Senaste nytt

SAS Business, är inte maten för dålig?

Får faktiskt hålla med TS då detta ser inte vidare aptitligt ut. Foto från vännens tur från Bkk i C igår.
Övre halvan av bilden är väl dessutom frukosten och inte huvudrätten? Där handlar det ju ganska ofta om att det ska gå rätt fort för att folk ska hinna sova. Klagomålet där tycker jag för det mesta brukar vara att sas lägger för mycket tid på frukosten och därmed väcker folk gör tidigt.

Tycker huvudrätten såg ok ut. Jättebra, nej, men ok. För den som reser på aktuell meny från cph och inte från outstation kan jag rekommendera den kycklingen - såg bättre ut och var ovanligt god idag. Förrätten både god och såg faktiskt ganska trevlig ut. Generellt tycker jag de brukar lyckad böttre med presentation av förrätterna.

"Gryta med ris/nudlar" kommer alltid vara överlägset bästa maten på ett flyg. Smakrikt, lätt att värma ombord utan att det blir torrt och det får se "geggigt" ut utan att nån klagar på matens utseende.
Håller helt med, men måste säga att EVA var sjukt bra på fisk och hummer. Senaste fiskrätterna från SAS var typ som att tugga på torrboll trots mycket sås. Men deras buffé under serveringen innan landningen var bra (4 olika rätter; liten biff med rosmarin, wokad pakchoi med vitlök (?), Gyoza, och ris med furikake).

Men typ ANA's curry som man kan få som snack funkade alltid ifall man inte blev mätt. EVA's burgare som mid-flight snack också. Förhoppningsvis låter SAS folk beställa deras smashburgare i framtiden som alternativ eller något, iom att den verkar ha fått en del beröm bland folk här och FT.

Qatar b la.
Det där ser ju ut som mat från en skolcafeteria.

Jag tycker med att Qatar Airways har en mycket bra standard på maten, bättre än SAS. Men tycker också att SAS generellt har bra mat med bra smak, och att det inte är snyggt upplagt som på Qatar Airways stör mig inte så mycket. Bra med Qatar är däremot att de har dine-on-demand, Turkish Airlines har samma, och det tycker jag är en mycket bra grej. Om jag ska jämföra upplever jag att maten i business på British Airways, Finnair, TAP, Lufthansa som generellt sämre jämfört med SAS. Jag har testat alla resande till och från USA - och skulle ta SAS om det är en bra connection och det är OK pris. Qatar Airways är inget alternativ dit.

Matmässigt tycker jag Turkish och Asiana är/var bäst i star alliance.. Turkarna har aldrig gjort mig besviken. Förr höll jag lufthansa högt men senaste åren har de tappat rejält i mat i C. Swiss o Austrian bättre än LH.
SAS är lite hit eller miss. Hemresan från USA senast var riktigt dålig. Men utresorna brukar vara bra...
Gällande sky team har jag ingen aning.. Inte flugit C long haul med nått av de bolagen.

Smaken är som baken men... personligen har jag haft min absolut SÄMSTA matupplevelse (i Business Class) med Turkish, nog det enda bolag där jag suttit hungrig för att maten varit helt oätlig. SAS finns det väldigt mycket att klaga på, men i min mening inte mat och dryck (i BC). Tvärtom är det helt pålitligt, alltid fått någonting gott. Håller dem som topp bland Star Alliance, tillsammans med EVA (Skyteam har jag inte hunnit uppleva tillräckligt många bolag för att dra några slutsatser). Jag förstår inte riktigt hur man kan hänga upp sig så mycket på hur porslinet ser ut, det är ju inte som om vi serveras ur en plasthink direkt utan bara en lite djupare skål.

Får väl slänga in en bild från Business Air France Miami - Paris. God mat. Smakade riktigt bra. Men vet inte om “upplägget” är bättre än SAS? Och ja, det är hummer till förrätt;)
IMG_4028.jpeg
IMG_4029.jpeg

Hela denna tråd påminner om SAS senaste. Mat hit kuben i Plus.......

Den försvann alla fall, återstår det att se om djup tallri försvinner från business class.

Toppen