Senaste nytt

SAS aktier

@Scanwing Det var en stund sedan de började öka seats. Jag har skrivit om detta tidigare. Det stämmer att NEO har fått en rad extra. Nästan alla modeller har ökat antalet. Fler exempel är A321 från 198 till optimala 200 och 737-800 till 181.

@Remington Steele Detta var nytt för mig. Den bakersta raden används alltså inte? Jag har aldrig varit så långt bak faktiskt trots flitigt NEO flygande.:)

Last edited:
@Scanwing Det var en stund sedan de började öka seats. Jag har skrivit om detta tidigare. Det stämmer att NEO har fått en rad extra. Nästan alla modeller har ökat antalet. Fler exempel är A321 från 198 till optimala 200 och 737-800 till 181.

Okej där ser man. Cabinfaktorn talar ju dock för att de totalt sett inte hade behövt öka antalet säten ombord. Kanske kunde man få mittensätet blockat i Plus. I typisk SAS anda skulle det kunna gälla på alla avgångar, utom de i peak och till lessure i högsäsong.;)

@Remington Steele Detta var nytt för mig. Den bakersta raden används alltså inte? Jag har aldrig varit så långt bak faktiskt trots flitigt NEO flygande.:)
Det gjorde det i början men pga obalans så gör man det inte längre. Vet ej om det kommer någon lösning eller om man går tillbaka till 174 som tänkt. Sök resa på SAS.se trafikerad med NEO. Sista raden går ej välja trots tomt plan i övrigt...

• Gilla
Reactions: M.K
Starka rykten gör gällande att SAS vann tillbaka kontraktet till den norska försvarsmakten från Norwegian efter tolv år. Klart positivt i min värld då det möjliggör fler linjer igen samt högre frekvens på flera befinliga på norsk inrikes. Mycket bra även om själva biljetterna nog inte ger speciellt hög intjäning.

På svensk inrikes konstaterar jag att min prognos var fullständigt riktig i att SAS gynnas av flygskatten och tar marknadsandelar på en rasande marknad. Tre blir två inom en snar framtid?

En annan personlig upplevelse är att NAS skruvat upp priserna rejält på de sträckor jag flyger i Skandinavien. Jag ser varje gång att de ligger kring och faktiskt ibland över SAS hos företagets resebyrå. En stor skillnad från tidigare och troligtvis en huvudförklaring till SAS stigande yield nu.

Löser sig nu bara handelskriget blir jag som konklusion intresserad av att gå in igen. Vinsten blev stor i förra vändan med perfekt timing. Jag återkommer som utlovat om det blir aktuellt igen.

Starka rykten gör gällande att SAS vann tillbaka kontraktet till den norska försvarsmakten från Norwegian efter tolv år. Klart positivt i min värld då det möjliggör fler linjer igen samt högre frekvens på flera befinliga på norsk inrikes. Mycket bra även om själva biljetterna nog inte ger speciellt hög intjäning.

På svensk inrikes konstaterar jag att min prognos var fullständigt riktig i att SAS gynnas av flygskatten och tar marknadsandelar på en rasande marknad. Tre blir två inom en snar framtid?

En annan personlig upplevelse är att NAS skruvat upp priserna rejält på de sträckor jag flyger i Skandinavien. Jag ser varje gång att de ligger kring och faktiskt ibland över SAS hos företagets resebyrå. En stor skillnad från tidigare och troligtvis en huvudförklaring till SAS stigande yield nu.

Löser sig nu bara handelskriget blir jag som konklusion intresserad av att gå in igen. Vinsten blev stor i förra vändan med perfekt timing. Jag återkommer som utlovat om det blir aktuellt igen.

Måste bara flika in att jag gillar dina analyser, @M.K! Alltid lika trevligt att läsa - fastän jag inte alltid håller med om allting alltid. :)

@Tonton Tack, jag gillar att vi har olika åsikter på forumet. Ibland har jag ändrat åsikt också efter att ha läst knivskarpa inlägg här. Det finns oerhört mycket kunskap samlat bland oss.

Som trader känns det roligt att kunna bidra med analyser hos ett av de bolag jag följer. Jag blir även oerhört glad om mina forumvänner tjänar en bra summa delvis tack vare mina och andras inlägg. :)

[...]
Skvallerpressen skrev iaf om det för några dagar sedan
Uppgifter: SAS vinner tillbaka ”Norges största kundavtal” från Norwegian
”Försvaret vill inte kommentera uppgifterna utan hänvisar till att upphandlingen fortfarande kan komma att överklagas.”

Måste bara flika in att jag gillar dina analyser, @M.K! Alltid lika trevligt att läsa - fastän jag inte alltid håller med om allting alltid. :)
+1 på det

@robertkniv En bra rapport, verkligen bra. SAS vinner marknadsandelar på inrikesmarknaderna och fortsätter öka yield/pask i bra takt med SEK raset.

Kabinfaktorn minskar. Helt naturligt med tanke på infasningen av större flygplan. Med tiden anpassas vanligen den ökade kapaciteten till efterfrågan så inte bekymrad över detta. Jag hoppas dock också på mer inhyrd kapacitet med mindre flygplan framöver. Fler CRJ eller varför inte Embraer 190 med perfekta 100 seats. Många tunnare feeder linjer klarar inte NEO och jag ser väldigt gärna ännu fler sådana till CPH. Lilla Haugesund är ett nytt sådant annonserat exempel på feed dit.

Även lite svagare på Intercont delvis pga den kraschade svenska kronan och flygskatten, men SAS tar grepp och flyttar mer trafik till D.K. Helt rätt i detta läge även om det är trist för oss med ARN som bas.

Mitt största motstånd mot att gå in igen i nuläget är konjunkturen och speciellt den svenska. Tyvärr lite SAS kan göra åt denna förutom att flytta mer produktion till bättre marknader. Med det sagt blir jag inte förvånad om kursen testar knappa 15 sek inom kort utan allmänt börsfall. Upp till runt 18sek innan årets slut är inte omöjligt heller men avvaktar som sagt då lågkonjunktur/handelskrig/börsfall kan ställa till det.
Mycket trevlig artikel om SAS och svensk inrikes där trafiken rasade med 8,9 procent i Q3 samtidigt som SAS ökade sin marknadsandel kraftigt till 48,9 procent. Visserligen endast en mindre del av totalomsättningen men ändå bra att SAS nu är en stor marknadsledare på svensk inrikes!

Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » SAS allt större på svensk inrikes

Från Erik Hanséns (IG Markets) morgonrapport idag.

Onekligen en intressant TA-observation!

Texten i korthet:
  • SAS har bruit upp från en bottenfas
  • Aktien har stått högre vid en ny 100-dagars vid 80% av fallen efter en bottenfas
  • SAS har stor exponering mot USD. USD har tappat lite momentum.
  • Sammantaget är det en teknisk köpsignal.
Skärmavbild 2019-11-04 kl. 13.53.54.png

Toppen