Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Thornado

Medlem
Nu fick jag mailet, med ämnesraden "Nu minskar vi din poängintjäning med 33 %". Ingen tvekan om att de verkligen vill att man ska "uppgradera" till kreditkortet.

Ja, precis, det var ovanligt rakt på sak och ärligt i ämnesraden - inget "Nu förbättrar vi våra korterbjudanden ytterligare" eller något liknande.

Jag noterade dock ytterligare en sak längst ner i mailet:

Amex skrev:
Vi vill också informera om att du kan ha upp till 2 kreditprodukter hos oss.

Jag har just nu Amex Premium (betal), Elite (betal), och Platinum (kredit), men som jag tolkar ovanstående så skulle det alltså inte vara möjligt om jag "uppgraderar" mina SAS-kopplade kort till kreditkort. Känner inte riktigt att jag får nog värde från mitt Platinum, så hade troligtvis tänkt säga upp det ändå, men likafullt...

Jag har just nu Amex Premium (betal), Elite (betal), och Platinum (kredit), men som jag tolkar ovanstående så skulle det alltså inte vara möjligt om jag "uppgraderar" mina SAS-kopplade kort till kreditkort. Känner inte riktigt att jag får nog värde från mitt Platinum, så hade troligtvis tänkt säga upp det ändå, men likafullt...
Bekräftar också vad @Berglund (om jag minns rätt) skrev om att man kan ha två Elite...

Capa

Medlem
Riktigt trist. Blir det bara ”välkomstpoäng” om man uppgraderar från Premium till Elite? Dvs ingen välkomstbonus om man byter från Premium betal till Premium kredit? Annat än 3mån gratis då..

squeezen

Medlem
Betal- allt (totalt belopp) betalas samma månad. Samt ”upptjänad” kreditvärdighet, dvs inget uttalat belopp. Kort börjar på 3757
Vad är skillnaden mellan Betal och Kredit, jag har Premium betal och nådde vouchern i Juli.

Kredit- möjlighet till uppskov av betalning mot (saftig) ränta. Kort börjar på 3793

Edit: se även @palmen inlägg 15 och @Grensen inlägg 16

Buffy

Medlem
Betal- allt (totalt belopp) betalas samma månad. Samt ”upptjänad” kreditvärdighet, dvs inget uttalat belopp. Kort börjar på 3757
Kredit- möjlighet till uppskov av betalning mot (saftig) ränta. Kort börjar på 3793
Så egentligen gör det ingen skillnad att byta till kredit.

squeezen

Medlem
Så egentligen gör det ingen skillnad att byta till kredit.
Det beror på vem du frågar och finns nog dedikerade trådar men det har diskuterats kring allt från kreditupplysningar, utestående krediter, antal kreditkort man kan ha och hur det ev ser ut för diverse instanser.

En upplysning tas även på betalkort, så där är det samma.

Vad jag ser som en nackdel med kreditkortet är att förifyllt belopp på e-faktura är bara min belopp att betala. Ibland när jag betalar räkningar av bara farten slinker nästan min belopp med och ränta kickar in.
Ska ringa och se om de kan ändra till totalt belopp istället. Fick för mig läst att det kan gå.

Toppen