Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Mmm, då stämde det bra. Är du 190 cm lång är du rökt.
Min kollega är 207 med taskiga proportioner - långa ben och kort kropp :)
Han får dock bättre platser än mig jämt när de ser honom.
Att jag är såpass bred över axlarna att axeln sticker ut med 35 cm i gången skiter de i utan de ger mig gärna mittplatser.
Kanske skulle förlänga benen?

Hm, det torde vara brott mot EU 261/2004. I artikel 4, första stycket står det (min fetning)

”1. When an operating air carrier reasonably expects to deny boarding on a flight, it shall first call for volunteers to surrender their reservations in exchange for benefits under conditions to be agreed between the passenger concerned and the operating air carrier. Volunteers shall be assisted in accordance with Article 8, such assistance being additional to the benefits mentioned in this paragraph.”

Jag trodde i min enfald att det var kotym att fråga samtliga passagerare om ngn kan tänka sig ta en annan flight och få en voucher på mat, dryck och en slant. Typ.

Är nyfiken på rent generellt vem som avgör vem/vilka som ska bli ombokade när det är överbokat?
Den som slängs av först om det är överbokat är den sista personen att checka in utan status. Om denna person skulel råka ha massa connections som kan bli påverkade så kan det ju bli någon annan.
Av denna anledning ska man alltid checka in online när den öppnar om man nu inte vill vara den som blir avkastad, det kan ju ha sina fördelar ibland.

För att avsluta mitt senaste klagomål så måst jag bara ge mig själv en klapp på axeln för ett troligt nytt rekord från änden av F genom säkerhetskontroll på T4 till gate 34 på 5 minuter.
I detta ingår en ryggsäck som faktiskt överstiger SAS 8kg handbagage.

Tar en öl på detta.

Jag trodde i min enfald att det var kotym att fråga samtliga passagerare om ngn kan tänka sig ta en annan flight och få en voucher på mat, dryck och en slant. Typ.

Är nyfiken på rent generellt vem som avgör vem/vilka som ska bli ombokade när det är överbokat?

I fallet Thea så verkar det ju som att det handlade om en "vanlig" överbokning (dvs de hade bara en passagerare för mycket) och då borde de ju helt klart be om frivilliga. I downsizing-fallet som diskuterades tidigare i tråden så är det ju mer förståeligt om de inte frågar efter frivilliga utan proaktivt bokar om folk om de har 10+ personer för mycket.

I fallet Thea så verkar det ju som att det handlade om en "vanlig" överbokning (dvs de hade bara en passagerare för mycket) och då borde de ju helt klart be om frivilliga. I downsizing-fallet som diskuterades tidigare i tråden så är det ju mer förståeligt om de inte frågar efter frivilliga utan proaktivt bokar om folk om de har 10+ personer för mycket.

Jag kan ju kolla upp vad det var för flyg som var planerat och vad jag flög med.

Kanske det inte blev några ombokningar?

Jag kan ju kolla upp vad det var för flyg som var planerat och vad jag flög med.

Kanske det inte blev några ombokningar?

Klockan 09:17 svenks tid byttes flygplanet från LN-RGF (737-800) till SE-RJU (737-700) så det torde ju betyda ett antal färre platser ombord. LN-RGF har för övrigt stått still i Stockholm hela dagen så jag antar att det varit underhåll. Källa fr24.com och flightstats.com

På fullsatt flyg mot Köpenhamn uppmanar man först personer med flera handbagage att enbart placera att bagage på bagagehyllan och övrigt under stolen. Bra så långt. Sedan släpper man ombord personer med ryggsäckar på gissningsvis 80-100 liter som handbagage, med ett snällt ”egentligen så...”. Var och en tar upp ett helt fack på bagagehyllan.

Toppen