Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Alltså. Folk med gigantiskt handbagage. Jag flög idag en kort sträcka med en ATR. Alla som har koll brukar därför antingen vara beredda att lämna ifrån sig handbagaget eller packa snålt så att det går in i hyllan. Själv reser jag alltid med en liten ryggsäck och checkar in mitt större bagage. Men inte mannen som kom på flyget sist idag.

Jag flyger (tyvärr) mycket med ATR och reseupplevelsen är generellt väldigt dåligt med dessa maskiner. Allt som har med handbagage är en utav dom saker som är sämst med ATR. Att sen få otrevliga medresenärer utöver detta gör ju inte saken bättre. Kan absolut tycka att kabinpersonal borde ha stigit in och pratat med resenären

Vad är det där för resonemang? Så länge man inte blir arresterad för fortkörning är det ok att köra för fort?
Sanningen är väl att det är en kombination av eget ansvar och flygbolagets ansvar och de som blir lidande är de som följer gällande regelverk. Men det är ju inget nytt i samhället. Bekymret är ju att andra passagerare inte gärna kan hindra medpassagerare från att ta med sig för stora eller för tunga eller för många bagage. Endast flygbolaget kan ju tillse att en passagarere som försöker sig på sådana trix straffas på lämpligt sätt.

Sanningen är väl att det är en kombination av eget ansvar och flygbolagets ansvar och de som blir lidande är de som följer gällande regelverk. Men det är ju inget nytt i samhället. Bekymret är ju att andra passagerare inte gärna kan hindra medpassagerare från att ta med sig för stora eller för tunga eller för många bagage. Endast flygbolaget kan ju tillse att en passagarere som försöker sig på sådana trix straffas på lämpligt sätt.

Ja, självklart är det som du beskriver en kombination av de båda. Och det är givetvis bedrövligt av SAS att inte upplysa vederbörande om att bagaget inte uppfyller kraven för handbagage. MEN! det agerandet I sig ger ju inte mig rätten att skita I alla regler. Det är inte konstigt att samhället ser ut som det gör med den moralen. Regler är till för att följas, punkt.

MEN! det agerandet I sig ger ju inte mig rätten att skita I alla regler. Det är inte konstigt att samhället ser ut som det gör med den moralen. Regler är till för att följas, punkt.

Jag tror du möjligen drar i lite för stora växlar. Det kan ju helt enkelt vara så att vederbörande inte känner till reglerna. Jag tänker t.ex. på mig själv. Jag reser sällan med mer handbagage än en ryggsäck, ibland en "kabinväska" som jag antar är tillåten. Men jag har absolut ingen som helst aning om vad för regler som gäller för hur stor min kabinväska får vara. Och jag är ändå ganska van resenär.

Jag tycker inte det är mitt ansvar att leta reda på sådana regler. Om flygbolaget tycker det är viktigt kan dom informera mig om reglerna, och då ska jag följa dom. Så resonerar jag! :)

Jag tror du möjligen drar i lite för stora växlar. Det kan ju helt enkelt vara så att vederbörande inte känner till reglerna. Jag tänker t.ex. på mig själv. Jag reser sällan med mer handbagage än en ryggsäck, ibland en "kabinväska" som jag antar är tillåten. Men jag har absolut ingen som helst aning om vad för regler som gäller för hur stor min kabinväska får vara. Och jag är ändå ganska van resenär.

Jag tycker inte det är mitt ansvar att leta reda på sådana regler. Om flygbolaget tycker det är viktigt kan dom informera mig om reglerna, och då ska jag följa dom. Så resonerar jag! :)

Nej, och personalen är till för att hjälpa. Men när jag flugit ATR med Jettime tidigare så har personalen förklarat för folk att väskan är för stor, den finns längst bak och du får tillbaka den på plattan när vi landat. Mer än så krävs inte.

Men jag gillar inte när personalen som har detta som jobb duckar undan.

Det är väl klart att det är ditt ansvar att se till så ditt bagage följer reglerna. Sen är det som jag skriver att det är bedrövligt att inte personalen ser till att dessa efterlevs. Men hela inställningen att "det är någon annans ansvar" tycker jag är beklämmande.

Sammanfattningsvis så anser jag att det är ditt ansvar att bagaget följer reglerna, och det är SAS ansvar att se till så du tvingas checka in det förutsatt att det inte är inom måtten och/eller vikten som är tillåten.

