M.K
Medlem
Återigen en riktigt usel rapport där antalet pax minskade med 10% i maj. Givetvis bidrog två dagars strejk i början av månaden mestadels till detta. Dock inte allt då flygskattens (alternativt och/eller «skam»/vikande konjunktur) effekter på inrikesresandet också lär slå igenom.
Vi kan nu summera väsentliga delar av resultatet det första halvåret i räkenskapsåret iom denna rapport. Vi ser då att antalet pax gått ner med 3,5% med en beläggning under 70%, samtidigt som vi vet att ökningen av driftskostnaderna är högre än PASK ökningen som var 1,6% f/x justerat denna månad.
Strejkkostnaderna tillkommer dessutom, så ett större minusresultat för helåret ser dessvärre alltmer troligt ut. Vi får hoppas på en bra sommar och ett konstant lägre oljepris runt nuvarande nivåer för att reversera årets ackumulerade förluster.
Vi kan nu summera väsentliga delar av resultatet det första halvåret i räkenskapsåret iom denna rapport. Vi ser då att antalet pax gått ner med 3,5% med en beläggning under 70%, samtidigt som vi vet att ökningen av driftskostnaderna är högre än PASK ökningen som var 1,6% f/x justerat denna månad.
Strejkkostnaderna tillkommer dessutom, så ett större minusresultat för helåret ser dessvärre alltmer troligt ut. Vi får hoppas på en bra sommar och ett konstant lägre oljepris runt nuvarande nivåer för att reversera årets ackumulerade förluster.
Last edited: