon försökte i en bra stund att fixa det men det gick bara inte... så nu sitter vi på var sin rad och så får vi hålla tummarna att det går att lösa vid check in eller rent super turen att få en Op-up ;)

Detta inlägg hamnar ju egentligen mittimellan "inte bra" & "bra" men problem löste sig ju bara till 50% och den sista agenten var trevlig och hjälpsam...

En dum fråga och jag missar säkert något här, men på LH kan man ju seata redan vid bokningen. Kan du inte först välja säte för honom och sen seata dig bredvid? Jag hade inget som helst problem med att seata familjen runt mig när vi flög till Florida med SAS i somras trots att de inte är EBG.

Pratar vi på CPH-IAD? Är inte de där platserna reserverade för infants då? Dessutom, när har SAS haft seatblock för EBG på longhaul? Det har jag aldrig hört talas om...

OT, men med referens till tidigare inlägg

Är det vanligt att "Ni" åker C-klass, men väljer att sätta delar av familjen i economy av ekonomiska skäl?

För mig är det otänkbart att jag skulle prioritera mig själv.

Toppen