Så tog han helt sonika min väska och gick iväg med den upp till rad 9 och la in den där utan att säga något. Jag bad honom flytta tillbaka den men han envisades med att hans väskor minsann skulle ligga där. Personalen låtsades som att de inte såg och lät honom hållas. .
För mig hade det kunnat sluta med slagsmål, jag hade inte backat en milimeter. Helvete vad arg jag varit.

Flygbolaget informerar om reglerna i de allmänna biljettvillkoren samt i den bokningsbekräftelse som du får när du bokar/köper biljett. Har du inte läst dem? Dessutom finns det, på alla flygplatser jag någonsin varit på, färdiga metallramar där du kan mäta ditt handbagage. Det är de facto ditt ansvar att kolla ditt bagage, både det ombord och det som eventuellt checkas in. För inte kommer du med en 50kg tung väska till incheckningen?

På ATR72 maskinen är overhead compartment mycket mindre och tar inte en normal kabinväska som går in i en vanlig 737 eller A320. Är man som du själv utger dig för att vara "ganska van resenär" då vet man det och ställer inte till problem utan checkar helt enkelt väskan curb-side och kliver ombord. Hur svårt kan det vara?

Avslutningsvis tycker jag att det är beklämmande att man obekymrat trumpetar sin egen okunskap och närmast stolt häver ur sig - "jag har absolut ingen som helst aning om vad för regler som gäller". Jag hade skämts ögonen ur mig!

Last edited by a moderator:
Alla flygbolag har, så vitt jag vet, som krav vid bokning att man har läst och känner till diverse regler och villkor. Där ingår också att man har vetskap om bagagereglerna. Känner man inte till dessa villkor så ska man enligt villkoret faktiskt inte boka någon resa.

Det är ju dessvärre också så att det påverkar säkerheten negativt när resenärer har för många och för stora handbagage, eftersom det kan hindra vid utrymning mm.

Lite utanför topic men apropå pågående diskussion. I måndags morse gjorde jag en inrikesflygning med ett konkurrerande bolag. Hade min plats på D och en välspacklad kvinna på C, två rader framför, hade inte mindre än fyra stycken handbagage (två tillåtna). Två av dessa var uppenbart större än maximala 55x40x23. Det var knappt så att hon mäktade med att dra pryttlarna med sig i mittgången. Vad som irriterade mig var dock att hon under pågående landning började spänna loss, ta fram sina saker och sätta på sig sin kappa. Samtidigt som CC informerade om att alla måste sitta fastspända tills planet stannat och bälteslampan släckts samt hålla mittgången fri, passade hon på att ställa allt sitt bagage i mittgången. Delar av detta flög naturligtvis all världens väg vid inbromsning. Hade en nödsituation uppstått och utrymning varit nödvändig så hade en sådan sak kunnat sluta illa. CC gjorde naturligtvis ingenting även om jag hörde på rösten hos den som informerade i högtalarsystemet att den reagerade. Hade inte bälteslampan lyst hade jag tagit hand om saken själv. Kan bli vansinnig på denna egoism och totala avsaknad av respekt för gällande regler. Speciellt när det påverkar säkerhet och andra resenärers komfort.

Flygbolaget informerar om reglerna i de allmänna biljettvillkoren samt i den bokningsbekräftelse som du får när du bokar/köper biljett. Har du inte läst dem? Dessutom finns det, på alla flygplatser jag någonsin varit på, färdiga metallramar där du kan mäta ditt handbagage. Det är de facto ditt ansvar att kolla ditt bagage, både det ombord och det som eventuellt checkas in. För inte kommer du med en 50kg tung väska till incheckningen?

På ATR72 maskinen är overhead compartment mycket mindre och tar inte en normal kabinväska som går in i en vanlig 737 eller A320. Är man som du själv utger dig för att vara "ganska van resenär" då vet man det och ställer inte till problem utan checkar helt enkelt väskan curb-side och kliver ombord. Hur svårt kan det vara?

Avslutningsvis tycker jag att det är beklämmande att man obekymrat trumpetar sin egen okunskap och närmast stolt häver ur sig - "jag har absolut ingen som helst aning om vad för regler som gäller". Jag hade skämts ögonen ur mig!

Nu tycker jag du kan lugna ner dig lite. Det enda jag menar att det är extremt tydligt hur vilken vikt ett handbagage får ha, men det är inte tydligt hur stort de får lov att vara. Jag har inget intresse i att ta reda på det heller, jag tycker det är flygbolagets jobb att informera mig om det (på samma tydliga sätt som med vikten) om det är en viktig fråga för dom.

Toppen