Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Det var inte 2+2 utan 2+3. Vid business intra Europa så blockades mittensätet på 3 sidan. Efter de första 3-4 raderna på 2 sidan gick stolsraden att dra ut så det blev 3-3 konfig. Mittensätet där var obekvämt. Jag var med en gång när man glömt dra ut raderna så att ett 10 tal pax saknade plstser. Tekniker fick tillkallas för att dra ut stolarna. Toaletten på samma plats som 736 med 120 säten. Fanns några 736 med 123 säten med toaletter längst bak. Dessa skiftades över till Norge ex vis SE-DOR.
Det du beskriver här är nog snarare den ursprungliga inredningen på 736. Där var de första raderna på babords sida utrustade med justerbara stolar vilket innebar att man kunde välja om man ville ha två eller tre stolar i bredd. Mittplatsen i trestolsutförande var allt annat än bekväm. På styrbordssidan blockades i motsvarande mån mittplatsen vid behov.
Den här inredningen hade de 736 som var i s.k. EURO-utförande - med toalett både i för och akter.

När 738 gjorde entré i SAS flotta, var tanken att dessa enbart skulle användas i inrikes- och chartertrafik. De fick därför s.k. DOMESTIC-inredning - dvs tät inredning med genomgående 3+3 och med totalt (vill jag minnas) 179 platser.
Man bestämde sig dock för att inreda 4 stycken 738 som EURO-versioner för europatrafiken. Det är dessa fyra individer som jag skrivit om tidigare. Dessa hade, precis som M.K. minns, 2 stolar i bredd på de första raderna på babordssidan och 3 på styrbords. Stolarna på babordssida var spaciösare och det fanns någon form av avställningsyta mellan platserna. Mitt bestämda minne är att dessa platser var fast monterade på detta sätt och medgav ingen justering beroende på bokningsläge.
Däremot är jag ganska säker på att dessa fyra EURO-maskiner hade totalt 132 sittplatser. Sen får någon bättre bevandrad i matematik räkna ut hur många rader som hade denna euroclassinredning!

Under ett tag så hade man någon eller några 738 med 3 toaletter i akten, denna/dessa maskiner gick på Charter till Egypten och toaletten i fören användes under dessa flygningar endast av personalen, när vi skriver fören så låg ju toaletten ” i kabinen” mitt emot 1D
Det var av hygien skäl, personalen hanterar mat och det var många pax som var lite magsjuka, därför egen toa till besättningen.
Denna maskin gick även inrikes.
Jag minns inte hur länge de/den var utrustad så.

Under ett tag så hade man någon eller några 738 med 3 toaletter i akten, denna/dessa maskiner gick på Charter till Egypten och toaletten i fören användes under dessa flygningar endast av personalen, när vi skriver fören så låg ju toaletten ” i kabinen” mitt emot 1D
Det var av hygien skäl, personalen hanterar mat och det var många pax som var lite magsjuka, därför egen toa till besättningen.
Denna maskin gick även inrikes.
Jag minns inte hur länge de/den var utrustad så.
Kan det ha varit de maskiner som under några år flög gul-vita som "Snowflake"?
Jag roade mig (?) idag med att dammsuga Airliners bildarkiv på bilder märkta med "Snowflake" och hittade, förutom ett par MD81/82 som uppenbarigen hade den målningen, bara två 738 som aktivt användes som Snowflake. Och det råkar vara två av de ovan diskuterade EURO-maskinerna, nämligen LN-RCX och LN-RPN.
Så dessa två gick troligen från att vara bekväma, businessutrustade europamaskiner till att bli rena chartervarianter med tät stolsinredning.

Kan det ha varit de maskiner som under några år flög gul-vita som "Snowflake"?
Jag roade mig (?) idag med att dammsuga Airliners bildarkiv på bilder märkta med "Snowflake" och hittade, förutom ett par MD81/82 som uppenbarigen hade den målningen, bara två 738 som aktivt användes som Snowflake. Och det råkar vara två av de ovan diskuterade EURO-maskinerna, nämligen LN-RCX och LN-RPN.
Så dessa två gick troligen från att vara bekväma, businessutrustade europamaskiner till att bli rena chartervarianter med tät stolsinredning.
Nej, jag minns att den/de var SAS målade.De var två toaletter längst bak på babordssida sista raden A-C saknades. På styrbord var det en toa.

Den första av dem, Gunn Viking, levererades i maj 2000 till SAS som SE-DTL, registrerades på norskt register i september samma år (LN-RCO) och flög sen för SAS fram till januari 2004 då den gick över till Hainan Airlines som B-5083.

Tack KalleSus för dina alltid kunskapsrika inlägg.

Jag har information som säger att Gunn var 2:a och att Hedrun levererades fem dagar innan. Men kan mycket väl vara jag som har fått något om bakfoten.

Tack KalleSus för dina alltid kunskapsrika inlägg.

Jag har information som säger att Gunn var 2:a och att Hedrun levererades fem dagar innan. Men kan mycket väl vara jag som har fått något om bakfoten.
Nej, du har rätt - och det var också det jag skrev i ett tidigare inlägg.
Det blev lite otydligt här, men min formulering "Den första av dem, Gunn Viking..." avsåg den första av de maskiner som sen kom att hamna i andra bolag.
Hedrun är alltså äldst, och Hedrun blir kvar! Har ny inredning, men ännu inte wi-fi så vitt jag vet...

Ännu en B737-600 har idag lämnat flottan. LN-RRX flög till St. Athan som SK9121.

Finns nu fem B737-600 kvar.
LN-RRY
LN-RPG
LN-RRP
LN-RGK
LN-RRO

Sista lämnar innan årets slut :)
LN-RRP står på Arlanda efter att ha fått hydraulikproblem igår som SK169. Kanske näste till "slakt" ?

/ TT

LN-RRP står på Arlanda efter att ha fått hydraulikproblem igår som SK169. Kanske näste till "slakt" ?

/ TT

Tror jag inte. Jag satt på den. Det som meddelades oss var att man nyss bytt motor och att "hydralikfelet" troligtvis var elektriskt då de inte kunde finna några spår av hydralolja.

Toppen