Senaste nytt

SAS American Express

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg igår att min årsspend var över 600k så jag tog mig en stund och ringde till Amex idag för att beklaga mig över årsavgiften. Trots trevliga handläggare och ett lååångt samtal så fick jag inte ett jota:mad:

Visst har de rätt i att min utväxling för de 1000 i årsavgift är väldigt bra men ändå.. Jag fick dock veta att det kommer att ske förbättringar i programmet under nästa år, hon sa att hon inte visste vad men jag tolkade det som att det bland annat kanske skulle kunna vara något mer i motivationsutbudet efter 2-4-1 vid 150k spend. Jag ondgjorde mig över att det "bara" är poäng kvar när man nått de 150. Kan tycka att det skulle kunna finnas något mer för de som är cardjunkies.

Hon påtalade säkert tio ggr hur fin kund jag var..

Låter oerhört konstigt att AMEX är så rigida på årsavgiften. Måste vara något oerhört svenskt.

Gäller tydligen EB-korten, "det är så kostsamt för Amex med poängen" men hon sa även att det är deras populäraste kort i Sverige. Hade jag haft ett vanligt Amex Gold hade de kunnat bjuda på avgiften..

Gäller tydligen EB-korten, "det är så kostsamt för Amex med poängen" men hon sa även att det är deras populäraste kort i Sverige. Hade jag haft ett vanligt Amex Gold hade de kunnat bjuda på avgiften..

Med tanke på att de svenska korten är tämligen snåla i jämförelse mot sina t.ex. amerikanska varianter så vidhåller jag att detta måste vara ett lokalt fenomen.

Påminner mig att jag borde ringa och säga upp nu inför det nya året. 2-4-1 känns som den har marginellt värde med nuvarande (brist på) award seat tillgång. Det enda som hindrar är att det inte finns några riktigt starka alternativ med BAs krav på 200k spend för voucher (jag hamnar på 170k spend i år på ett högt år).

Last edited:
Med tanke på att de svenska korten är tämligen snåla i jämförelse mot sina t.ex. amerikanska varianter så vidhåller jag att detta måste vara ett lokalt fenomen.
Jag skulle säga att det är enbart hos Amex.
Jag lyckades att få bort årsavgiften hos Diners och hos BA Visa trots att jag inte spenderade mer än 50.000 SEK per år.

Amex betalar knappast mer för EB-poängen än Diners och MC - dessutom tar man ju många kortanvändare pga "2-4-1" och den omsättningen genererar säkerligen stora avgifts-intäkter. Ryktesvis har jag hört att SAS säljer EB-poäng ganska billigt till kortföretagen och man kalkylerar självklart att alla poäng inte löses in.

Ringde idag och pratade med Amex kundtjänst för att säga upp kortet. De sweet-talkade mig lite, såg visserligen att jag fått en 1000kr voucher från ticnet förra året och inte kunde erbjuda det igen men 500kr voucher släppte dom till. Så nu sitter jag med Amex igen. Och jag hade redan tänkt igenom BA Visa tidigare men det kändes avlägset att komma upp till deras 200k spend för voucher. Jag hade dock bytt om inte Amex sträckt ut en morot.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen