Senaste nytt

Sas Amex sänker intjäning till Eurobonus på betalkorten

Surt om man känner sig lurad, särskilt av kundtjänst men det borde inte förvåna någon?!

Regel 1, lita aldrig på kundtjänst.
Regel 2, man har aldrig fått lov att flytta med spend som räknas mot vouchern. Det har omnämnts och frågats om specifikt flera hundra gånger här på allas favortiforum. En snabb sökning ger rätt svar inom två minuter.

När jag ringde Amex kundtjänst sa de att jag fick behålla min "voucher"-spend för innevarande kalenderår om jag bytte nu. Jag fick informations-mailet först idag och då framgår det av villkoren att detta inte stämmer. Hade jag vetat om det så hade jag väntat till årsskiftet med att byta, surt...

Flyttas min spendering mot poängrabatten över till mitt nya kreditkort?
Nej, spenderingen från ditt betalkort flyttas inte över till ditt nya kreditkort. Intjäningsperioden för poängrabatten på ditt kreditkort löper som vanligt från 1 januari till 31 december.

Ny poängintjäning | SAS Amex Kreditkort | American Express
But Why?
Du tjänar fortsatt 15/100 eller 20/100 till och med årsskiftet. Så om du är på väg mot uppnådd spend i år, varför ens riskera byte så här sent på året? Jobba in voucher först på befintligt betalkort.
Teckna ev nytt kort sen

But Why?
Du tjänar fortsatt 15/100 eller 20/100 till och med årsskiftet. Så om du är på väg mot uppnådd spend i år, varför ens riskera byte så här sent på året? Jobba in voucher först på befintligt betalkort.
Teckna ev nytt kort sen

Mitt misstag var förstås att jag frågade kundtjänst om detta och litade på svaret, lesson learned. Jag är inte ens nära en andra voucher i år så egentligen var det inte så farligt om jag ska vara ärlig, mest lite sur över den felaktiga informationen.

Regel 2, man har aldrig fått lov att flytta med spend som räknas mot vouchern. Det har omnämnts och frågats om specifikt flera hundra gånger här på allas favortiforum. En snabb sökning ger rätt svar inom två minuter.
Nja, det är ju inte riktigt sant, det gick då Elite kortet kom i alla fall, runt 2014-15...

Edit: Jag vet förstås att det inte går nu!

Nja, det är ju inte riktigt sant, det gick då Elite kortet kom i alla fall, runt 2014-15...

Edit: Jag vet förstås att det inte går nu!
Det går fortfarande såvitt jag förstått rätt om man byter inom samma produkt (betal- resp. kreditkort). Av förklarliga skäl så diskuterar vi ju mest byte från betalkortet till kreditkortet, och då går det inte. Men spend följer med från Premium kreditkort till Elite kreditkort - det är jag rätt säker på (tills motsatsen bevisas).

EDIT: Så anledningen att det gick 2014-15 var att då bytte BC-folket från Premium betalkort till Elite betalkort = samma produkt.

EDIT2: Ta inte detta för gospel, det kan rentav vara helt felaktigt... (se nedan)

Last edited:
Det går fortfarande såvitt jag förstått rätt om man byter inom samma produkt (betal- resp. kreditkort). Av förklarliga skäl så diskuterar vi ju mest byte från betalkortet till kreditkortet, och då går det inte. Men spend följer med från Premium kreditkort till Elite kreditkort - det är jag rätt säker på (tills motsatsen bevisas).

EDIT: Så anledningen att det gick 2014-15 var att då bytte BC-folket från Premium betalkort till Elite betalkort = samma produkt.

Stämmer ej. Spend från premium kredit till elite kredit följer ej med. Eller har något rapporterat att detta går?

Jag kanske tar miste, men det var min (om än vaga) uppfattning. My bad ifall det är solklart det inte går även inom kreditkortsfamiljen.

Jag är rätt säker på att så är fallet, tyvärr. Önskar någon överbevisar mig. Jag är den första att byta isåfall. Eftersom jag råkade få en spend över 300k på mitt premium i år. Så oproffsigt.

Det är ju uppenbart att Amex vill avveckla de så kallade betalkorten men jag undrar om någon förstår varför. Betalkorten har visserligen ingen uttalad fast kreditgräns men jag tror att det är uppenbart för de flesta att det finns någon form av spärr. Fast, dynamisk eller kombinerad. Tror inte att det är speciellt många medlemmar här som i praktiken skulle kunna "plasta av" en ny A380, limitlöst betalkort eller ej. ;)

Kreditkorten o andra sidan har vilka många intygat en ganska rejäl limit som dessutom inte är helt fast utan eventuellt kan överskridas.

Varför kan inte Amex bara internt behandla korten identiskt? Enda skillnaden mellan korten blir då att betalkortsinnehavarna skulle ha sämre kunskap om sin faktiska limit. Varken kredit- eller betalkortsinnehavarna vet ju ändå idag helt klart vilken limit de egentligen har. Mitt förslag borde göra alla nöjda men jag missar säkert något.

Toppen