Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Nu tycker jag du kan lugna ner dig lite. Det enda jag menar att det är extremt tydligt hur vilken vikt ett handbagage får ha, men det är inte tydligt hur stort de får lov att vara. Jag har inget intresse i att ta reda på det heller, jag tycker det är flygbolagets jobb att informera mig om det (på samma tydliga sätt som med vikten) om det är en viktig fråga för dom.

Nej, korgarna som finns utställda överallt med tillhörande skylt är extremt svåranvända och otydliga.

Finns dom ens kvar på t.ex. ARN? Jag kanske bara inte går förbi dom i så fall. Alla flygbolag har ju olika mått dessutom. Dom borde skriva ut det på boardingkortet, precis som med vikten om det var en viktig sak för dom.
Det står på SAS webbsida ju. Hur svårt kan det vara?
SAS skrev:
HANDBAGAGE

1504250897774.png

Du kan ta med en handbagageväska ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) i SAS Go Light, SAS Go och SAS Plus på inrikes- och europeiska rutter.

När du reser till eller från USA eller Asien i SAS Business eller SAS Plus kan du ta med två handbagagekollin ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm). Detta gäller även på anslutningsflyg.

Utöver handbagaget får du ta med ett litet personligt föremål ombord, t.ex. en liten handväska eller en datorväska (högst 40 x 30 x 15 cm) i alla reseklasser.
Bagage/handbagage: incheckat, försenat, skadat eller förlorat - SAS

Däremot får man inte ta med stora handbagage ombord på ATR flighterna, utan man får lämna dem utanför planet. Man får dem tillbaka när man har kommit fram.

Jag har aldrig sagt att det svårt... Det känns som att alla medvetet missuppfattar det jag skriver om detta för att få skriva spydiga kommentarer.
Jag tycker att du är spydig i detta fall.
Du skriver stolt att du inte tycker att det är ditt ansvar att leta efter reglerna gällande handbagage ombord.

Jag tycker inte det är mitt ansvar att leta reda på sådana regler. Om flygbolaget tycker det är viktigt kan dom informera mig om reglerna, och då ska jag följa dom. Så resonerar jag! :)

Jag tycker att det är ganska tydligt.
Tydligt och tydligt. Visst, det är tydligt, men reser man med många olika bolag som har delvis olika regler och som dessutom kan variera beroende på flight/destination, tycker i varje fall jag att det är besvärligt att hålla rätt på exakta villkor. Jag har normalt en "normal" handbagageväska som jag i princip aldrig har några problem att få med. Kalla mig slarvig men jag vet oftast inte säkert om den vare sig uppfyller vikt eller måttkrav vid en enskild flight.

Tydligt och tydligt. Visst, det är tydligt, men reser man med många olika bolag som har delvis olika regler och som dessutom kan variera beroende på flight/destination, tycker i varje fall jag att det är besvärligt att hålla rätt på exakta villkor. Jag har normalt en "normal" handbagageväska som jag i princip aldrig har några problem att få med. Kalla mig slarvig men jag vet oftast inte säkert om den vare sig uppfyller vikt eller måttkrav vid en enskild flight.
Själv har jag åkt på pumpen på Ryanair (kostade €35 för gatecheckning) så jag är noggrann med att titta på detta. Fler bolag borde ta efter det och aktivt köra räder.

Toppen