Senaste nytt

SAS aktier

SAS släppte Q3-rapporten idag - här är några småutkast från rapporten som kan vara intressanta:

Det finns lite pengar att tjäna på försäljning av kreditkort och Eurobonuspoäng :)

Det är härligt med en svag Svensk krona ;)

Andra höjdpunkter inkluderar:
  • Ny företagsorganisation från och med 1 oktober 2019
  • SAS vidhåller sin prognos att det blir svårt att nå ett positivt resultat FY 2019

Länk till rapporten finns här: Report

Ja kronkursen är totalt katastrof för oss som handlar i utländsk valuta och säljer i svensk :(
I mitt bolag redovisar vi dessutom i DKK till HK vilket ger ytterligare tapp. Detta slår hårt mot SAS också. Positivt att bränslet gått ner lite. Ska bli spännande att se vad den nya organisationen innebär? Uppsägningar?

Fortsatt tyvärr inte läge att investera i SAS igen.

Efter pilotstrejken och med den allt svagare kronan ser vi hur snabbt drygt 2 miljarder sek i vinst troligen vänds till förlust redan detta räkenskapsår. Detta trots betydligt bättre regualitet än förra Q3. Snart är det också kabinens tur att förhandla.

Test av 10:- snart?

Speciellt sidan 19 ser oroväckande ut. Ingen rolig läsning. Ökad Yield/Rask är såklart positivt men Cask ökar ännu mer! Vidare minskar ASK/RPK, produktionskostnaden ökar , kabinfaktorn minskar och inte minst minskad produktivitet för både CC, piloter och flygplan.

Jag ser en lågkonjunktur på gång i dessa tal.

5C52237C-C362-4259-A200-0587F8598CEF.jpeg

Last edited:
SAS släppte Q3-rapporten idag - här är några småutkast från rapporten som kan vara intressanta:

Det finns lite pengar att tjäna på försäljning av kreditkort och Eurobonuspoäng :)

Det är härligt med en svag Svensk krona ;)

Andra höjdpunkter inkluderar:
  • Ny företagsorganisation från och med 1 oktober 2019
  • SAS vidhåller sin prognos att det blir svårt att nå ett positivt resultat FY 2019

Länk till rapporten finns här: Report
Inte bara svag SEK som är problemet. En strejk som kostade 615 MSEK i uteblivna intäkter samt ökade bränslekostnader som inte bara kan hänvisas till en svag krona. Finns en del ljuspunkter också som ökad yield, ökade intäkter trots strejken och minskad ASK, mycket bra Juni-Juli, betydligt bättre punktlighet och regularitet jämfört med katastrofen förra året samt att en svagare krona gör att den del av försäljningen som sker i valutor som stärkts mot SEK blir värd mer. Se sid. 10 t.ex. i presentationen där det visas att den positiv valuta effekt gett ökade intäkter med 201 MSEK och den negativa effekten för ökade kostnader är 428 MSEK så nettoeffekten blir -227 MSEK vilket är mindre än de ökade bränslekostnaderna på 277 MSEK. SAS måste kränga mer biljetter till Amerikaner och folk i €-länder.

En utmaning jag ser framöver är kassaflödet med tanke på den anstormning av flygplan som skall fasas in under FY20. 4 A350, 2 A321LR och 14 A320. FY20 kommer bli ett tufft år för SAS finansiellt. Blir det dessutom nya långlinjer lanserade så orsakar dessa ofta en inkörningseffekt innan de "satt" sig i programmet.

@Taggen Möjligt SAS tar det lugnt med nya långlinjer? Det ser nästan så ut då vi fortsatt inte hört något.

Efter pilotstrejken och de utmaningar den förde med sig kanske de helt enkelt fokuserar på att få ner enhetskostnaden på befintliga inarbetade linjer genom att byta ut fyra A340. Det kommer nya möjligheter med senare leveranser. Jag tror dock fortsatt på en sommar/jippo linje med A321LR.

@Taggen Möjligt SAS tar det lugnt med nya långlinjer? Det ser nästan så ut då vi fortsatt inte hört något.

Efter pilotstrejken och de utmaningar den förde med sig kanske de helt enkelt fokuserar på att få ner enhetskostnaden på befintliga inarbetade linjer genom att byta ut fyra A340. Det kommer nya möjligheter med senare leveranser. Jag tror dock fortsatt på en sommar/jippo linje med A321LR.
Fast de har definitivt inte råd med en Jippolinje. Tyckte de brände sig tillräckligt på Private Air-äventyret till Houston. Blir nog säkra kort till en början genom kapacitetsoptiomering till befintliga destinationer.

Jag tror fortsatt de vill testa till NYC nästa sommar från t ex GOT och/eller BGO. Vi får se.

Jag hade absolut också kunnat tänka mig riktig C till LPA eller TFS. Perfekt långweekend till vintern.

Last edited:
Jag tror fortsatt de vill testa till NYC nästa sommar från t ex GOT och/eller BGO. Vi får se.

Jag hade absolut också kunnat tänka mig riktig C till LPA eller TFS. Perfekt långweekend till vintern.
Jag tror också helt på reverse linjer från ewr. Där har man dessutom mark organisation på plats redan.

Klart det vore trevligt med riktig C till sådana destinationer, men skulle du vara villig att betala för det?

Jag personligen skulle vara villig att betala C pris till LPA/TFS. Gjorde det ibland förr och senast förra veckan med LH. Den sträckan är på gränsen med Y och hade definitivt passat bra med riktig business

Toppen