Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för sätesval i SAS Plus och Business

Flyer722

Medlem
Hoppas det är rätta infon till slut, kommer nog inte nå Diamant igen i år (Guld är ganska säkert), så vore surt att betala för legroom fr.o.m. 2025 igen.
Häng i låset och checka in snabbt bara, brukar nästan alltid finnas platser vid nödutgången vid incheck i Go.
 

M.K

Medlem
På uppdaterade hemsidan, https://www.sas.se/eurobonus/medlemsnivaer/

EBG: Välj sittplats i förväg utan extra avgift när du reser i SAS Go (gäller standardsittplatser).

EBD: Välj sittplats i förväg utan avgift när du reser i SAS Go.
Som Diamant-medlem kan du även välja en specifik sittplats (ex. vid fönstret eller gången) eller sittplats med extra benutrymme på SAS-flygningar till/från Asien, Kanada och USA.

Detta lär alltså implementeras snart.
 

Jannes

Medlem
På uppdaterade hemsidan, https://www.sas.se/eurobonus/medlemsnivaer/

EBG: Välj sittplats i förväg utan extra avgift när du reser i SAS Go (gäller standardsittplatser).

EBD: Välj sittplats i förväg utan avgift när du reser i SAS Go.
Som Diamant-medlem kan du även välja en specifik sittplats (ex. vid fönstret eller gången) eller sittplats med extra benutrymme på SAS-flygningar till/från Asien, Kanada och USA.

Detta lär alltså implementeras snart.
Ah, så inga ”specialplatser” gratis för EBG. Får väl njuta av de nästa 15 månaderna innan det är slut på gratis exit-row för mig då.
 

Shoreline

Medlem
Saxat ur Ankos mail för två veckor sedan:

Here’s what that means for our airline and for you as a EuroBonus member
[...]
Your status and benefits as a EuroBonus member when you fly with SAS will not be impacted.

Men så blev det det :cool: (för guld då)
 
Bokade en bonusresa idag. CPH till LAX och hem från SFO, Plus dit och Business hem. När jag skulle in och boka sittplatserna var det 499 kr för platserna i Plus och 999kr respektive 1299 kr (för fönsterplatserna) i business. Skickade en fråga i chatten och då satte han in mig på önskade platser. När jag gick in och kollade så var det upplåst så jag kunde välta vilken som helst.
Är EBG.
 
Datapunk
Jag är EBG (inte LTG) och kan välja fritt säte i hela planet, vart som i Go, Plus och Business på både short haul och lång haul om jag testbokar nu.
Dock märkte jag att sidan för att välja platts ibland inte synkade att jag var EBG så då gick jag tillbaka och la EB nummret manuellt och då vart all gratis.
Så det verkar som att som vanligt med SKIT så lirar inte all info alltid mellan sidorna, trots at man på ena är inloggad.

Jag kollade även min väns sas *A award bokning med Lax-Cph i sommar som vi gjorde för en månad sen, har har ingen status på sas.
Om jag nu skulle ändra platser på ev något av sas benen så kommer det att kosta, på ALLA stolar.
Det enda sas som kan ändras platser gratis är GOT-ARN av någon anledning.

Lax-Cph Kostar att välja/byta
2023-10-20 02.42.56 www.sas.se 29b9b552d9f4.png


Cph-Got Kostar att välja/byta
2023-10-20 02.43.21 www.sas.se 6ff83ed8feb3.png


Got-Arn Kostar INTE att välja/byta
2023-10-20 02.43.33 www.sas.se 60848a1d4248.png



Då tycker jag Swiss är bättra där det ändå finns gratis platser och dom extra bra kostar.
2023-10-20 02.46.49 www.sas.se 0842f5368d5a.png
 
Last edited:

trygve

Medlem
På uppdaterade hemsidan, https://www.sas.se/eurobonus/medlemsnivaer/

EBG: Välj sittplats i förväg utan extra avgift när du reser i SAS Go (gäller standardsittplatser).

EBD: Välj sittplats i förväg utan avgift när du reser i SAS Go.
Som Diamant-medlem kan du även välja en specifik sittplats (ex. vid fönstret eller gången) eller sittplats med extra benutrymme på SAS-flygningar till/från Asien, Kanada och USA.

Detta lär alltså implementeras snart.

Teksten på https://www.sas.se/eurobonus/medlemsnivaer/ beskriver setevalg i SAS Go på interkontinentale ruter. Her har det vært forskjell på EBG og EBD i flere år.

For setevalg i Plus og Business er det spesifisert at både Gull og Diamant er unntatt gebyr:

Uppdatering gällande sätesreservation​


2023-10-18

För att kunna erbjuda fler säten för reservation, även nära avgång, kommer samtliga reserverade Plus och Business säten beläggas med avgift. Uppdateringen gäller alla SAS flygningar med start den 18 oktober, 2023. Vänligen notera att EuroBonus Guld- och Diamant-medlemmar fortsatt kommer kunna reservera säten utan kostnad.
 
Toppen