Senaste nytt

SAS aktier

@robertkniv En bra rapport, verkligen bra. SAS vinner marknadsandelar på inrikesmarknaderna och fortsätter öka yield/pask i bra takt med SEK raset.

Kabinfaktorn minskar. Helt naturligt med tanke på infasningen av större flygplan. Med tiden anpassas vanligen den ökade kapaciteten till efterfrågan så inte bekymrad över detta. Jag hoppas dock också på mer inhyrd kapacitet med mindre flygplan framöver. Fler CRJ eller varför inte Embraer 190 med perfekta 100 seats. Många tunnare feeder linjer klarar inte NEO och jag ser väldigt gärna ännu fler sådana till CPH. Lilla Haugesund är ett nytt sådant annonserat exempel på feed dit.

Även lite svagare på Intercont delvis pga den kraschade svenska kronan och flygskatten, men SAS tar grepp och flyttar mer trafik till D.K. Helt rätt i detta läge även om det är trist för oss med ARN som bas.

Mitt största motstånd mot att gå in igen i nuläget är konjunkturen och speciellt den svenska. Tyvärr lite SAS kan göra åt denna förutom att flytta mer produktion till bättre marknader. Med det sagt blir jag inte förvånad om kursen testar knappa 15 sek inom kort utan allmänt börsfall. Upp till runt 18sek innan årets slut är inte omöjligt heller men avvaktar som sagt då lågkonjunktur/handelskrig/börsfall kan ställa till det.
 
Last edited:
@robertkniv En bra rapport, verkligen bra. SAS vinner marknadsandelar på inrikesmarknaderna och fortsätter öka yield/pask i bra takt med SEK raset.

Kabinfaktorn minskar. Helt naturligt med tanke på infasningen av större flygplan. Med tiden anpassas vanligen den ökade kapaciteten till efterfrågan så inte bekymrad över detta. Jag hoppas dock också på mer inhyrd kapacitet med mindre flygplan framöver. Fler CRJ eller varför inte Embraer 190 med perfekta 100 seats. Många tunnare feeder linjer klarar inte NEO och jag ser väldigt gärna ännu fler sådana till CPH. Lilla Haugesund är ett nytt sådant annonserat exempel på feed dit.

Även lite svagare på Intercont delvis pga den kraschade svenska kronan och flygskatten, men SAS tar grepp och flyttar mer trafik till D.K. Helt rätt i detta läge även om det är trist för oss med ARN som bas.

Mitt största motstånd mot att gå in igen i nuläget är konjunkturen och speciellt den svenska. Tyvärr lite SAS kan göra åt denna förutom att flytta mer produktion till bättre marknader. Med det sagt blir jag inte förvånad om kursen testar knappa 15 sek inom kort utan allmänt börsfall. Upp till runt 18sek innan årets slut är inte omöjligt heller men avvaktar som sagt då lågkonjunktur/handelskrig/börsfall kan ställa till det.
Hellre Airbus A220-100 än Embraer 190, skulle komplettera A320NEO mycket bra.
 
150 seats i SAS config med -300? För stor i mitt tycke och nära NEO i kapacitet, så snarare en konkurrent till SAS Scandinavia än ett komplement för ökad feed. Detta motsäger SAS kommunikation. 90-100 seats med endast två CC tror jag passar bättre på tunna linjer. Oavsett behövs det något mer kommande år.
 
150 seats i SAS config med -300? För stor i mitt tycke och nära NEO i kapacitet, så snarare en konkurrent till SAS Scandinavia än ett komplement för ökad feed. 90-100 seats med endast två CC tror jag passar bättre på tunna linjer. Oavsett behövs det något mer kommande år.
A220-100 är mindre, säg 120 säten
 
Absolut möjligt om en bra deal kan nås med en underleverantör. Detta motsvarar ju gamla 737-600.
 
Ta bort ett par rader, öka pitchen och vips är cabinfaktorn och benutrymmet bättre lika så. Ser dock nu att SAS verkar göra precis tvärtom... :(

På SAS hemsida står 180 säten på A320Neo?? Är helt hundra på det varit 174. 150säten på 319, var de inte 141?
 
Ta bort ett par rader, öka pitchen och vips är cabinfaktorn och benutrymmet bättre lika så. Ser dock nu att SAS verkar göra precis tvärtom... :(

På SAS hemsida står 180 säten på A320Neo?? Är helt hundra på det varit 174. 150säten på 319, var de inte 141?
Stämmer. De första levererade A320Neosarna till SAS hade 174 säten. Detta ändrades sedan till 180. Nu är sista raden dvs de sex extra sätena blockerade p.g.a obalans i planet...
 
Toppen