Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för sätesval i SAS Plus och Business

Jag är förvånad över hur stor andel av platser som reserveras i förväg, även på entimmes-flyg. Det vore kul att veta hur många av dem som reserverats mot avgift gentemot andel som reserverats utan kostnad för statusmedlemmar.

Några exempel från senaste veckorna:

SträckaReserverade 2 dagar innan avgångTagna några timmar innan avgång
HEL-ARN Plus1523
ARN-CPH Plus1519
CPH-LHR Plus1118
CPH-SFO Plus2738
LAX-CPH Plus23 32
MMX-ARN Go36121
ARN-HEL Go29116

Jag är förvånad över hur stor andel av platser som reserveras i förväg, även på entimmes-flyg. Det vore kul att veta hur många av dem som reserverats mot avgift gentemot andel som reserverats utan kostnad för statusmedlemmar.

HEL-ARN Plus1523
ARN-CPH Plus1519
CPH-LHR Plus1118
CPH-SFO Plus2738
LAX-CPH Plus2332
MMX-ARN Go36121
ARN-HEL Go29116

Det är nog ytterst få med vissa undantag. Typ såna som jag som absolut helst vill ha nödutgång eller bulkhead pga långa ben. Hade jag inte haft status hade jag köpt plats för att garantera att jag inte får sitta i mitten.

HEL-ARN Plus1523
ARN-CPH Plus1519
CPH-LHR Plus1118
CPH-SFO Plus2738
LAX-CPH Plus2332
MMX-ARN Go36121
ARN-HEL Go29116
Det är inte bara status som ger fri sätesval, även SAS for Work: https://www.flysas.com/en/corporate-program/

Misstänker att flera typer av företagsavtal finns för storkunder där sätesval ingår.

HEL-ARN Plus1523
ARN-CPH Plus1519
CPH-LHR Plus1118
CPH-SFO Plus2738
LAX-CPH Plus2332
MMX-ARN Go36121
ARN-HEL Go29116

I somras flög jag ARN-CPH och om jag fattade boardingutropet rätt så var det över 40 i boardinggrupp 1.

Toppen