Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Ok, trodde det var LN-RCX, RCY och RCZ från år 2000-2001 som var de gamla euro maskinerna utan winglets, men med det gamla wifisystemet från panasonic. Stollösningen i C var lite speciell men ganska behaglig minns jag. Var alltså fyra maskiner.
De tre ovan ska oavsett bort snart menar jag att jag sett någonstans.

Ok, trodde det var LN-RCX, RCY och RCZ från år 2000-2001 som var de gamla euro maskinerna utan winglets, men med det gamla wifisystemet från panasonic. Stollösningen i C var lite speciell men ganska behaglig minns jag. Var alltså fyra maskiner.
De tre ovan ska oavsett bort snart menar jag att jag sett någonstans.
Det stämmer att dessa tre i alla fall inte ska uppgraderas. De levererades som nummer 13, 14 och 15 till SAS. Den äldsta är, som jag skrev tidigare, fortfarande i trafik och har uppgraderats.
Sen kom det ett antal maskiner som försvann redan efter ett par tre år (SE-DTL, SE-DTM, SE-DTX, SE-DTY, SE-DYA, SE-DTO). Samtliga sex är fortfarande i trafik, 4 av dem i Kina bl.a. för Hainan Airlines.
De fyra EURO-maskinerna var leveranserna nummer 11, 12, 13 och 14.

/ännu ett inlägg under rubriken onödigt vetande...

Det stämmer att dessa tre i alla fall inte ska uppgraderas. De levererades som nummer 13, 14 och 15 till SAS. Den äldsta är, som jag skrev tidigare, fortfarande i trafik och har uppgraderats.
Sen kom det ett antal maskiner som försvann redan efter ett par tre år (SE-DTL, SE-DTM, SE-DTX, SE-DTY, SE-DYA, SE-DTO). Samtliga sex är fortfarande i trafik, 4 av dem i Kina bl.a. för Hainan Airlines.
De fyra EURO-maskinerna var leveranserna nummer 11, 12, 13 och 14.

/ännu ett inlägg under rubriken onödigt vetande...

tycker det var ett underbart onödigt vetande mer sådan :)

Jag tror det är de gamla euro-config maskinerna som faktiskt var mina favoriter med ”business” säten 2+2 längst fram innan de fick ny kabin. De var länge de enda med wifi också om jag minns rätt. Leasen är snart över dock och de är på väg ut.

Hur såg det ut exakt?
Riktiga C-stolar?

Finns någon som har en bild?!

• Gilla
Reactions: FFS
Kina-maskinerna” var väl aldrig SAS egna utan leasades väl bara under en tid?

Den största skillnaden mot SAS egna, ”vanliga” maskiner var huruvida telefaxprintern satt mellan kapten och styrmans stolar (SAS egna maskiner) och ”Kina-maskinerna” som hade den till höger om styrmans stol.

Kina-maskinerna” var väl aldrig SAS egna utan leasades väl bara under en tid?

Den största skillnaden mot SAS egna, ”vanliga” maskiner var huruvida telefaxprintern satt mellan kapten och styrmans stolar (SAS egna maskiner) och ”Kina-maskinerna” som hade den till höger om styrmans stol.
"Kinamaskinerna" har i alla fall typbeteckningen Boeing 737-883 - så det borde vara SAS egen beställning.
Den första av dem, Gunn Viking, levererades i maj 2000 till SAS som SE-DTL, registrerades på norskt register i september samma år (LN-RCO) och flög sen för SAS fram till januari 2004 då den gick över till Hainan Airlines som B-5083.
Så allt talar väl för att den faktiskt var beställd och levererad som en SAS-maskin.
Detsamma gäller, så vitt jag kan se även de övriga fem, som hade en kort period inom SAS.

Last edited:
Jag tror det är de gamla euro-config maskinerna som faktiskt var mina favoriter med ”business” säten 2+2 längst fram innan de fick ny kabin. De var länge de enda med wifi också om jag minns rätt. Leasen är snart över dock och de är på väg ut.
Det var inte 2+2 utan 2+3. Vid business intra Europa så blockades mittensätet på 3 sidan. Efter de första 3-4 raderna på 2 sidan gick stolsraden att dra ut så det blev 3-3 konfig. Mittensätet där var obekvämt. Jag var med en gång när man glömt dra ut raderna så att ett 10 tal pax saknade plstser. Tekniker fick tillkallas för att dra ut stolarna. Toaletten på samma plats som 736 med 120 säten. Fanns några 736 med 123 säten med toaletter längst bak. Dessa skiftades över till Norge ex vis SE-DOR.

Minnet kanske sviker med alla flyg och kabiner jag flugit. Har garanterat bilder på mina gamla hdd. Vi satt bekvämt 2 pax med ett drinkbord i mitten på höger sida när man kommer in i kabinen. Väljer alltid den sidan av någon anledning. :) Var det bara seatblock på den andra sidan alltså?

Toppen