Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Jag flög LN-RRY idag, vi blev 30min sena ut av OSL för att tekniker tillkallades för att fixa ”en lucka” på styrbord sida som inte ville hålla sig i öppet läge som den skulle. Tror inte jag kommer sakna dessa...

Attachments

• 1EE1B1EB-1B1B-48A2-8930-98BB08808AA4.jpeg
    1EE1B1EB-1B1B-48A2-8930-98BB08808AA4.jpeg
    81,3 KB · Visningar: 339
Intressant artikel, men behäftad med ett och annat faktafel.
Man får intryck av att SAS satte sina första 600 i trafik 1995 - men det var ju året då ordern tecknades. De första maskinerna levererades 1998 och sattes i trafik i oktober.
Sen skedde leveranserna snabbt och efter ganska precis 2 år hade alla 30 maskiner satts i trafik.
Den "först accepterade" maskinen av SAS var SE-DNM - nuvarande LN-RRO -
och den "sist accepterade" var SE-DTH - nuvarande LN-RGK.
Intressant att först och sist fortfarande är i trafik!
(jag skriver "först/sist accepterade" eftersom det inte är riktigt samma sak som först/sist tillverkade, eller först/sist satt i trafik...)

Passade på att hälsa på en kompis i Skåne nån helg sedan, och det var den enda dagen (en Söndag) som jag hittade att grisen skulle flyga båda turerna.
Så varför inte göra slag i saken och flyga grisen!

Utresan blev ändrad till en 737-700, och hemresan till en CRJ900 :(

Hade tänkt mig att dokumentera vår kära lilla gris denna dag med ett litet reportage här, men ack så blev inte fallet.

Hoppas nån får äran att snart flyga grisen!

SAS ska däremot ha en eloge då jag beklagade mig något, och dom svarade med ett väldigt personligt mejl tillbaka endast några timmar senare. :)

Toppen