Senaste nytt

SAS börjar ta betalt för sätesval i SAS Plus och Business

Sullon

Medlem
Blir trist att åka hela familjen och behöva betala tusentals extra kronor för att sitta i närheten av varandra. Trodde det skulle finnas gratisplatser i mindre populära delar av kabinen.
 

SK989

Medlem
Det verkar inte vara riktigt sjösatt ännu. Jag gjorde en dummy-bokning (ej inloggad) på en resa t.o.r. i Europa med SAS Plus och man kan välja platser i hela Plus, inkl. rad 1, utan avgift. Däremot blev det annorlunda när jag gjorde en dummy-bokning på en resa t.o.r. till USA. Jag valde Plus ut och Business hem och det finns då, som icke-inloggad, inga möjligheter att göra sätesval utan avgift.

Lägsta avgift för sätesval på interkontinentala flygningar i Plus ligger på knappt 500 kr per säte och i Business knappt 1000 kr pr säte. D.v.s. vill man göra ett sätesval vid bokning och inte har EBG eller högre kostar en Plusbiljett en tusenlapp mer t.o.r. och en businessbiljett två tusenlappar mer. Värdet av ett EBG (eller högre) ökar en hel del får man säga.
 
Last edited:

TP12

Medlem
Är EBG och så här såg det ut nu när jag kollade hemresan från IAD den 24:e okt.

Resan bokad på poäng.

Visa bifogad bild 146772
Är ditt EBG-reggat? Ser ut så här för mig på bonusresa till EWR till våren, också EBG:

1697618975253.png
 

Torsi

Medlem
Märkligt, står ju att bokningar gjorda innan 18 oktober inte ska påverkas men sedan får jag upp att betala om jag nu vill ändra mina platser.
”Customers who have booked their tickets before 18 October 2023, original seating rules will be applicable.”
 
Märkligt, står ju att bokningar gjorda innan 18 oktober inte ska påverkas men sedan får jag upp att betala om jag nu vill ändra mina platser.
”Customers who have booked their tickets before 18 October 2023, original seating rules will be applicable.”
Du behåller väl dina redan gjorda platsval men om du vill ändra så kostar det.
 
För alla statuslösa börjar SAS likna Ryanair mer och mer.
Inte alla gånger mycket bättre för oss med status.. inrikes och intra-Scandinavia är inte alla gånger en trevlig upplevelse. Saker har väl börjat gå åt rätt håll (prio boarding enforcement) men finns utrymme för förbättring och jag tror de skulle vinna på det. De som kan välja att inte flyga med Ryanair gör så då de flesta inte vill bli runtfösta som boskap bara för att de sparar några hundralappar..
 
Toppen