Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Tonton

Medlem
Jag flyger hem till Sverige i påsk (f n baserad i Bryssel). Bokad skärtorsdag upp till Sthlm och retur dagen efter annandagen, ursprungligen 737-700 winglets och 320 sharklets. Nu ändrat båda grisen...nitlott i mina ögon

Det är väl härligt! Du får chansen att flyga grisen innan de försvinner för gott :)
 

TasselT

Medlem
Jag flyger hem till Sverige i påsk (f n baserad i Bryssel). Bokad skärtorsdag upp till Sthlm och retur dagen efter annandagen, ursprungligen 737-700 winglets och 320 sharklets. Nu ändrat båda grisen...nitlott i mina ögon
Jag har SK2080 GOT-UME 16/6. Var från början A320-100/200 (inte sharklets), men har nytt bytts till 737-600. Håller med om nitlott...

/ TT
 

micsjo

Medlem
Men var inte de första inte ens SAS-maskiner? Linjeflyg (LF) hade väl precis börjat ersätta sina Fokker med 737 när de höll på att gå under och SAS tog över. Otroligt kvalitetslyft med dem och SAS hade bara MD-varianter på de inrikessträckor jag flög (MMX, AGH, ARN).

Eller så börjar jag bli strålningsskadad av för mycket flygande och blandar ihop minnena?
 

maswan

Medlem
Fördelen med grisen är ju att den fortfarande har de gamla, rejäla stolarna/fåtöljerna som är sköna att sitta i, till skillnad mot de nya, tunna tältsängsliknande som installeras i maskinerna...

Där tycker jag tvärt om också, de nya tunna stolarna får jag betydligt mindre träsmak av att sitta i 1-2 timmar än de gamla, bättre ergonomi helt enkelt. Ju snabbare det gamla skrotas ut desto bättre, känns alltid som en nitlott när det är en B737 istället för en A320Neo utanför gaten.
 

Agö

Medlem
Där tycker jag tvärt om också, de nya tunna stolarna får jag betydligt mindre träsmak av att sitta i 1-2 timmar än de gamla, bättre ergonomi helt enkelt. Ju snabbare det gamla skrotas ut desto bättre, känns alltid som en nitlott när det är en B737 istället för en A320Neo utanför gaten.
Helt enig. De flesta Grisstolar jag suttit i de senaste åren har dessutom varit så till den grad nedsuttna att metallskenor m.m. gått rakt in på skinnet. Inte bekvämt.
 

NotRyan

Medlem
Men var inte de första inte ens SAS-maskiner? Linjeflyg (LF) hade väl precis börjat ersätta sina Fokker med 737 när de höll på att gå under och SAS tog över. Otroligt kvalitetslyft med dem och SAS hade bara MD-varianter på de inrikessträckor jag flög (MMX, AGH, ARN).

Eller så börjar jag bli strålningsskadad av för mycket flygande och blandar ihop minnena?
Bra ihågkommet men inte helt rätt ;) Linjeflyg ersatte Fokkrarna med 737-500. Dom hade aldrig några -600.
 

KalleSus

Medlem
Grisarna, 737-600, användes rätt flitigt på SAS charter flighter till Medelhavet i somras.

"Ja idag kör vi med sportversionen"

som Cabin crew kontrade med när jag "frågade" om det var en gammal 600. En rätt kul skönmålning.
Jag har hört 737-600 liknas vid en wobbler - som dessutom kan vara knepig att få stopp på när den väl är uppe på marschhöjd/fart.
Faktum är att det måste vara en av de snabbast stigande maskinerna i storleksklassen. Snabbt upp, brant upp och sen ligger den på över 40000 fots höjd och tittar ner på övrig trafik.
 
Toppen