Senaste nytt

SAS - An evening of conversation -EBD+

mha321

Medlem
Kommer ny lounge (förra veckan signade nytt kontrakt). Kommer vara på nedervåningen i F. Tidsplan jan/feb 2025.
I och med att man skriver nedervåning, torde det betyda före passkontrollen eller hur? Allt efter passkontroll är väl på övervåningen där?

Visserligen fortfarande bra med en där också (det är onekligen långt till F), men det hade ju varit ännu bättre om de kunde fixa en där uppe också :)

Jannes

Medlem
I och med att man skriver nedervåning, torde det betyda före passkontrollen eller hur? Allt efter passkontroll är väl på övervåningen där?

Visserligen fortfarande bra med en där också (det är onekligen långt till F), men det hade ju varit ännu bättre om de kunde fixa en där uppe också :)
Jag tror man ville lösa kapacitetsproblemet och ”promenad från security till lounge till F-pir” problemet mer än ”lounge efter passkontroll”, speciellt då ARN envisas att ha flera utgående passkontroller/ex-Schengen zoner.

maswan

Medlem
Jag tror man ville lösa kapacitetsproblemet och ”promenad från security till lounge till F-pir” problemet mer än ”lounge efter passkontroll”, speciellt då ARN envisas att ha flera utgående passkontroller/ex-Schengen zoner.
Samt att det var här det finns ett rum redo som har använts som temporär lounge även av SAS tidigare vid ombyggnation. Och lätta på trycket lite de dagar då den vanliga loungen är överfull.

mha321

Medlem
Det tror jag också -- men båda är behov att lösa.

Och visst har ARN flera utgående passkontroller, men det är väl nästan alltid F som gäller när man flyger SAS åtminstone? Annat händer, men den absoluta majoriteten går väl där när det gäller SAS själva.

Samt att det var här det finns ett rum redo som har använts som temporär lounge även av SAS tidigare vid ombyggnation.
Vad hände med gamla tredjepartsloungeområdet på övervåningen? Där borde väl också finnas "potentiellt utrymme" - även om jag kan förstå att SAS knappast har råd att satsa på båda samtidigt.

intuition

Medlem

Teoretiskt sett skulle det väl gå att konvertera denna ytan på nedervåningen till "utanför schengen" och isolera den från F-pirens övriga nedervåning.

Skärmavbild 2024-11-06 kl. 12.09.29.png

Thornado

Medlem

Framförallt så är väl frågan hur rimligt det är med en non-Schengen SAS-lounge på Arlanda när SAS inte direkt hårdsatsar (för att uttrycka det milt) på longhaullinjer därifrån. Det skulle väl framförallt då vara för avgångar till New York och London (samt kanske några andra, mer leisureorienterade destinationer). Det känns som att det skulle finnas större underlag för en tredjepartslounge på övervåningen på F-piren.

Thornado

Medlem
Blir mer och mer övertygad om att enda alternativet är nivå 5 och endast nivå 5. Nivå 6 kostar för mycket i form av frukost utan att garantera boende på Scandic. Nivå 4 finns såklart viss risk för men nivå 5 ger tillräckligt många förmåner som endast gynnar boende kunder. Och 2 för 1 frukosten går garanterat jämnt upp som sämst för Scandic så är ingen uppoffring även om folk inte bokar nätter.

De verkar ju onekligen väldigt stolta över detta samarbete.
Jag pratade med en person som var ansvarig för partnerrelationer hos Eurobonus, och vi diskuterade bland annat Scandicsamarbetet och statusmatchen. Jag konstaterade att jag (och många andra) skulle vilja se en match till "frukostnivå", men att jag inte hade några större förhoppningar på det då det vore lite för bra för att vara sant. Hon sa ju inget rakt ut, men sa två gånger att hon trodde att jag skulle bli nöjd ("wink, wink, know what I mean, know what I mean") och sen att vi får se om Scandic är lika nöjda om ett par år.
Detta i kombination med Arons "a VERY high level" gör att jag undrar om det kan finnas möjlighet till nivå 6. Men skulle ändå inte satsa några pengar på det då det som sagt var skulle vara en väldigt signifikant förbättring av EBD.

Hon nämnde för övrigt att de ofta är inne på flygnördsforum och läser (så hej om du läser detta) och ibland känner sig sugna på att svara.

fcx

Medlem
Så länge ARN har två separata passkontroller så tror jag inte vi får se någon ny non-Schengenlounge. Det var väl Swedavia själva som drev den gamla?

När man säger att nya loungen på F ska vara på nedervåningen, menar man då på samma plan där allt annat ligger (typ gamla SAS-loungen på F), eller ska det ner i källaren?

Toppen