Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Senator

Moderator
Det är en sak jag inte helt förstår med AMEX kreditkort, kanske någon kan förklara för mig. Om jag går in på t.ex. "Kreddy" så står de kreditkort som jag har med beviljade krediter:
SEB SAS MC: ytkr
Resurs M&M MC: xtkr

Med tanke på hur AMEX har funkat utan någon form av limit, hur kommer detta se ut framöver om/när jag ändrar till kreditkort? Ger AMEX någon fiktiv eller rejäl kreditlimit som sedan syns hos t.ex. UC?
 
@Berglund, detta bör väl inte spela någon roll iom att du bestämt hävdar att de gamla betalkortens utnyttjande/saldo redan syns hos UC?
Men det stämmer ju inte? Min bankman konstaterade förvånat att jag hade noll kr i beviljad kredit jag tog upp bolån (då det begav sig). Jag förklarade att AMEX betalkort inte syns hos UC pga att det tekniskt sett inte är en kredit - han blev nästan förgrymmad över det...
 
Med tanke på hur AMEX har funkat utan någon form av limit, hur kommer detta se ut framöver om/när jag ändrar till kreditkort? Ger AMEX någon fiktiv eller rejäl kreditlimit som sedan syns hos t.ex. UC?
Om du inte äskar om specific limit så kommer du få en rejäl kreditlimit på kreditkortet (gissningsvis >300k), som helt korrekt kommer att synas på UC. Så det kan vara värt att tänka på i samband med ansökan ifall du inte vill ha så mycket.
 

MrDollar

Medlem
Jag VET att det är så som du skriver, att dem INTE syns, men finns personer som envisas med att det gör det som är omöjliga att förstå att andra kan ha rätt och dem fel så jag har valt att gå på den linjen... :)

Men det stämmer ju inte? Min bankman konstaterade förvånat att jag hade noll kr i beviljad kredit jag tog upp bolån (då det begav sig). Jag förklarade att AMEX betalkort inte syns hos UC pga att det tekniskt sett inte är en kredit - han blev nästan förgrymmad över det...
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker det här är uruselt skött från AMEX. Betalade för bara en dryg månad sedan in årsavgiften på 4.000kr för Elite och så får man detta besked nu :(
En mer kundvänlig väg att gå fram hade varit om dom gamla reglerna skulle gälla fram tills det var dax att betala den nya årsavgiften.
Om huvudsyftet att skaffa SAS EuroBonus American Express Elite betalkort var för poäng, förstår jag dig.
Men om huvudsyftet var att inte ha synlig kredit på UC, då vet jag inte om det hjälper att avsluta kortet, då andra alternativet var kreditkort.
 

Senator

Moderator
Om du inte äskar om specific limit så kommer du få en rejäl kreditlimit på kreditkortet (gissningsvis >300k), som helt korrekt kommer att synas på UC. Så det kan vara värt att tänka på i samband med ansökan ifall du inte vill ha så mycket.

Tack.. Jag skall fundera lite. Jag har väl snittat runt 700-900 tkr på AMEX Elite per år under senare åren och har kanske som max 150-180tkr under en månad. Precis klar med finansiering av nytt boende som vi hämtade nycklarna till i går, och inför detta sänkte jag SAS MC till 25tkr och sedan har jag blivit av med Coop samt Entercard British Airways Visa så totalt är jag 275tk längre under året. Jag tror inte min nuvarande bankkontakt skulle bry sig särskilt mycket. Det var inte UC rapporten som avgjorde den finansiering vi fick nu :)
 
Tack.. Jag skall fundera lite. Jag har väl snittat runt 700-900 tkr på AMEX Elite per år under senare åren och har kanske som max 150-180tkr under en månad. Precis klar med finansiering av nytt boende som vi hämtade nycklarna till i går, och inför detta sänkte jag SAS MC till 25tkr och sedan har jag blivit av med Coop samt Entercard British Airways Visa så totalt är jag 275tk längre under året. Jag tror inte min nuvarande bankkontakt skulle bry sig särskilt mycket. Det var inte UC rapporten som avgjorde den finansiering vi fick nu :)
Nej har man en välskött ekonomi och är hel och ren så är det min uppfattning att hög beviljad kredit - synlig på UC - är till största delen ett icke-problem (ur borgernärs synpunkt, det är självklart fritt för den enskilde att av valfri anledning inte vilja ha hög kreditlimit). Men som sagt, Amex verkar ta i från tårna på Elite-korten; jag blev rätt förvånad över min egen limit och jag tycker mig minnas att @Andreas Ekman också reagerade över sin. Andreas, du sänkte rentav din?
 
Toppen